De oude meid van de pastoor

Moderators: Alostum, janlouies, david

Plaats reactie
Zjoske

De oude meid van de pastoor

Bericht door Zjoske »

Louis Paul Boon schrijft in juni 1976 in een van zijn 'Boontjes':

"Ge weet het, terwijl iedereen met vakantie is of met vakantie gaat om de zeven wereldwonderen te aanschouwen, toeren wij alleen maar wat rond in onze eigen streek. We bezoeken de merkwaardigheden dezer streek, als daar zijn: de oude meid van de pastoor, een hoeve uit het jaar anno 1709, de Geuzenroute en de Denderroute... en de stank van de Dender nemen we erbij, want ze beweren dat het een gezonde en onschadelijke stank is."

Weet iemand wat Boon hier bedoelt met "De oude meid van de pastoor"? Is dat misschien de naam van een of andere eetgelegenheid, staminee, taverne, boerenhoeve of iets dergelijks in de omgeving van Aalst geweest? Wie zegt de naam 'De oude meid van de pastoor' iets? Veel dank alvast!
david

Re: De oude meid van de pastoor

Bericht door david »

Ik vrees dat er buiten Aalst zal moeten gezocht worden. Ik heb in mijn café/herbergen databank gezocht en helaas niets gevonden.
Mvg.David Goossens
Wie de geschiedenis niet kent, maakt steeds dezelfde fouten (Wednesday Addams)
Zjoske

Bericht door Zjoske »

Beste David, dank voor jouw reactie. Het kan natuurlijk ook nog zo zijn, dat Boon van mening was dat er in de streek van Aalst nogal wat pastoors voorkwamen die een oude meid als huishoudster hadden, dat hij dacht: "De oude meid van de pastoor, dat is een merkwaardigheid van deze streek" in de zin van "Een pastoor met een oude meid, dat is een merkwaardigheid van deze streek"... Hartelijke groet, Jos
david

Bericht door david »

Inderdaad, Louis droge humor
Wie de geschiedenis niet kent, maakt steeds dezelfde fouten (Wednesday Addams)
Plaats reactie

Terug naar “Herbergen, cafés, danszalen, enz...”