La Fontaine schreef:Tijdens het schooljaar 1962-1963 woonde ik er elke weekdag (van moetens) de mis bij om 8 u 's ochtends..., maar sindsdien ben ik daar niet meer binnen geweest.
Ik meen me te herinneren dat "in mijn tijd" de muren en het plafond donkergroen geschilderd waren en niet wit, zoals op de voorgaande foto van het interieur. Van wanneer dateert de laatste restauratie van dat interieur?
opgave 203 ( Jezuïetenkerk Pontstraat )
Moderators: Alostum, david, janlouies
Re: opgave 203 ( Jezuïetenkerk Pontstraat )
Geplaatst: 06 Jan 2014 06:36 pm
De taak van historici is te herinneren wat anderen vergeten. (Eric Hobsbawm)
Geplaatst: 07 Jan 2014 08:34 am
stephane schreef:
stephane
Geplaatst: 08 Jan 2014 08:07 am
stephane schreef:extra info:
Tussen het renaissancegedeelte, met de pater Lodewijk Taeymanszaal en de nieuwe moderne toegang tot het Sint-Ignatiushuis van het Sint-Jozefscollege valt de hoge en sobere barokgevel van de kerk op. De kerk werd opgetrokken in plaatselijke baksteen op een zandstenen onderbouw en aangevuld met siermotieven. Met de bouw werd gestart in 1708, maar wegens geldgebrek werd ze pas voltooid in 1729.
De hoge en brede ramen laten overvloedig licht naar binnen, zodat het harmonisch interieur uitstekend tot zijn recht komt. Vooral het gemarbreerd houten hoogaltaar valt op, dat een getrouwe weergave is van hetzelfde altaar in de Gesùkerk bij het generalaat van de Jezuïeten te Rome. Naast het oude altaar zijn er twee deuren waarboven de beelden prijken van Sint-Jozef en O.-L.- Vrouw. Er bevinden zich ook twee medaillons die de apostelen Petrus en Paulus voorstellen, vermoedelijk uit het begin van de 18e eeuw.
Achteraan is het doksaal, gebouwd in 1735 en vergroot in 1838. Het orgel werd door Pierre Schyven gebouwd in 1891. Onder de kerkvloer links, aan de laatste biechtstoel, is een toegang tot een crypte waarin 23 jezuïeten werden bijgezet vanaf 1730 tot 1773. De kerk werd een beschermd monument op 23 oktober 1997.
bron: stad Aalst
Geplaatst: 09 Jan 2014 07:37 am
stephane schreef:Ik herinner mij als kind ( ik woonde toen in de Pontstraat ) 2 grote branden in 1984.
Eerst was er de brand van het dak van de kapel en het daar opvolgde weekend was er brand in het Volkshuis (Houtmarkt)!
stephane
Geplaatst: 09 Jan 2014 10:59 am
rik schreef:Kort na die brand van 1984 gaf pater Donckerwolcke zaliger bij ons thuis een grondige beschrijving van de gebeurtenis zoals de paters die vanuit het patersgebouw die nacht konden zien.
Ook die bizarre zaak omtrent die fictieve procureur in rijkswachtoutfit herinner ik me nog alsof het gisteren was.