Berichtdoor Alostum » 21 Jun 2019, 11:17
P.V. opgemaakt op 27/11/1920 door adj. politiecommissaris Désiré Ysebaert.
De Moor Cyriel (° Nieuwerkerken 21/10/1895) landbouwer wonende te Nieuwerkerken, Edixveld verklaarde:
"Gisteren (26/11/1920) was ik zoals ik wekelijks doe, de vertooning gaan bijwonen van 8 uren 's avonds in de Cinema Américain, gelegen in de Nazarethstraat n° 60 ten stede. Daar ik mijn rijwiel niet kon medenemen binnen in de zaal der vertooning, plaatste ik het in de hoek van den gang van den Cinema.
Ik ben gewoon het daar wekelijks te plaatsen en zulks met toestemming van den eigenaar, zonder nochtans daar iets te moeten voor betalen. Nu gisteren avond om rond 10 uren tijdens de tusschenpoos, ging ik zien naar mijn rijwiel en bestatigde met verwondering als dat het verdwenen was en ik heb er vruchteloos naar gezocht. Heden ben ik overtuigd dat het gestolen is en ik zou willen alsdat U de noodige opzoekingen zoudt doen, ten einde indien zulks mogelijk is den dief van mijn rijwiel te ontdekken en terug in het bezit mijns rijwiel gesteld te worden".
Wij opsteller des proces-verbaals begeven ons onmiddellijk en vergezld van onzen politieagent De Smedt Theofiel naar den Cinema Américain gelegen ter stede, Nazarethstraat n°60 en onderhooren daarover Eeman Jeanne,18 jaren oud, dienstmeid in den Cinema Américain en er wonende, die ons verklaart wat volgt in de vlaamsche taal:
"Gedurende de uren der vertooning in den Cinema Américain staat de poort aan de straat open en heeft iedereen toegang tot den Cinema. Het gebeurd heel dikwijls als dat er personen de vertooningen komen bijwonen en hun rijwiel aldien tijd onbewaakt laten staan in den gang. Wij laten hun dit toe, maar natuurlijk onder hunne verantwoordelijk. Ik ben den ganschen avond werkzaam aan het buffet om de klanten te bestellen en ik heb niemand gezien die rond dit rijwiel slenterde, overigens is mij zulks onmogelijk te zien, daar mijn herbergzaal van den gang waar het rijwiel stond gescheiden is door eene deur, die uit oorzaak van het koude weer bijna standvastig gesloten is. Meer inlichtingen kan ik over den diefstal van het rijwiel niet geven".
Bron: S.A.A. - Polite Aalst - P.V.'s 1920
Wie het verleden vergeet, herhaalt er de vergissingen van. (Bertold Brecht, 1898-1956)