electriciteit en stadsgas

Moderators: Alostum, janlouies, david

Plaats reactie
willykiekens
Berichten: 1022
Lid geworden op: 21 mei 2014, 09:46

electriciteit en stadsgas

Bericht door willykiekens »

Wanneer zijn de gas- en later de elektriciteitsleidingen aangelegd in Aalst?
en zijn er foto's met gaslantaarns of elektriciteitspalen in de stad? Gaslantaarns, wel al buiten gebruik, heb ik nog geweten hoek Wellekens-De Visscherestraat en midden Caudronstraat en de elektriciteitspalen waren er eerst in hout, later beton.
janlouies
Berichten: 1005
Lid geworden op: 21 mei 2014, 17:18

elektriciteit en stadsgas

Bericht door janlouies »

De elektriciteitskabientjes (zie elders op dit forum) dateren van 1912.Vanaf dan kwam er geleidelijk openbare verlichting met elektriciteit. Enkel het kabientje aan de 'konkers' (St.-Annabrug) is nog bewaard.
Ervoor was er stadsverlichting met stadsgas (1852). De gasfabriek was in de 'Gazometerstraat' (N. De Tièrestraat) en verhuisde in 1908 naar de Tragel.
Plaats reactie

Terug naar “Andere”