stephane schreef:de laatste 'wie kent' van dit jaar...
prettige feesten en een gelukkige nieuwjaar!
stephane
opgave 203 ( Jezuïetenkerk Pontstraat )
Moderators: Alostum, david, janlouies
opgave 203 ( Jezuïetenkerk Pontstraat )
Geplaatst: 29 Dec 2013 10:12 am
De taak van historici is te herinneren wat anderen vergeten. (Eric Hobsbawm)
Re: opgave 203 ( Jezuïetenkerk Pontstraat )
Geplaatst: 29 Dec 2013 11:44 am
De Coninck schreef:Kapel van het 'Groot College' in de Pontstraat
Geplaatst: 31 Dec 2013 02:53 pm
willy kiekens schreef:te laat!!!
Deze kapel was vooral gekend bij de gelovigen die graag op zaterdagavond naar het bal gingen( voor de jongeren onder ons: een bal was een dansavond met orkest, dat doorging in de Rink Ridderstraat, of Madelon op de Grote Markt), wanneer ze dan de zaal verlieten rond een uur of vijf was dat de gepaste moment om naar de vroegmis in deze kapel te gaan, op die manier hadden ze hun zondagplicht volbracht en konden ze rustig naar huis gaan (verder)slapen. Het was waarschijnlijk ook de enige mis die bijgewoond werd door vrouwen in avondkledij en dikwijls mannen in smoking. Ooit heb ik ook zo'n mis bijgewoond samen met J. Penne en A. De Vos, wij stonden recht in de middengang en één van de twee was toch min of meer in slaap gesukkeld en nam een fikse duik vooruit van een paar meter. Niemand buiten ons drie had dit opgemerkt; zo verdiept in gebed of slaap. Nadien zijn we in de (nog gesloten) bakkerij op de Grote Markt gaan ontbijten: verse pistolets belegd met goede pralinnen.(Den Bert vond de boter niet)
Geplaatst: 01 Jan 2014 10:17 am
stephane schreef:foto's voorjaar 2013
stephane
Geplaatst: 02 Jan 2014 08:37 am
stephane schreef:St.-Jozefkerk.
Bakstenen zaalkerk met barokke voorgevel van baksteen en Balegemse steen, gedateerd 1730 d.m.v. muurankers in geveltop
Eenbeukig schip van vier trav. met abscis van drie schuine trav. Voorgevel met drie geledingen gemarkeerd door gekorniste hoofdgestellen steunend op vlakke pilasters op hoge sokkels, eenvoudige abaci in benedenverd. en komposietkapitelen in bovenverd. Trigliefenfries in benedenverd. Halsgevel bekroond met gebroken fronton en vleugelstukken, in het midden IHS in medaillon, muurankers 1730 in de zwikken.
Panelen in de zijtrav. Segmentboogvormig bovenvenster in middentrav., vlak omlijst en met druiplijst. Deuromlijsting van arduin naar het voorbeeld van het oude collegegebouw, bekroond met cartouche tussen voluten en met boogfronton en inscriptie "Sancto Josepho Sacrum".
Voorgevel gezandstraald in 1975.
Eenvoudige zijgevel met zandstenen steigergaten en steekboogvensters.
Vrij rijk aandoend interieur. Overwelving d.m.v. tongewelf voor het schip en een halve koepel voor de abscis. Gordelbogen met stucversiering opgevangen door consoles. Omlopende gekorniste kroonlijst waaronder neerhangende lamberkijnen.
Mobilair:
Schilderijen: "De Vlucht naar Egypte" (ca. 1850) van Broeder Quartier en "De Geboorte van Christus" van Pieter Carael (1837-84}. Kruisweg in witte steen van Pieter Devoort (1850). Ovale schilderijen onder lamberkijnen (XIX).
Neogotische beelden van Maria en Jozef (1870).
Meubilair: hoofdaltaar is een houten kopie van het St.-Ignatiusaltaar uit de Gesu-kerk te Rome. Lambrisering en biechtstoelen van 1732. Preekstoel van P. Devoort van 1850.
Orgel uit het atelier P. Scheyven van 1891.
Crypte in gebruik genomen tussen 1730 - 1773.
stephane
Geplaatst: 03 Jan 2014 06:40 am
El Yannicko schreef:Mijn eerste en enige keer te biecht geweest, daar.
de pater zijn naam herinner ik mij niet meer, maar ik weet wel dat hij de hoofdkaas was...allé, de baas dus. Pater vanden....?
Gelukkig was het een mooi interieur, zodat ik mij toch nog met iets kon bezighouden tijdens die saaie missen. Herinner ik mij wel: de leerkracht chemie en nederlands (vreemde combinatie), met hele bolle buik, die altijd de eerste twee akkoorden van de liedjes zong en dan "één, twee,...." moesten wij mee.
Geplaatst: 04 Jan 2014 08:28 am
stephane schreef:Ik herinner mij als kind ( ik woonde toen in de Pontstraat ) 2 grote branden in 1984.
Eerst was er de brand van het dak van de kapel en het daar opvolgde weekend was er brand in het Volkshuis (Houtmarkt)!
foto interieur: ( bron stad Aalst )
stephane
Geplaatst: 04 Jan 2014 09:13 pm
rik schreef:Als we moesten te biechten gaan,was dit meestal bij de dan reeds lang op rust gestelde paters Verhelst, Doornaert en Geniets.
Geplaatst: 05 Jan 2014 04:14 pm
El Yannicko schreef:rik schreef:Als we moesten te biechten gaan,was dit meestal bij de dan reeds lang op rust gestelde paters Verhelst, Doornaert en Geniets.
Je moet wel rekening houden met het feit dat ik ginds school liep van 1998 tot 2001, dus waarschijnlijk zal dat een tijdje na uw schooltijd geweest zijn...
Geplaatst: 06 Jan 2014 07:35 am
stephane schreef:Historische notitie
Tussen 1550 en 1560 verbleef er regelmatig een jezuïet in Aalst. De Sociëteit kon er op het einde van de 16de eeuw rekenen op de steun van Jacob Wils en zijn eerste echtgenote Maria Huysmans. Het echtpaar deed verscheidene schenkingen aan de Brusselse jezuïeten, in afwachting van de stichting van een jezuïetenresidentie te Aalst. In het begin van de 17de eeuw kwamen paters uit de Brusselse residentie tijdens de vasten en de advent preken te Aalst. In 1619 verzocht Filips Karel van Arenberg, hertog van Aarschot, de magistraat om de stichting van een college. Aanvankelijk rees enige tegenstand tegen dit plan. Binnen de orde zelf twijfelde men tussen Halle en Aalst.
De aartsbisschop van Mechelen en de pauselijke nuntius gaven allebei te kennen geen voorstander te zijn van het project. De jezuïeten werden echter gesteund door de deken van het Sint-Maartenskapittel, Jacobus Beeckmans, de Aalsterse pensionaris Romaan De Visschere en burgemeester Filip Du Bosch. Op 27 maart 1620 vestigden de paters zich definitief te Aalst. Dadelijk gingen ze van start met een scola elementaria of voorbereidende klas op de eigenlijke humaniora. In 1621 richtten ze de eerste twee leergangen in. Vanaf 1624 had het college een volwaardige cyclus van vijf klassen
Het onderwijs vond aanvankelijk plaats in de Nieuwstraat, maar tussen 1620 en 1622 kocht men een nieuw terrein aan in de Pontstraat bij de Raeme. Dit huis was destijds geschonken door Jacob Wils en zijn echtgenote. Dankzij de milde steun van de stadsmagistraat werden in 1624 de werken voor de bouw van een klooster en college voltooid. In datzelfde jaar verkregen de jezuïeten van Cornelius De Smedt een buitengoed met vijvers in Nieuwerkerken. In 1630 kochten ze een huis in de Pontstraat en twee huisjes in de Klapstraat, naast enkele kleinere erven. Ondanks financiële tekorten ging men in 1634 over tot de aankoop van twee nieuwe huizen in de Hoogstraat en de Pontstraat. Vervolgens werd het collegedomein ter beveiliging afgesloten met een muur. In 1636 werd een nieuw verworven huis ingericht ter verpleging van de zieken.
Bij hun aankomst te Aalst konden de jezuïeten over een kapel beschikken in de Sint-Maartenskerk. Toen ze hun intrek namen in de Pontstraat werd hier een huiskapel ingericht. In 1637 werd deze verruimd en toegewijd aan O.-L.-Vrouw van Foy. In het begin van de 18de eeuw begon men aan de bouw van een volwaardige collegekerk. Ten gevolge van financiële problemen zou de afwerking ervan aanslepen tot 1730
stephane