er zijn daar inderdaad 2 huizen met zo een "spionneke", een poort en een normale deur.
Ik heb daar in die straat 40 jaar gewoond... maar 'k ga het niet zeggen.
'k zal niet meer doen.
of ik ga subtielere tips geven.
opgave 234 ( Dirk Martensstraat, 19 )
Moderators: Alostum, david, janlouies
Re: opgave 234
Nr. 19, door L. Van den Broeck in1899 gebouwd samen met nr. 21...
-
was nr21 niet bewoond door een V.D. Broeck en in nr.19 woonde een oude juffrouw met heel mooie antieke meubelen en siervoorwerpen, ik denk dat ze familie was van de bewoners van nr 21, want die hebben na haar dood, eind de jaren '60, gedeeltes van de inboedel te koop gesteld. Mijn moeder heeft er nog een glaspasta vaas gekocht van Müller Frères een gekende Art-Nouveau kunstenaars atelier uit de Elzas.
Rond 1930 bewoond door M. Hermans
Volgens Jos Ghysens was er hier (huisnummer 19)vanaf 1960 een Yoga-Akademie opgericht door de gebroeders Jozef en Louis Kieckens.
Jan Louies beschreef de geschiedenis van deze straat en zijn woningen in een boekje...deze ligt nog ter inzage in de leeszaal van het museum.
stephane
Volgens Jos Ghysens was er hier (huisnummer 19)vanaf 1960 een Yoga-Akademie opgericht door de gebroeders Jozef en Louis Kieckens.
Jan Louies beschreef de geschiedenis van deze straat en zijn woningen in een boekje...deze ligt nog ter inzage in de leeszaal van het museum.
stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst
Bewoners Dirk Martensstraat, 19 en 21
1935:
nr. 19: Van den Broeck Fernand, kartonlezer
nr. 21: Van den Broeck Philip, kartonlezer
nr. 19: Van den Broeck Fernand, kartonlezer
nr. 21: Van den Broeck Philip, kartonlezer
Re: opgave 234 ( Dirk Martensstraat, 19 )
Ik vermoed dat het hier gaat om een job bij een jaquard weverij, het patroon moest in kartons uitgekapt worden, te vergelijken met ponskaarten, een kaart met gaatjes.
-
gelijk de "boeken" van een orgel; in de Zwarte Kat hadden ze er zo veel voor hun Mortier orgel.
Van Serge Adriaenssens kreeg ik volgende info:
Van den Broeck Fernand was mijn grootvader( langs moeders kant). Het betreft het omzetten van tekeningen (Jacquard) naar karton met gaatjes erin (volgens patroon van de tekening). Al deze kartons werden aan elkaar verbonden en gingen zo naar de weverij (vergelijkbaar systeem voor draaiorgels met bundel van aaneengerijgde kartons voor 1 liedje).
De machinerie die daarvoor werd gebruikt (voor het ponsen van de kartons) is echter volledig weg. Wie Philip is weet ik niet. De overgrootvader was Leander.
Van den Broeck Fernand was mijn grootvader( langs moeders kant). Het betreft het omzetten van tekeningen (Jacquard) naar karton met gaatjes erin (volgens patroon van de tekening). Al deze kartons werden aan elkaar verbonden en gingen zo naar de weverij (vergelijkbaar systeem voor draaiorgels met bundel van aaneengerijgde kartons voor 1 liedje).
De machinerie die daarvoor werd gebruikt (voor het ponsen van de kartons) is echter volledig weg. Wie Philip is weet ik niet. De overgrootvader was Leander.
In dit onderwerp: viewtopic.php?f=21&t=2389 (denk ik ...)
had ik het over het jaarlijks dansfeest in mijn meters café. Ik heb daar platenspelers zien staan,
juke-boxen later, maar ook eens een draaiorgel met die kartonnen stuur-systemen met gaatjes en
(als ik me niet vergis
) heb ik daar de naam SCHOLLAERT (naamgenoot) zien staan als
ontwerper van die kartonbanden met gaatjes, voor muziek dus.
"Correct me if I 'm wrong" zou een Engelsman zeggen of sla ik hier de bal mis
had ik het over het jaarlijks dansfeest in mijn meters café. Ik heb daar platenspelers zien staan,
juke-boxen later, maar ook eens een draaiorgel met die kartonnen stuur-systemen met gaatjes en
(als ik me niet vergis

ontwerper van die kartonbanden met gaatjes, voor muziek dus.
"Correct me if I 'm wrong" zou een Engelsman zeggen of sla ik hier de bal mis