de zaak Breckpot Gustaaf

Moderators: Alostum, david, janlouies

Alostum
Site Admin

de zaak Breckpot Gustaaf

Berichtdoor Alostum » 08 Mei 2025, 18:05

Adjunct-politiecommissaris Jozef Schollaert gaf op 13 juli 1940 volgende inlichtingen betreffende het overlijden van Gustaaf Breckpot door aan de Procureur des Konings te Dendermonde:

13 Juli 1940

Inlichtingen aangaande de dood van Breckpot Gustaaf, geboren te Aalst 26-4-1866, wonende te Aalst, Kattestraat n°33 en overleden op 22 mei 1940.

18 Juli veertig

Wij Schollaert Jozef adjunckt politie vernomen hebbende dat zekeren Gustaaf Breckpot de 18 mei in den namiddag zou doodelijk geschoten geweest zijn door belgische soldaten in de Esplanadestraat.
Stellen daarover een onderzoek in en onderhooren:
Wauters Petrus, geboren den 10 Januari 1894, inpakker, wonende te Aalst, De Ridderstraat n°73, die ons zegt:
“Op 18 Mei 1940 in den namiddag de uur kan ik niet bepalen bevond ik mij in de schuilplaats in de Vrijheidstraat alwaar Breckpot Gustaaf vóór mij binnen was.
Breckpot Gustaaf lag daar op een matras en zijne kinderen stonden rond hem.
Breckpot Gustaaf zegde mij als dan dat hij omver geschoten geweest was door een belgisch soldaat aan de Graanmarkt alhier.
Ik ben de eerste geweest die de schotwonde verzorgd heb. Breckpot was geschoten in de linker zijde en ik denk wel, dit volgens mijn meening, dat hij geschoten was door een geweerkogel. De kogel zat nog in het lichaam.
Breckpot heeft me wel gezegd dat hij goed gezien had, dat een belgisch soldaat hem geschoten had.
Dit is alles wat Breckpot mij gezegd heeft en wat ik van de zaak weet.”
Na lezing volhardt en teekent met ons

(2 x get.)

Wij onderhooren daarover:
Van Gaever Oscar, oud 55 jaar, brugedraaier, thans wondende te Aalst, Désiré De Wolfstraat n°13, die ons zegt:
“Op zaterdag 18 Mei 1940 rond 5 uur namiddag stond ik in de Vrijheidstraat aan de schuilplaats aldaar, wanneer personen mij deden opmerken dat Breckpot Gustaaf in een zeer zonderlinge houding naar ons toekwam. Breckpot kwam uit de richting van de Esplanadestraat.
Breckpot Gustaaf hield met de twee handen zijn buik vast.
Ik ben tot Breckpot toegegaan en hem vragend wat er met hem gebeurd of voorgevallen was, zegde hij mij in de volgende bewoording: “Ik kwam aan den hoek van de Esplanadestraat en Albert-Liénartstraat, en zag aan dien hoek 3 soldaten staan, ’t zij 2 met een geweer en eenen met revolver in de hand. Ik passeerde hen en zegde “goeden dag”. Het waren waalsche soldaten. Toen ik die soldaten enkele meters was voorbijgegaan, draaide ik mij eens om en op eens vuurde de soldaat met revolver in de hand een kogel naar mij toe die mij trof in den buik”. Ik heb dan Breckpot helpen in de schuilplaats doen en hem op een matras gelegd. Men is op zoek gegaan achter dokters die te Aalst waren, doch het is maar eerst op zondag 19 Mei ’s avonds dat den heeren Drs. De Cock en Gravez van Aalst zijn toegekomen om Breckpot Gustaaf te onderzoeken en te verzorgen.
’s Maandags heeft men Breckpot naar het Ouden mannenhuis gedaan en dinsdags naar het hospitaal alwaar Breckpot op woensdag 22 Mei 1940 is overleden.
In de schuilplaats der Vrijheidstraat en bij het eerste bezoek van Drs. Gravez en De Cock, heb ik den heer Dr. De Cock hooren zeggen dat Breckpot geschoten was door een revolverkogel, want hij zelf heeft de plaats aangeduid waar de kogel zat en waar hij hem voelde in den buik.
Na lezing volhardt en naamteekent

(get.) Van Gaever Oscar (get.) onleesbaar

Wij onderhooren daarover:
Broothaers Jaak, oud 72 jaar, wonende te Aalst, Kattestraat 33, die ons zegt:
“Samen met Theodoor Blanckaert en Gustaaf Trif waren we op wandel gegaan door de Peperstraat om eens te gaan zien wat er in de Albert Liénartstraat gebeurd was tijdens het bombardement van 10 Mei 1940.
Wanneer we gekomen waren aan de ijzerenpoort, hoek Peperstraat met Esplanadestraat kwam daar Breckpot Gustaaf afgestapt gansch in de richting van de Esplanade.
Op eens riep Breckpot Gustaaf ah! Ik ben geschoten en duwde op zijn buik. Op dat oogenblik wierd er niet gebombardeerd en ik moet zeggen dat ik geen schot gehoord had doch wel het geruisch van een kogel op dat oogenblik heb ik twee soldaten gehurkt zien zitten op den hoek van de Albert Liénartstraat en kan u niet zeggen welke soldaten het waren.”
Broothaers Jaak kan niet naamteekenen.

Trif Gustaaf, oud 76 jaar, wonende te Aalst, Kattestraat n°33 die ons zegt:
“Toen ik samen met Broothaers Jaak en Theodoor Blanckaert gekomen was aan den hoek der Peperstraat met Esplanadestraat, zag ik Breckpot Gustaaf aldaar aankomen gaande in de richting van het Esplanadeplein.
Breckpot Gustaaf riep op eens ah! Ik ben geschoten en hield zijn buik vast.
Op dat oogenblik was er geen bombardement, doch ik heb wel geruisch gehoord van een kogel. Me dunkt dat het geen schot was van een geweer. Ik weet niet van waar het schot kwam, doch aan den hoek van de Albert Lénartstraat stond een soldaat zonder dat ik kan zeggen van welke nationaliteit hij was.”
Trif Gustaaf kan niet naamteekenen.

Blanckaert Theodoor, oud 72 jaar, wonende te Aalst, Kattestraat n°33, die ons zegt:
“Ik heb wel gehoord dat Breckpot Gustaaf riep, ah! Ik ben geschoten en het gezien dat hij zijn buik vasthield, doch ik was nog niet ten volle in de Esplanadestraat komende uit de Peperstraat en heb daardoor niet gezien of er soldaten in de omgeving stonden of zaten.”
Blanckaert Theodoor kan niet naamteekenen.

Breckpot Elisabeth, oud 27 jaar, huishoudster, echtgenoote van Van Gaever Victor, wonende te Aalst Désiré De Wolfstraat n°13:
“Mijn vader Breckpot Gustaaf was reeds in de schuilplaats in de Vrijheidstraat binnen, en gekwetst, toen ik er ook binnen gekomen ben
ik heb niets gezien van de feiten maar zeg alleenlijk wat ik van mijn vader horen zeggen heb.
Mijn vader vertelde mij las volgt:
“Ik was tot op de Graanmarkt gewandeld en zegde tegen 3 soldaten die lagen aan den hoek van de Albert Liénartstraat “goeden dag”. Eenige meters verdergegaan zijnde voorbij die soldaten en zooals ik naar hier wou komen, keerde ik mij eens om en een waalsche soldaat schoot op mij met zijn revolver en trof mij in mijn buik.” Ik heb wel de wonde gezien, doch kan niet zeggen of het een geweer of revolverschot is.
Dit is alles wat ik weet.”
Na lezing volhadrt in haar verklaring en naamteekent met ons

(get.) Elisabeth Breckpot

Wij opsteller verklaren dat ons dunken op zaterdag 18 Mei in den namiddag nog enkele misschien een 100 tal belgische soldaten in onze stad waren. Zelfs op vrijdag 17 Mei werden geen engelsche of fransche soldaten in Aalst door ons gezien.
Naar het schijnt is Breckpot Gustaaf niet geopereerd geweest en zou de kogel in het lichaam van Breckpot misschien nog te vinden zijn.
Waarvan akte den 13 Juli 1940

(get.) Schollaert Jozef

Bron: S.A.A. P.V.'s 1940
Wie het verleden vergeet, herhaalt er de vergissingen van. (Bertold Brecht, 1898-1956)

Terug naar “Tweede Wereldoorlog”