De eerste dagen van de oorlog in Aalst: chaos, vlucht en plundering

Moderators: Alostum, janlouies, david

Alostum
Site Admin

Plundering van auto’s en autobenodigheden alsmede van drie rijwielen ten nadeele van Van Gerven Wilfried

Bericht door Alostum »

Onbekenden
Plundering van auto’s en autobenodigheden alsmede van drie rijwielen ten nadeele van Van Gerven Wilfried te Aalst
18 Juli veertig

Voor ons Schollaert Jozef adjunkt politie ………………… verschijnt:
Van Gerven Wilfried, oud 43 jaar, Dirkmartensstraat nr. 42, die ons de volgende klacht doet:
“Tijdens ik op de vlucht naar Frankrijk geweest ben, hebben dieven bij mij in mijn garage geplunderd en hebben er 3 auto’s en 3 velos meegenomen alsmede andere benodigheden, waarvan ik u de volledige beschrijving geef.
Ik weet niet wie zich aan dien diefstal heeft plichtig gemaakt en heb geen getuigen die den diefstal hebben zien begaan.”

Hierbij den inventaris in kwestie.
Waarvan akte 18 Juli 1940
(get.)

Wij opsteller verklaren dat er in de garage Van Gerven veel belgische soldaten hebben gekantonneerd tot 18 Mei 1940
Waarvan akte den 18 Juli 1940
(get.)
De taak van historici is te herinneren wat anderen vergeten. (Eric Hobsbawm)
Alostum
Site Admin

plundering van het huis van Geeroms Eduard

Bericht door Alostum »

Onbekenden
Plundering van eetwaren, cigaren, zeep,wijnen ten nadeele van Geeroms Eduard te Aalst tusschen 15 Mei en 7 Juni 1940
18 Juli veertig

Wij Schollaert Jozef adjunkt politie ……………………… verschijnt:
Geeroms Eduard, oud 38 jaar, bediende, wonende te Aalst, Parklaan nr. 15, die ons de volgende klacht doet:
“Tijdens de dagen van 15 Mei 1940 tot 7 Juni 1940 dat ik op de vlucht was werden bij mij volgende voorwerpen, waarvan ik u den inventaris overhandig geplunderd.
Niemand schijnt te huis gebleven te zijn tijdens die dagen, in mijn buurt en de daders ervan zijn onbekend.
Mijn huis is ook bijna gansch kapot geschoten door het bombardement, de schade daarvan heb ik laten vaststellen door een expert.”

(get.)
Alostum
Site Admin

Plundering van de winkel van Van der Schueren Jozef

Bericht door Alostum »

Onbekenden
Plundering van wijnen,kleeren, conserven enz. ten nadeele van Van der Schueren Jozef, te Aalst op 18 Mei 1940
18 Juli Veertig

Van der Schueren Jozef, oud 35 jaar, handelaar, wonende te Aalst, Korte Zoutstraat nr. 6 die ons de volgende klacht doet:
“Op 18 Mei 1940, tijdens ik op de vlucht was en mijn winkelhuis onbewoond stond werd mijn winkel bijna gansch geplunderd. Ik overhandig u een inventaris van de gestolen voorwerpen. Ik weet niet wie zich daaraan heeft plichtig gemaakt, doch heb twee getuigen die de plundering hebben zien plegen, namelijk Verhulst Emmanuel en Vidy Valery beiden wonende in de Korte Zoutstraat alhier.”
Wij onderhooren daarover:
Verhulst Emmanuel, oud 46 jaar, schoenmaker, wonende te Aalst, Korte Zoutstraat nr. 8, die ons zegt:
“Op 18 Mei 1940 in den voormiddag en tijdens het bombardement, heb ik van door mijn venster gezien dat belgische soldaten benevens enkele burgers ik denk wel van de stad te zijn, bezig waren met den winkel van Van der Schueren Jozef te plunderen.
Nochtans moet ik u waarlijk bekennen dat ik die burgers niet ken ook geen van de soldaten.”

Vidy Valery, wonende te Aalst, Korte Zoutstraat 23, die ons zegt:
“Op 18 Mei 1940 in de voormiddag stond ik te turen door eene spleet van de poort van Van de Putte, Korte Zoutstraat en tijdens het bombardement om te zien wat er omging. ’t Is alsdan dat ik gezien heb, dat burgers bezig waren met den winkel van Van der Schueren Jozef te plunderen. Heb een manspersoon voorbij mij zien gaan met eene doos op de schouder, doch hij stak zijn aangezicht weg met die doos. Ook vergezelde hem een vrouwspersoon met een doek over het hoofd.”
(get.)
Alostum
Site Admin

Plundering van het huis van Wilvertz Celestin

Bericht door Alostum »

Plundering van allerlei voorwerpen ten nadeel van Wilvertz Celestin te Aalst tusschen 17 Mei en 4 juni 1940
18 Juli veertig

Voor ons Schollaert Jozef adj. politie …………………….. verschijnt:
Wilvertz Celestin, oud 40 jaar, ingenieur, wonende te Aalst, Eugeen Bosteelsstraat nr. 10, die ons volgende klacht doet:
“Tijdens de dagen van 17 Mei en 4 Juni 1940 dat ik op de vlucht was en mijne woning onbewoond stond werden bij mij allerhande voorwerpen gestolen waarvan ik u deze inventaris overhandig.
Ik weet niet wie hem aan dien diefstal heeft plichtig gemaakt of heb op niemand vermoedens. Ik kan geene getuigen aangeven die de plundering gezien hebben of die zouden kunnen zeggen wie zich aan de plundering zou plichtig gemaakt hebben.”

Alostum
Site Admin

Diefstal van 4 fietsen en een radio

Bericht door Alostum »

Ontvreemding van 4 rijwielen en een radioapparaat, te Aalst, den 18-5-1940
18 Juli veertig

Voor ons Paelinck Louis, adjunkt-politie …………………. verschijnt:
PERMENTIER MAURITS, oud 42 jaar, hovenier, wonende alhier, Langestraat 75, die ons bij wijze van klacht verklaart wat volgt in ’t Vlaamsch:
“Op 18-5-1940, rond 11 uur, stond ik in de Langestraat met mijn kinderen gereed om per rijwiel te vertrekken, toen de Belgische soldaten, Ardeensch jagers meen ik, onze rijwielen ontnamen, een die ik bereed, een van mijn zoon Hubert, een van mijn zoon Gaston en een die ik in leen gegeven had aan mijn werkman Victor Van Vaerenbergh, die thans nog in Frankrijk verblijft. Wij moesten ons huis onmiddellijk verlaten en hadden het huis opengelaten. Toen ik op 19-5-1940 terug naar huis kwam stelde ik vast dat mijn radioapparaat ook verdwenen was.
Ik heb dit alles als oorlogschade aangegeven en daar heeft men mij in kennis gesteld dat ik moest klacht doen op het politiebureel.
Als getuigen van het feit dat ik en mijn kinderen de rijwielen zijn afgenomen geef ik aan Roelandt Leon, wonende Langestraat en Eugeen Tas, wonende Langestraat alhier.”

Na lezing volhardt en naamteekent met ons

TAS EUGEEN, oud 66 jaar, werkman, wonende alhier, Langestraat 34, verklaart wat volgt in ’t Vlaamsch:
“Op Zaterdag 18-5-1940, rond 11 uur, toen Permentier Maurits, wonende alhier, Langestraat 75 met zijn gezin gereed was om te vertrekken per fiets, zijn de Belgische soldaten op den hof gekomen en hebben de vier rijwielen van Permentier Maurits medegenomen. De soldaten zegden dat ze rijwielen noodig hadden om de aanrukkende Duitschers te ontvluchten en inderdaad 1 uur nadien waren de Duitsche soldaten daar. Ik heb Permentier niet zien vertrekken en weet dusvolgens niet of die soldaten in zijn huis geweest zijn. Dat is alles wat ik daarover kan zeggen.”
Na lezing volhardt en naamteekent met ons.

ROELANDT LEON, oud 60 jaar, stofbewerker, wonende alhier, Langestraat 48, die ons verklaart wat volgt:
“Op Zaterdag 18-5-1940, rond 11 uur bevond ik mij aan de deur mijner woning, toen ik Belgische soldaten op den hof zag gaan van Permentier Maurits. Ik heb gezien dat ze met de rijwielen van Permentier vertrokken. De soldaten riepen dat we moesten binnengaan dat de Duitschers kwamen en hadden de rijwielen genomen om zich uit de voeten te maken. een uur na het vertrek van de Belgische soldaten waren de Duitschers daar. De Belgische soldaten waren walen, doch van welk regiment weet ik niet. Van de verdwijning van het radioapparaat weet ik niets.”
Na lezing volhardt en naamteekent met ons.

Wij opsteller hebben met betrek op het radioapparaat geen de minste inlichtingen kunnen bekomen.
Hierbijgevoegd een lijst door Permentier onderteekend.
Waarvan akte dan 18-7-1940
Alostum
Site Admin

Diefstal van een damesrijwiel te Aalst, 17 juli 1940

Bericht door Alostum »

Diefstal van een damesrijwiel te Aalst, 17 Juli 1940

Zeventienden Juli veertig om 11½ u. voormiddag

Voor ons DE VEYLDER Alfred – Adjunkt-Politie ……… verschijnt:
LEFEVER Jaak – 16 j. zoon van Valery – buizenlegger, wonende te Aalst, Ledebaan 217, die ons de volgende aangifte doet:
“Over ongeveer eene uur was ik met het rijwiel mijner nicht naar de Kattestraat gereden om boodschappen te doen. Aan den kruidenierswinkel ’t MOLEKEN had ik mijn rijwiel buiten geplaatst en toen mijne boodschap gedaan was en ik buiten kwam, bestatigde ik dat mijn rijwiel verdwenen was.
Het rijwiel is een damesrijwiel, zwarte kader met gouden biesje, stoel langs achter, kas over de ketting, het rijwiel is in goeden staat en droeg de nummerplaat 69.649.
Ik heb op niemand vermoedens.”

Wij Opsteller verklaren dat de opzoekingen der politie om het rijwiel te ontdekken vruchteloos gebleven zijn. Zij zullen ieverig voortgezet worden en in geval van ontdekking zal een volgend P.V. opgesteld worden.
Waarvan akte te Aalst, 19 Juli 1940
De Adjunkt-Politiecommissaris
Alostum
Site Admin

Diefstal van een damenrijwiel te Aalst, 16 juli 1940

Bericht door Alostum »

Diefstal van een damenrijwiel te Aalst, 16 Juli 1940
zestienden Juli veertig om 9½ ’s morgens

Voor ons DE VEYLDER Alfred, Adjunkt-Politie ……… verschijnt:
VAN PAMEL Elisa, vrouw VAN de VELDE Raymond – 30 j. wonende te Turnhout, H.Hartlaan 48, die ons verklaart wat volgt:
“Ik ben ten gevolge de oorlogsomstandigheden bij mijn schoonzuster VAN DE VELDE Esther, wonende te Aalst, Nieuwstraat.
Ongeveer eene uur geleden ben ik met het rijwiel van haar vennoot naar de Kattestraat gereden en ik had mijn rijwiel geplaatst aan het huis VAN BIESEN en toen ik uit die winkel kwam, bestatige ik dat het rijwiel verdwenen was.
Het is een damenrijwiel zwarte kader, merk … VAN DER GUCHT, Nieuwerkerken, Kwalestraat, elektrisch licht over het achterwiel eene net en kas over de ketting. Op het achterwiel een stoel die samenplooit. Nummer der plaat 85.223.
Ik heb op niemand vermoedens.”

Wij Opsteller verklaren dat onze opzoekingen naar dit rijwiel vruchteloos gebleven zijn. Zij zullen ieverig voortgezet worden en in geval van ontdekking zal een volgend P.V. opgesteld worden.
Waarvan akte te Aalst, 19 Juli 1940.
De Adjunkt-Politiecommissaris
Alostum
Site Admin

diefstal van een rijwiel

Bericht door Alostum »

Diefte van een rijwiel ten nadeele van Vandervoort Albert te Valenciennes den 29 mei 1940
19 Juli veertig

Vandervoort Albert, oud 37 jaar, leeraar, wonende te Aalst, Kattestraat 23, die ons de volgende klacht doet:
“Op 29 Mei 1940 rond 15 uur werd mijn fiets door een duitsche soldaat van mij afgenomen, zonder dat deze mij daarvoor de minste betaling deed of mij eenig bewijs heeft overhandigd.
Mijn rijwiel was zwart geschilderd was van het merk “Dirk Martens”, zwart lederen zadel, zwarte stuurstang, voettrappers in rubber, rem torpedo, electrisch licht, draagstoeltje op achterwiel, de taksplaat droeg het nummer 69336/1940.”

Waarvan akte 19 Juli 1940
(get.)

Het rijwiel werd afgenomen te Valenciennes
Alostum
Site Admin

Plundering van eetwaren, kleren, enz...

Bericht door Alostum »

Plundering van eetwaren, klederen enz. ten nadeele van Huylebroeck Bertha te Aalst

19 Juli veertig

Huylebroeck Bertha, oud 44 jaar, ongehuwd, wonende te Aalst, Denderstraat nr. 42, die ons volgende klacht doet:
“Ik ben op de vlucht gegaan op 10 Mei 1940 naar het vliegbombardement boven onze stad en ben teruggekomen den 30 Mei 1940.
Bij mijn terugkomst heb ik in mijn huis vastgesteld dat al de winkelwaren benevens mijn kleedingstukken uit mijn huis verdwenen waren, en dat veel koopwaren in den grond verspreid lagen die kapot en aan stukken getrampeld waren.
Ik weet niet wie zich aan die plundering zou plichtig gemaakt hebben en niemand in mijn buurt kan mij eenige inlichting verschaffen.
Ik voeg bij mijn klacht een inventaris van de gestolen voorwerpen.”

(get.)
Alostum
Site Admin

diefstal van schoenen

Bericht door Alostum »

Plundering van allerhande schoenen ten nadeele van Callebaut Benoit te Aalst tusschen 17 en 20 Mei 1940

19 Juli veertig

Voor ons Schollaert Jozef adj. politie ……………………. verschijnt:
Callebaut Benoit, oud 66 jaar, winkelier, wonende te Aalst, Zonnestraat nr. 95, die ons de volgende klacht doet:
“Tusschen 17 en 20 Mei 1940 ben ik met mijn huishouden op de vlucht geweest doch niet buiten de stad. Wanneer ik op 20 Mei 1940 te huis kwam stelde ik vast dat mijn voordeur was opengebroken, zelfs kon ik vaststellen dat er in het slot van de deur geschoten was. Ik heb dan ook vastgesteld dat verscheidene paren schoenen waarvan ik den inventaris overhandig uit mijn winkel gestolen waren.
Niemand uit mijne buurt kon me zeggen wie zich aan die plundering zou plichtig gemaakt hebben.”

(get.)
Plaats reactie

Terug naar “Tweede Wereldoorlog”