opgave 229 ( Lindestraat - Boudewijnlaan )

Elk weekend een nieuwe vraag, wie kent ?

Moderators: Alostum, david, janlouies

stephane

Re: opgave 229

Berichtdoor stephane » 05 Feb 2015, 10:15

Afbeelding

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

willykiekens

Berichtdoor willykiekens » 05 Feb 2015, 11:31

voor de aanleg van de Boudewijnlaan en de bouw van de twee Etrimo buildings was er aan het kasteel nog een tamelijk groot bos verbonden, ik ging er heen via een los die zich halfweg links in de Lindenstraat bevond, het bos was omgeven door een beek. Langs de kant van wat nu de Boudewijnlaan is stond er ook nog een hoeve, van het kasteel, die door de scouts ingenomen werd. Waar nu ongeveer de kerk staat was er een voetbalplein waar het deels bergop of bergaf spelen was afhankelijk van de speelhelft. Aan de Biekorfstraat stond aanleunend tegen het bos ook het huis van "champetter crayon" .

dollemans

Berichtdoor dollemans » 05 Feb 2015, 11:56

Graag nog iets over de Boudewijnlaan: de beton was nog niet goed hard en nog niet open voor
verkeer als mijn vader met mij in zijn "Simca 1000" tot daar reed om me te leren autorijden.
Ik was nog geen 18 (!) , zal dus rond 1967 zijn geweest.
Gelukkig was "champetter crayon" niet in de buurt.

esja

Re: opgave 229 ( Lindestraat )

Berichtdoor esja » 05 Feb 2015, 16:33

Dollemans,
ik heb ook herinneringen aan die pas aangelegde betonstroken van de Boudewijnlaan, maar dan als 10-11 jarige dat we daar met de kozijntjes gingen fietsen. Ik had echter een vroeger jaar in gedachten en dacht aan 1958-59 en heb het daarjuist eens opgezocht, de Boudewijnlaan is officieel opengesteld voor verkeer op zondag 12 april 1959 (bron: geschiedenis der straten van Aalst -- jos ghysens)
je moet ergens anders leren per auto rijden hebben.

dollemans

Berichtdoor dollemans » 05 Feb 2015, 18:54

Momenteel doe ik mijn geheugen geweld aan. :?
Mijn papa was wel progressief, maar zeker niet naïef, om met een 10-jarige in 1959 te gaan
autorijden op de Boudewijnlaan.
We gingen wel 's avonds ~1967 en die Boudewijnlaan was compleet donker en verlaten.
Waar ik die rood-witte signalisatie en verkeersplaten in mijn geest haal is waarschijnlijk een
verwarring van herinneringen tussen 1959 en 1967, de ouderdom heeft zo zijn consequenties.
Maar één ding is zeker, daar heb ik voor de eerste keren de "boîte" doen kraken van 1ste naar 2de. :lol:

mmarc

Berichtdoor mmarc » 06 Feb 2015, 09:25

Toen de Boudewijnlaan nog een min of meer rustige straat was, heeft het benzinemerk BP er -als publiciteit- eens een weekend lang een "racebaan" geïnstalleerd op de verbreding ter hoogte van de St-Annakerk.
Het moet ergens begin jaren 60 geweest zijn en de jeugd tot 12 (of 14 ?) mocht deelnemen.
Het was een kartingparcours avant-la-lettre afgezet met strobalen en met "racewagentjes" (met benzinemotor) moest men het bochtig circuit zo snel mogelijk afleggen.
Ik heb ook nog deelgenomen maar na 3 keer de strobalen te hebben geraakt werd ik oneervol uitgeschakeld in de eerste ronde !
Wie kan zich dat nu nog voorstellen dat dit ooit kon op de Boudewijnlaan !

dollemans

Berichtdoor dollemans » 06 Feb 2015, 10:15

Waarschijnlijk waren de Siesegemlaan en de viaduct over spoorweg en Dender er nog niet.
Er waren toen ook veel minder auto's. De Boudewijnlaan was héél rustig en 's avonds
praktisch verlaten. Van de Ledebaan kon je over de akkers en weilanden tot het
spoorwegtalud kijken. Ik denk dat "boer Claes", die wat verder woonde die velden bewerkte.

stephane

Berichtdoor stephane » 06 Feb 2015, 10:29

de viadukt is gebouwd rond 1974-77!

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

Philomenevdb

Berichtdoor Philomenevdb » 06 Feb 2015, 15:42

Begin jaren '60 was Rudy van de bloemenzaak in de Biekorfstraat de eerste die in Aalst rond gereden heeft met een go-kart, Het heeft niet al te lang geduurd want op een bepaald moment ging hij een record breken, maar na lang wachten aan de aankomstlijn werd het record niet gebroken (ongeval op Boudewijnlaan) en de go-kart rage was voorbij.
Als men langs de Lindestraat ging richting Lede, het brugje van de Siesegem over met de twee tunnels (pijpen) langs de zijkant, kwam men op het einde aan een T en naar rechts was de eerste villa was die van Mr.Lucien De Veylder, CEO van de Filature, een echte volksmens waar we als jonge gasten altijd welkom waren. Tevens was er in zijn tuin het grootste vogelvangnet dat ik ooit gezien heb,
De gronden langs dit baantje waren vooral van Van Geem en Cat.

willykiekens

Berichtdoor willykiekens » 06 Feb 2015, 16:34

de gronden waar de viaduct gebouwd is , waren van boer Claus; ooit heeft hij, per fiets, samen met een zoon eens achter mij gezeten omdat ik me aan de kant van de tallue van de spoorweg een raap uit
getrokken had; de achtervolging ging zo langs het Kerrebroek - Kerrebroekstraat - Dendermondse steenweg en zo onder het viaduct de Varenlaan op daar hebben ze dan besloten om via deze laan en de "Los" terug naar de boerderij te gaan. Ik weet niet of ze onder de baan de raap, die ik gedropt had voor minder ballast, opgeraapt hebben.
De "Boudewijnlaan" die bestond vanaf de Ledebaan uit een lange rij tegels van 50 op 50 cm en liep niet verder dan de eerste rij nieuwbouw huizen die gebouwd waren aan de linkerzijde ook op grond van onze boer.
Hoger op was er de Asserendriesstraat met alleen huizen aan de linkerzijde en de restanten van Volharden dat baantje liep verder met een draai naar links (wat later de Biekorfstraat zou worden) richting Lindenstraat.
Waar nu het Hrito staat was er ook nog een baantje dat van de Welvaartstraat tot de laan liep en dan nog hogerop was het baantje van opgave 229 om dan te eindigen aan de Oude Gentbaan met de blok sociale woningen uit de jaren '30.

Terug naar “Wie kent ?”