Robert Cornelius Marinx, ° Aalst 18/08/1892, Oude Dendermondsesteenweg 137. Werd uit zijn woning gehaald door de Duitsers op 27 september 1914 en naar de Geldhofstraat gedreven en daar gefusilleerd en doorstoken met de bajonet.
· Petrus De Bruyn, ° Aalst 17/08/1876, Oude Dendermondsesteenweg 179, verklaarde:
“Op 27 september 1914 in de voormiddag heb ik aan het “Geldhof” (gehucht Mijlbeke) gezien dat Duitse soldaten negen personen omverschoten. Onder de slachtoffers heb ik herkend: Frans Van Geert, Jan Baptist Van Nieuwenhove, Xaverius Van den Driessche, René Jozef Pyck en Robert Cornelius Marinx. Er waren slechts twee soldaten die schoten, een derde maakte de slachtoffers af met zijn bajonet. De andere soldaten zaten intussen op het “Geldhof”
· Nathalia Felix, ° Aalst 23/10/1893, echtgenote van Robert Cornelius Marinx, huishoudster, Oude Dendermondsesteenweg 145, verklaarde:
“Op 27 september 1914 werd mijn man Robert Cornelius Marinx uit onze woning gehaald. De Duitsers dreven hem naar de Geldhofstraat, waar hij laffelijk vermoord werd.”
· Jeanette Uyttersprot, ° Aalst 19/03/1901, Oude Dendermondsesteenweg 137, bevestigde voorgaande verklaring.
· Maria Van Cauwenbergh, ° Aalst, Geldhofstraat 39, verklaarde:
“Op 27 september 1914 heb ik in de nabijheid van het “Geldhof” het lijk zien liggen van Robert Cornelius Marinx. Een arm was met een bajonet afgerukt.”
· Camiel Richard Vanhoutte, ° Oostrozebeke 09/09/1888, bediende, Ledebaan 102, verklaarde:
“Op 27 september 1914 rond 8.40 à 8.50 uur ’s morgens bevond ik mij in de Drie Sleutelstraat. Vandaar heb ik gezien dat Marinx door twee geweerschoten gedood werd.”
Bronnen:
VAN NUFFEL, PETRUS, Gedenkboek der Aalstersche Burgerlijke Slachtoffers
MEERT, DIRK, Aalst 1914-1918. Het leven in een stad onder Duitse bezetting, Aalst, 2013
S.A.A. – PV’s door de adjunct-commissarissen Van Nuffel en Gits opgemaakt