Archeologie hoek Korte Zoutstraat/Zonnestraat/Keizersplein

Moderators: Alostum, david, janlouies

Alostum
Site Admin

Re: Archeologie hoek Korte Zoutstraat/Zonnestraat/Keizersple

Berichtdoor Alostum » 18 Jun 2014, 20:52

Geplaatst: 18 Okt 2013 10:14 am
stephane schreef:De baksteenconstructie juist voor de 2 zandsteentorens zit minstens 4m onder het huidig loopvlak...deze ochtend was de aannemer met een drilboor de fundering aan het uitbreken ( voor de nieuwe riool )

zie ook het plan van Bart, deze muur is de lichtbruine inkleuring voor de 2 torens, en mijn vorige foto's

Afbeelding

een gemiste kans voor de archeologen!

stephane
Wie het verleden vergeet, herhaalt er de vergissingen van. (Bertold Brecht, 1898-1956)

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 18 Jun 2014, 20:55

Geplaatst: 18 Okt 2013 12:04 pm
abu bart schreef:Stephane is rapper als mijne schaduw, ik kan nu pas mijn foto's van gisteren publiceren, de lijn wou niet mee.

Eerste foto, (slecht) zicht op het gewelf onder Appelmans en nog wat restanten van een steunmuur van de brug:

Afbeelding

Tweede foto, het bruggenhoofd wordt weer blootgelegd:

Afbeelding

Derde foto, de vernietiging van het bruggenhoofd:

Afbeelding

En als laatste foto, met pijn in het hart de stoffelijke resten van het bruggenhoofd van de Zoutstraatpoort:

Afbeelding

En zoals in de bijbel staat, "toen hij stierf scheurde de hemel open", zo ben ik moeten gaan vluchten voor een waterval van regen toen de poort daar dan lag. Een teken?
In alle geval, veel historisch materiaal vernietigd voor altijd. En inderdaad, de funderingen zaten meer dan 4 meter diep.
Wie het verleden vergeet, herhaalt er de vergissingen van. (Bertold Brecht, 1898-1956)

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 18 Jun 2014, 20:57

Geplaatst: 18 Okt 2013 01:08 pm
abu bart schreef:deze middag even gepasseerd maar ik was mijn camera vergeten, dus met de GSM, vandaar de mindere kwaliteit.

Restanten van het bruggenhoofd aan beide zijden van de straat nog zichtbaar. Let op de dikte van de muur!

kant Kastanjevesten

Afbeelding

Kant Zonnestraat

Afbeelding

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 18 Jun 2014, 20:58

Geplaatst: 22 Okt 2013 01:30 pm
abu bart schreef:nieuwe update van de tekening van de opgravingssite Zoutstraatpoort.

Afbeelding

En voor de geïnteresseerden, de nieuwsbrief van Solva is uit. Nr. 26 handelt over de opgravingen van de Zoutstraatpoort en bevestigt volledig het beeld dat ik probeer te schetsen van de poortconstructie. Nog steeds één onbekende: waar stond nu juist de stadsmuur?

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 18 Jun 2014, 21:00

Geplaatst: 24 Okt 2013 03:20 pm
abu bart schreef:Herwerkte tekening met voorstelling van het mogelijk uitzicht van de brug van de Zoutstraatpoort op basis van de mij tot nu toe bekende gegevens.
De tekening is evenwel niet op schaal.

Afbeelding

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 18 Jun 2014, 21:00

Geplaatst: 24 Okt 2013 08:24 pm
abu bart schreef:In de hoop de volledige Zoutstraatpoort in kaart te kunnen brengen, zoals getekend op de Sanderuskaart, ontbreekt mij de informatie rond de plaats en grootte van de voorpoort met de twee ronde torens, welke zich moet bevonden hebben ter hoogte van het stukje Korte Zoutstraat naast de droogkuis, 'schiefrechtoever' de ex-café de witte Leeu.
Heeft iemand, bij de herinrichtingswerken aan het Kan. Colinetplein/straat iets van deze poortconstructie gezien en/of gefotografeerd? Volgens aangelanden die ik gesproken heb tijdens de nu aan de gang zijn de werken zou dit het geval geweest zijn.
Ikzelf heb de opportuniteit gemist, misschien was er iemand anders op het juiste uur op de juiste plaats.
Ik weet hoe het gaat, in amper 30 minuten kan de boel open en dicht gegooid zijn, dus wie er juist passeerde...

Of misschien bij de vroegere rioleringswerken zoveel jaren terug.
Laat mij a.u.b. iets weten.

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 18 Jun 2014, 21:01

Geplaatst: 24 Okt 2013 09:17 pm
El Yannicko schreef:Ik heb enkele maanden geleden een foto doorgestuurd naar Dirk, toen ze net aan het plein begonnen te werken. Die is ter hoogte vd Witte Leeu genomen. Ik herinner mij niet meer waar hij staat...

Alostum
Site Admin

brug Zoutstraatpoort

Berichtdoor Alostum » 18 Jun 2014, 21:03

Geplaatst: 25 Okt 2013 02:39 pm
abu bart schreef:vergeten te posten.

Foto met het gewelf ter hoogte van immobiliën Appelmans.

Afbeelding

Foto met de brugmuur tussen de twee gewelven.

Afbeelding

Deze gegevens zitten verwerkt in mijn tekening van de brug.

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 18 Jun 2014, 21:03

Geplaatst: 25 Okt 2013 05:08 pm
willy kiekens schreef:naar het schijnt zou er in het medisch labo in de Zonnestraat een inzakking gebeurd zijn; ook zag ik woensdag voormiddag arbeiders die met kruiwagens vanop het kruispunt een tunnel richting Zonnestraat in en uit liepen.

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 18 Jun 2014, 21:04

Geplaatst: 25 Okt 2013 07:14 pm
abu bart schreef:Willy,

wat je zegt klopt volledig. Alleen, de instorting (want dat was het volgens de arbeiders) moet gebeurt zijn tijdens de werken aan het labo, ik vermoed dat het gaat om dat nieuw gebouw tussen het reeds bestaand labo en dat gebouw met een brede inrijpoort. Op Google maps kan je ten andere nog steeds in street view een deel van de bouwput zien. Men heeft dus behoorlijk diep alles uitgehaald. Dat er dan enkele decimeter lager een in slechte staat verkerende gemetste riool instort lijkt mij zeer reëel.
De arbeiders spraken van wel een halve meter puin dat moest geruimd worden, wat normaal gezien wordt weggezogen, maar in dit geval was dat teveel. Er kwamen zelfs stutten aan te pas, kwestie van het niet nog gevaarlijker te maken dan dat dat werk al is.
Eens dit puin geruimd kunnen de arbeiders weer beginnen "schelpen" plaatsen in de riool, steeds vertrekkend uit de tuin van Dr. Schelfhout naar de Zoutstraat toe. Ook naar de Houtmarkt toe is nog niet alles gedaan.
En het gekke is, vind ik, dat deze schelpen, zoals ze het noemen, uit de Verenigde Arabische Emiraten komen, maar dat terzijde.

Er komt nog een interessant vervolg als ze de riool in de richting van het Keizersplein zullen aanvatten, want het is al even erg naar hun zeggen. Bovendien zitten daar een aantal "verrassingen", ik zou geld geven mocht ik mee mogen, maar het is te gevaarlijk, niet in het minst door de rioolgassen. Er zou bijvoorbeeld ook nog steeds ergens een constructie moeten zitten van een scheidingssluisje, gebouwd door Possé rond 1767, om vuil water van zijn atelier van het proper water te scheiden (zie bijdrage Huis Bogaert op het forum). Maar evenzeer spreken de arbeiders van een haakse bocht en een galerie van pakweg 4 meter breed. Sommigen beweren dat dat een schuilkelder was, alleen, men weet niet exact waar die kelder dan moet zitten.

Dus nog heel wat suspens verzekerd, vooral als het blijft leidingen en kabels regenen die nergens beschreven staan, of in het beste geval op 2 - 3 meter afstand van de echte ligging.

Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”