stranger schreef:Reclame op de ruiten van het café:
- "chambre pour voyageurs" spoort perfect met van het nabije station komende (handels)reizigers (hotels waren te duur?)
- Bierreclame "Globe" : misschien kan Jan Louis bevestigen of dit bier in Aalst getapt/gebrouwen werd
onbekende cafe
Moderators: Alostum, david, janlouies
Re: onbekende cafe
Geplaatst: 17 Jul 2011 04:53 pm
Wie het verleden vergeet, herhaalt er de vergissingen van. (Bertold Brecht, 1898-1956)
Re: café heeft nr.12 en Nominette nr.9 ?
Geplaatst: 17 Jul 2011 06:20 pm
Alostum schreef:stranger schreef:In het boek van J. Ghysens vermeldt hij de voorganger van Nominette, fabriek DE Wael, met nummers 10 en 11. Café ernaast met nummer 12 kan dus kloppen.
Zie ook de trapjes op en de 2 kelderramen.
Inderdaad, lijkt me het meest voor de hand liggende. Maar …
Het adresboek uit 1909 geeft voor de Nijverheidstraat volgende inwoners:
Nr.
2 – postkantoor
3 – Theunen Karel, postontvanger
4 – Van Roy Alfred, veearts
5 - gezusters Seps, bezonderen
6 – Pletinckx Lodewijk, onderwijzer
7 – Bara Robert, handelsbediende
8 – De Smedt Joris, hopkoopman
9 – magazijn De Smedt
10 – De Waele Julius, schoenfabrikant
11 – magazijn
De huisnummers beginnen aan het Stationsplein, dan zou nr.12 links van de Nominette gelegen hebben.
Het blijft een raadsel![]()
mvg. Alostum
Wie het verleden vergeet, herhaalt er de vergissingen van. (Bertold Brecht, 1898-1956)
Geplaatst: 17 Jul 2011 06:21 pm
esja schreef:Willy,
ik kan uw redenering volgen maar moet u teleur stellen, ik ben voor alle zekerheid nog even gaan kijken en je hebt gelijk, de nummering is oplopend,3,4,5 en niet opgedeeld in paar en onpaar.
Maar, begint aan het station, als Nominette de panden 9, 10 en 11 innam moet 12 aan de andere zijde, meer naar de werf gelegen hebben.
Wat er nog bijkomt is dat op de foto rechts van de deur een "lomperik" staat. Dat betekent dat daar een poort was. Die ontbreekt op de foto in de straten van Aalst.
We zoeken dus een café met n° 12, naast een poort met nummer 14, in een straat die bewoning aan beide zijden had, dus op de pare, linkse kant van de straat gelegen.
De straten in het centrum beginnen hun nummering aan de kant het dichtst tegen de Markt, verder af gelegen straten aan de zijde van de belangrijkste straat waar zij op uitgeven. vb: Dirk Martensstraat begint aan de Zeshoek maar de Koolstraat aan de Gentse stw.
De rechtse kant is altijd onpaar en de linkse is paar.
Uw redenering van het gebruik van het frans is logisch maar ik herinner me dat er ook in de Ridderstraat huizen waren die "chambre pour voyageurs" aanboden (hing dit niet op de gele voor die er kwam? was dit geen logementshuis?)
Geplaatst: 17 Jul 2011 08:06 pm
stranger schreef:Overtuigende argumenten ! Ik had me ook al de bedenking gemaakt ivm de richting van de oplopende huisnummers: meestal is dit in de richting weg van het centrum.
Ik dacht aan dit café omdat we er ooit met Kartasj eens binnengesukkeld zijn tijdens carnaval. Om begrijpelijke redenen toen niet op het huisnummer gelet!![]()
![]()
Globe
Geplaatst: 17 Jul 2011 08:30 pm
stranger schreef:Globe was mogelijk een limonademerk:
"John Martin (geboren in 1886 te Newmarket, Groot-Brittannië) vestigt zich in Antwerpen.
Lancering van Schweppes Indian Tonic, de Globe-limonades en invoer van de eerste Engelse bieren."
Het gebruikte lettertype is alvast erg gelijkend.
http://www.anthonymartin.be/nl/historie ... -1950.aspx
Geplaatst: 17 Jul 2011 10:42 pm
Geplaatst: 17 Jul 2011 11:15 pm
De Coninck schreef:We zien ook 'Byrrh' op de ruit staan, dit was een Frans aperitief dan vooral populair was in de eerste helft van de twintigste eeuw. Na WO II daalde de populariteit.
Geplaatst: 18 Jul 2011 08:37 am
willy kiekens schreef:aan de breedte van het voetpad gezien zou het eerder in een smalle straat moeten zijn. En het plaatje "chambre pour voyageurs" had over het algemeen een minder gunstige betekenis in Aalst plakt men er achter: "biefsteack à toutes heures" als je begrijpt wat ik bedoel.
Voor de gele lim. was dit inderdaad een logementshuis ook van dubieuze betekenis. Men vader zei ooit tegen een vriend die hij er zien binnen gaan had: "Ja Jef eerst naar het lof en dan rap naar den beestenhof".
Geplaatst: 19 Jul 2011 11:48 am
De Coninck schreef:De Varkensmarkt 12 was ook een café (rond 1949).
Logementshuizen Ridderstraat
Geplaatst: 30 Jul 2011 10:42 pm
jan louies schreef:Voordat de Gele Limonade in maart 1979 in de Ridderstraat 68 kwam, was daar Café De Polonaise, en ervoor nog andere cafés (zie mijn boekje 'De Kat en de Gelen'). Ernaast (nrs. 64 en 66) was wel een logement, met beneden links (nr 64) het café Tielt, opengehouden door Rosa, die ook kotmadam was van de inwonenden. Dit was nog zo ten tijde van de 'Gelen'.
In de Hoogstraat waren ook veel cafeetjes, en bovendien was er een smalle 'bijgang'...
Terug naar “Wie ? Wat ? Waar ?”