Canadezen in Aalst

Moderators: Alostum, janlouies, david

willykiekens
Berichten: 1022
Lid geworden op: 21 mei 2014, 09:46

Re: Canadezen in Aalst

Bericht door willykiekens »

is geen winkel maar een herberg, er staan asbakken op de tafels.
muesli
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 mei 2014, 11:10

Re: Canadezen in Aalst

Bericht door muesli »

willykiekens schreef:is geen winkel maar een herberg, er staan asbakken op de tafels.
Misschien herkent er iemand de uitbater van die café (man met witte stofjas naast Mel)?

Hier is nog een foto voor de inkom van die café. Huisnummer 1 zie ik en schild van Aalst binnen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
muesli
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 mei 2014, 11:10

Re: Canadezen in Aalst

Bericht door muesli »

willykiekens schreef:de optocht is op de Graanmarkt voor het Atheneum, het dansen misschien ook, in die tijd stonden rond de graanmarkt bomen.
Hier nog een foto van die optocht op de Graanmarkt. Ik denk dat Sue me gezegd heeft dat ze ergens zag staan juni '45.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
muesli
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 mei 2014, 11:10

Re: Canadezen in Aalst

Bericht door muesli »

willykiekens schreef:is geen winkel maar een herberg, er staan asbakken op de tafels.
Het zou misschien café De zwarte kat kunnen zijn (Kerkstraat 1)?
Wie was de uitbater in 1945?
janlouies
Berichten: 1006
Lid geworden op: 21 mei 2014, 17:18

Re: Canadezen in Aalst

Bericht door janlouies »

Goed gevonden Willy!
Tot in de jaren 1960 nog dezelfde pui, weliswaar wit en rood (de kleuren van brouwerij Zeeberg) geschilderd. Let ook op de dorpel en keldergaten, komen perfect overeen met de oude foto's:
Afbeelding
foto Herman Louies, 1964
muesli
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 mei 2014, 11:10

Re: Canadezen in Aalst

Bericht door muesli »

Op de oude foto's zie je ook de weerspiegeling van de zonwering van de winkel (juwelier) aan de overkant.
Weet er iemand hoe de naam was van de cafébaas op de oude foto? Aan Bob of Mel kan ik het niet meer vragen want die zijn reeds lang overleden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alostum
Site Admin
Berichten: 13452
Lid geworden op: 14 mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Canadezen in Aalst

Bericht door Alostum »

Herbergiers in café "De Zwarte Kat"
1937 - Janssens Emerentia (° Aalst 22/10/1888), wed. August Meert (volksdichter), gehuwd met Amand Van Branteghem (° Aalst 22/11/1897)
1957 - Vertongen Hortence (verder geen gegevens over gevonden)
De taak van historici is te herinneren wat anderen vergeten. (Eric Hobsbawm)
janlouies
Berichten: 1006
Lid geworden op: 21 mei 2014, 17:18

Re: Canadezen in Aalst - uitbaters De Zwarte Kat

Bericht door janlouies »

Uitbaters A l'Alliance (later d' Zwarte Kat):

voor 1900: Liborius Van Landuyt
1900-1920: Leopold Boin
1924: Mommens
1926-1935: Henri Van Cauwenberghe
1937:(-zie hoger) Janssens Emerentia (° Aalst 22/10/1888), wed. August Meert (volksdichter), gehuwd met Amand Van Branteghem (° Aalst
22/11/1897)
1940-1957 en later: Hortence Vertonghen en daarna zoon Henri
1968-1970: Victor Corael (zie elders op dit forum)
1975: Urbain De Pues
1986: Pierre Van Geit
muesli
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 mei 2014, 11:10

Re: Canadezen in Aalst

Bericht door muesli »

50 jaar later: in 1993 was er een parade met de veteranen van de 2° wereldoorlog. Alhoewel Canada al in 1939 zich aansloot bij de geallieerden was het pas in 1943 dat ze echt meevochten (Italië) om nadien te helpen bij de bevrijding en zo ook in Aalst terecht kwamen.
Op de tweede foto zie je de twee veteranen die in de Naarstigheidstraat in Aalst logeerden: rechts in de zetel naast mij Robert (Bob) Faulkner, In het midden Mel Giles naast zijn echtgenote Mamie, en links in de zetel Evelyn Faulkner (Bob zijn echtgenote).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alostum
Site Admin
Berichten: 13452
Lid geworden op: 14 mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Canadezen in Aalst

Bericht door Alostum »

Officieel vertoefden de "Canucks" (bijnaam voor de Canadese militairen) tot 8 november 1945 in België.
Buiten de grote steden zoals Gent, Antwerpen en Brussel, dienden een aantal kleine steden,zoals Aalst, tot laat in de lente van 1945 als trekpleister voor de "Canucks" met een tweedaagse verlofvergunning (forty-eighters). Tijdens hun verlofperiode leefden ze hier als God in Frankrijk.

Bron: J.R. PAUWELS - De Canadezen en de bevrijding van België (1944-1945). Niet alleen een militaire geschiedenis, in 'Bijdragen-Cahiers' oktober 1985
De taak van historici is te herinneren wat anderen vergeten. (Eric Hobsbawm)
Plaats reactie

Terug naar “Tweede Wereldoorlog”