Molenstraat hoekpand

Moderators: Alostum, janlouies, david

Plaats reactie
stephane
Berichten: 1705
Lid geworden op: 14 mei 2014, 21:32

Molenstraat hoekpand

Bericht door stephane »

foto en tekst komt van de facebookpagina Ge zetj van Oilsjt as ge ...

Afbeelding

Dit gebouw is een van de mooie ART DECO huizen in Aalst (1923 (zie steen rechts onderaan van de ingang)).

Bovenop het torentje staat een sterretje, verwijzend naar de winkel van vroeger. Vooraan op het torentje staat de inscriptie DV en TH. Verwijzend naar de bouwers;: De Vliegher en Thielemans (mijn overgrootouders). rechts onderaan, naast de ingang van de winkel staat een gedenksteen die refereert naar de heropbouw. Het gebouw staat er sinds 1923. Ik heb de originele plannen van de architect. Een pareltje van tekenkunst uit de vroege jaren 20... citaat Mark De Veirman

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst
Yannick
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jun 2014, 18:49

Re: Molenstraat hoekpand

Bericht door Yannick »

Een vriend van mij woont op de bovenste verdieping. Onlangs is het huis onbewoonbaar verklaard, en wil de eigenaar het verkopen aan een of andere sukkel die hiervan niet op de hoogte is.
Anyway, ik heb enkele foto's getrokken, nu het nog kan.
Ik zal proberen ze hier te uploaden. Anders zal ik ze eens binnen steken bij Alostum, zoals verleden keer.

Y
Yannick
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jun 2014, 18:49

Re: Molenstraat hoekpand

Bericht door Yannick »

http://s1376.photobucket.com/user/yanni ... f.jpg.html

OK, een link lukt al...
Het rechtstreeks plaatsen nog niet.
stephane
Berichten: 1705
Lid geworden op: 14 mei 2014, 21:32

Re: Molenstraat hoekpand

Bericht door stephane »

Bovenstaande foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst
willykiekens
Berichten: 1022
Lid geworden op: 21 mei 2014, 09:46

Re: Molenstraat hoekpand

Bericht door willykiekens »

als je de achterhuizen van de Kerkstraat bekijkt staan die, vooral richting Grote Markt, niet evenwijdig met de huizen aan de straat. Zou er vroeger dan tocheen steegje geweest zijn van de Rozemarijstraat naar de Grote Markt tussen oud huis De Meersman en café den Tiger?
janlouies
Berichten: 1006
Lid geworden op: 21 mei 2014, 17:18

Dwars- en lijstgevels

Bericht door janlouies »

Tot een stuk in de 18de eeuw waren de huizen diephuizen, met de nok loodrecht op de straat gebouwd (zoals het huis 'sleutels Jan Minuut' aan de kerk). Vele achterhuizen die ook diephuizen zijn, bleven bewaard toen aan de straat een moderne lijstgevel of dwarsgevel (nok evenwijdig aan de straat) kwam. Dit is allicht ook zo met de huizen in de Kerkstraat.
Plaats reactie

Terug naar “Handel (groot en klein)”