stephane schreef:In Geschiedenis van de straten van Aalst lees ik:
1945: Stichting kaarthuisje in september 1945, initiatiefnemer was Laurent De Wolf, architect, later raadslid en schepen. Het zou de voorloper zijn van een hele reeks kaarthuisjes, die ten behoeve van ouden van dagen in alle wijken van de stad zouden gebouwd worden.
1948: op 14 februari 1948 eerste steenlegging door Laurent De Wolf, ere voorzitter, van nieuw kaarthuisje, in vervanging van het eerste dat te klein was geworden.
Gazette van Aelst, 23/09/1965
In het Koningin Astridpark was/is er een kaarthuisje, voor de ontspanning van de oude van dagen, opgericht in mei 1948 door aannemer Keppens voor de prijs van 89.543 bfr
Vies Oilsjt, 01/03/1977
Nieuwe Gazet van Aalst, 18/05/1984
Ook in de Heilig HartLaan was er een kaarthuisje...
De Voorpost, 13/05/1988
In 1975 was er achter de parking van de Moorselbaan eveneens een kaarthuisje: De Voorpost, 28/11/1975
Gazette van Aelst, 26/06/1971: De Houtkaai
Kent er iemand nog verdwenen of bestaande kaarthusjes in Aalst?
stephane
Kaarthuisjes
Moderators: Alostum, janlouies, david
Kaarthuisjes
Geplaatst: 22 Jan 2012 04:17 pm
De taak van historici is te herinneren wat anderen vergeten. (Eric Hobsbawm)
Re: Kaarthuisjes
Geplaatst: 22 Jan 2012 06:26 pm
willy kiekens schreef:stadspark tussen speelplein en de spiegelvijver
astridpark;
tussen de gentse stwg en de Welvaartstraat
H. Hart
Geplaatst: 22 Jan 2012 07:31 pm
jan louies schreef:Ik herinner mij nog het kaarthuisje van 't Heilig Hart, ergens aan de Weverijstraat, op de hoek van een smal wegeltje en de straat. Het bestond -in mijn herinnering- uit betonplaten met vensteropeningen in. Ik zag het enkel als kleuter, toen ik daar met mijn peter en de hond ging wandelen...
H.Hart
Geplaatst: 22 Jan 2012 08:56 pm
Kozzen66 schreef:Het kaarthuisje op het Heilig Hart was op de gelijknamige laan gelegen, ongeveer waar nu de tandarts gevestigd is (kant die uitgaf op het voetbalveld) en dat was inderdaad op het eind van een smal wegeltje en van betonplaten gemaakt.
Misschien vergis ik me maar ik meen me nog een kaarthuisje te herinneren in de Doolhofstraat (door de Aalstenaars de "Saroepstroot" genoemd) langs de kant van de even nummers, ongeveer een 150 m in de straat vanaf de Moorselbaan.
Geplaatst: 22 Jan 2012 10:52 pm
Jerommeke schreef:In de Doolhofstraat was inderdaad een kaarthuisje.
Vanaf de Moorselbaan, op de rechterkant ongeveer ter hoogte van de bocht.
kaarthuisje Doolhofstraat
Geplaatst: 22 Jan 2012 11:02 pm
stranger schreef:Het kaarthuisje stond twee huizen voor mijn geboortehuis, het huidige Atelier Sandy (Karnavalstoffen). Ik sliep in nummer 45, het huisje stond dus wsch. op nummer 41.
kaarthuisje Slotstraat
Geplaatst: 23 Jan 2012 02:05 pm
Alostum schreef:Kaarthuisje tussen de Slotstraat en de Moorselbaan, aan de parking. Blijkbaar al een tijdje geleden dat er nog een kaartje werd gelegd.
Geplaatst: 23 Jan 2012 02:26 pm
willy kiekens schreef:identiek gebouw op de terlindendreef.
in deze kaartjeshuizen kon men in de winter de tabaksrook van de pijpen, sigaartjes en sigaretten snijden.
de verwarming kwam van een ronde buiskachel met kolen, wie voor deze brandstof zorgde weet ik niet. Er stonden ook altijd wat bakken bier met export of pils en wat glazen en een kleine spoelbak.
Geplaatst: 23 Jan 2012 04:26 pm
Alostum schreef:Volgens de website van het stad zijn er nog drie kaarthuisjes in gebruik
Het beheer ervan is in handen vanOnze stad telt 3 van deze ontmoetingsplaatsen:
Oude Gentbaan (Roklijf), 9300 Aalst;
Slotstraat, (‘t Slotje), 9300 Aalst;
stadspark, (Rust na arbeid) 9300 Aalst.
mvg. Alostum
Geplaatst: 23 Jan 2012 08:10 pm
mmarc schreef:Ook aan het Guldenboomplein (Blok Borreman) stond er een kaarthuisje als laatste huisje in de rij (dus niet op het plein zelf).
Na de aanleg van het viaduct tussen Boudewijnlaan en H.Hart bleef het kaarthuisje nog een tijdje in gebruik maar daarna gesloten.
Er werd druk gebruik van gemaakt om te kaarten en te bakschieten en met Kerstdag was er steeds een ledenfeest.