't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het nu?

Moderators: Alostum, david, janlouies

Alostum
Site Admin

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 24 Jun 2014, 20:16

Geplaatst: 11 Jul 2013 06:49 pm
willy kiekens schreef:wat Stephane ook denkt van eventueel water van de Dender voor de grachten van de omwalling, misschien was de loop onder de Houtmarkt hiervoor dienstig.
De taak van historici is te herinneren wat anderen vergeten. (Eric Hobsbawm)

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 24 Jun 2014, 20:18

Geplaatst: 11 Jul 2013 08:42 pm
stephane schreef:Willy, de vijvers van het kasteel van Schotte staan niet in verbinding met de beek!
...
Op de oude stadsplannen kan je loop van de grachten goed zien...het water van de Dender ( Burchtstraat ) loopt eveneens richting Houtmarkt, ter hoogte van Teleshop begint de stadsomwallingsgracht ( richting Zonnestraat enz...

onderstaand artikel heb ik ooit al gepost in: viewtopic.php?f=54&t=1361

Afbeelding

stephane

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 24 Jun 2014, 20:18

Geplaatst: 13 Jul 2013 12:20 am
esja schreef:Heren,

Llaat ons even serieus blijven. Vermits water niet bergop stroomt kan de Dender nooit de grachten rond Aalst van water voorzien hebben.
Neem gewoon even de fiets en rijdt eens rond in Aalst. dan zie je dadelijk dat de Nieuwstraat bergaf gaat van het Vredeplein naar de Markt en van de Markt gaat het verder naar beneden naar de Dender.
Langs de Vrijheidstraat valt het minder op maar het gaat ook naar beneden naar de Dender. Op het Keizerlijk Plein is de kering in de omgeving van ons Astrid, zij staat veruit op het hoogste punt en van daaraf gaat het ook bergaf naar de Zonnestraat/Houtmartk/ Dender.
Jan heeft een punt dat bij een aanval de toevoer kon afgesloten worden, juist, maar op de vestingen zaten sluizen om het water ter plaatse te houden, de toevoer moest dus niet zo groot zijn, ze konden het zelfs een tijd zonder aanvoer stellen.
Ik heb hier de vraag gelanceerd waar die sluizen stonden. In feite moest ik dat weten: zo een sluis kan gemakkelijk als een overgang van de gracht gebruikt worden; ze moest dus beschermd worden en stond in de, hoe noem je dat, de driehoekige frontons voor de stadspoorten. Ik heb mijn verzameling stadsplannen nogmaals bestudeerd en ik ben ervan overtuigd dat er 7 stadspoorten / sluizen moeten geweest zijn.
Tussen het hoogste punt en de Dender moest er zo een 6 tot 8 meter overbrugd worden.

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 24 Jun 2014, 20:20

Geplaatst: 13 Jul 2013 01:27 pm
stephane schreef:
Afbeelding

stephane

Alostum
Site Admin

Sluis, sas, spui

Berichtdoor Alostum » 24 Jun 2014, 20:20

Geplaatst: 13 Jul 2013 02:11 pm
jan louies schreef:Een schutsluis (sas) voor schepen is inderdaad een recenter systeem om de scheepvaart mogelijk te maken, maar naast zo een sluis is er meestal een spui om de waterhoeveelheid te regelen; ook aan de Van Wambekekaai is naast de sluis zo een spui (waterval). Ouderen onder ons herinneren zich nog dat na het 'gesproken dagblad' op de radio het aantal opgehaalde dwarsbalken op diverse rivieren omgeroepen werd: "Aalst, twee opgehaalde dwarsbalken".
Het woord sluis betekent echter ook: beweegbare waterkering (met draaideuren, valdeuren, balken...), een spui is dus een soort sluis, zij het geen schutsluis of sas.
Ook het 'Sluisken' is geen schutsluis om boten te versassen of versluizen, maar een systeem om de watertoevoer (of afvoer) te regelen.

Alostum
Site Admin

"Aalst, twee opgehaalde dwarsbalken"

Berichtdoor Alostum » 24 Jun 2014, 20:21

Geplaatst: 13 Jul 2013 08:58 pm
stranger schreef:Ik meen me te herinneren dat men het had over het aantal opgehaalde 'schotbalken", zeker i.v.m. de grotere rivieren.

Alostum
Site Admin

Opgehaalde schotbalken

Berichtdoor Alostum » 24 Jun 2014, 20:22

Geplaatst: 13 Jul 2013 09:36 pm
jan louies schreef:Klopt Stranger, ik wist dat er iets schortte aan dat woord dwarsbalken toen ik het intikte.
'Aalst, geen opgehaalde schotbalken', dat was ook dikwijls het bericht. Nadien (of ervoor?) de berichten voor de duivenmelkers en de beursnoteringen: Cofinindus (ik dacht: Koffie-nindus), Union Minière...
Spannende radio! Geen wonder dat wij naar Radio Veronica luisterden.

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 24 Jun 2014, 20:22

Geplaatst: 14 Jul 2013 10:28 pm
abu bart schreef:en vergeet de geopende doorlaatklepjes niet!

Alostum
Site Admin

Berichtdoor Alostum » 24 Jun 2014, 20:24

Geplaatst: 22 Aug 2013 09:15 am
stephane schreef:De herstelling van de Hoezebeek ter hoogte van de Korte Zoutstraat...
hier loopt ze onder de slagerij Jos en de droogkuis...

foto ( 07/2013 )

Afbeelding

Afbeelding

de volgende maanden gebeuren er wegenwerken en rioleringswerken in dit stuk van de straat...
hopelijk zien wij dan de volledige beek opnieuw en de restanten van de Zoutstraatpoort
( bij de vorige wegenwerken kwamen deze ook bloot te liggen! )

stephane

Alostum
Site Admin

zoutstraatpoort

Berichtdoor Alostum » 24 Jun 2014, 20:24

Geplaatst: 23 Aug 2013 09:45 pm
abu bart schreef:Ik heb vandaag op het stadhuis een heel verhelderend gesprek gehad met de zeer gewaardeerde medewerker Hans Van Langenhove. We hebben over het dossier beken en riolen gesproken en zo ben ik ook te weten gekomen dat op 10/09/2013 gestart wordt met de archeologische opgravingen van de fundamenten van de Zoutstraatpoort. Daar ikzelf niet in het land ben hoop ik dat er voldoende kandidaten zijn om de werken fotografisch op te volgen. Ik kan wel zeggen dat er ter hoogte van de Zoutstraatpoort rare zaken zijn vastgesteld in de overwelfde stadsgracht, ik heb de foto's gezien. Hopelijk zal daar enig spoor van te zien zijn bij de graafwerken. Ik zou zeggen, geïnteresseerden, allen daarheen. :P
Wat je van mij de komende weken mag verwachten is mijn studie van het bekenvraagstuk Hoeze-, Sieseghem-, Nieuw-, Meuleschettebeken. De Heer Van Langenhove heeft mij de mij ontbrekende informatie gegeven om mijn theorie te kunnen staven met voldoende feiten. Hopelijk krijg ik daar reactie op (andere theoriën, andere zichtspunten, kritiek (liefst opbouwende)). Het is immers de bedoeling het probleem gefundeerd op te lossen. Ik heb nu wel nog wat cijfer- en tekenwerk te verrichten, dus nog even geduld. :idea: :lol:

Terug naar “Waterlopen, poelen en vijvers”