Sint-Jozefparochie

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:40

Geplaatst: 04 Sep 2012 04:32 pm
Jerommeke schreef:Het is inderdaad het "'t Kapelleken".

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:40

Geplaatst: 11 Sep 2012 05:59 am
muesli schreef:De pastoor van St. Jozef was Verbraeken toen Biesemans daar onderpastoor was. Als onderpastoor herinner ik mij ook nog Mussche. Wij zijn eerst nog bij Verbraeken moeten gaan toen we wilden trouwen omdat ik van St. Jozefparochie was.
Ik heb ooit nog een oud jubileumboek gezien in groot formaat met veel foto's en tekst van de St. Jozefparochie. Ik weet niet welk jubileum het was maar ik denk 50-jarig bestaan van de kerk. Er stond veel interessante informatie in over de kerk zelf en over de verenigingen (er was zelfs een "geitenbond").
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

't kapelleken

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:41

Geplaatst: 11 Sep 2012 08:16 am
willy kiekens schreef:het woonhuis helemaal links op de foto was het huis van de portier van de school; achter de blinde de blinde muur met zadeldak bevond zich het gerrebolders kwartier met twee banen, in de jaren '60 is dit ook een tijdelijk onderkomen geweest van de judoclub Hirano Kwai, dan zijn de meeste eikenhouten bollen verdwenen in de grote pijpkachel om de ruimte te verwarmen. De puntgevel was de ingang naar het café maar is reeds in de jaren '50 vervangen door de huidige gevel. Hier mochten de beminde parochianen wel een trappist teveel komen drinken, het was ten voordele van de parochie. Jaarlijks was er op de binnenkoer en aanpalende klassen een vlaamse kermis, wel op een kleinere schaal dan de latere St. Annafeesten.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:41

Geplaatst: 28 Sep 2012 09:36 am
stephane schreef:foto 2011

Afbeelding

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:41

Geplaatst: 28 Sep 2012 01:42 pm
willy kiekens schreef:Van mijn geboorte tot mijn 23 ben ik parochiaan geweest, mijn moeder van haar 22 tot haar 95; niet dat de dorpels van de kerk door ons versleten zijn, maar toch. Mijn mis was die van 11.00 uur; ik noemde dat meer de show mis; een beetje gelijk in Knokke: "place m'as tu vu? "
Hoe meer gelovig , hoe meer achteraan; vooraan de mensen die er belang bij hadden gezien te worden, die zelfs daarvoor een paar minuten te laat kwamen en dan al kuchend een plaats opzochten in de eerste helft van de kerk en liefst de kant van de preekstoel, kwestie van de pastoor beter te verstaan tijdens zijn preek of was het om door hem gezien te worden. Voorts waren er ook vooraan, kant preekstoel de privé kerkstoelen, met fluwelen zitting en armleun en met mooie gedraaide poten en voorzien van de initialen van de eigenaar. Met de opkomst later van kerkantiek waren dit geliefkoosde objecten om thuis in de hall te zetten. De meest geliefde priester van mijn tijd was Bieseman, misschien iets te volks en misschien ook hierdoor aangesteld als de eerste pastoor van St. Anne.
St. Jozef parochie was ook een deel van de stad waar in sommige straten een gedeelte bestond uit huizen van de burgerij en huisjes van de arbeiders, een mooi voorbeeld hiervan was de Wellekensstraat: Van Dirk Martensstraat tot Kluyskensstraat burgerwoningen; het tweede gedeelte tot De Schrijverstraat iets minder maar toch nog met een eerste verdiep en verder "de witte rek" met kleine arbeiderswoningen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:42

Geplaatst: 29 Sep 2012 03:47 am
muesli schreef:Hallo,
Kan iemand wat meer vertellen over het kruis op de kerktoren dat er sinds geruime tijd verdwenen is ?
Te gevaarlijk geworden om naar beneden te vallen ?
Is de toren werkelijk in zulke slechte staat ? Staat de stelling er nog om de voetgangers te behoeden voor vallende stenen ?
Ook binnenin zou het niet al te veilig zijn en zouden er stenen uit het gewelf vallen.
Kent iemand iets over de plannen wat er met de kerk (en toren) gaat gebeuren ?
Raf.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:42

Geplaatst: 29 Sep 2012 06:53 am
stephane schreef:Het kruis is er enkele jaren geleden afgehaald na een storm (?), de stellingen met afdak voor vallende stenen staan er nog...gebrek aan geld zorgt voor verdere afbrokkeling van deze mooie kerk.

Ook voor de naastgelegen woning staan stellingen voor vallende stenen...

Arm Aalst :(

PS is deze kerk nog open voor bezoekers? is er iemand in het bezit van foto's van het interieur?

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:43

Geplaatst: 29 Sep 2012 02:41 pm
esja schreef:De kerk is nog open en van vallende stenen aan de binnenzijde heb ik geen weet.
Het kruis is er inderdaad om veiligheidsredenen afgehaald en staat sindsdien links naast de kerk, in het Eenegemwegske (deur tussen kerk en bloemenwinkel, is normaal open gedurende de dag)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:43

Geplaatst: 29 Sep 2012 04:14 pm
stranger schreef:Aangezien we aan de "Koelemert" staan, moet de benaming "zjust" zijn, nietwaar Jan L. ?
Dus : niet EeRnegemwegsken, maar Eenegemwegsken , buurtweg nr 56 definitief afgeschaft in 1969.
? Naar toponiem Honegem?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:43

Geplaatst: 21 Nov 2013 02:18 pm
rik schreef:Ik werd in Sint-Jozef gedoopt door onderpastoor De portemont en hoorde mijn pa ook spreken van onderpastoor De Duffeleer,die tot in de jaren zeventig op de parochie was.
Pastoor Verbraeken heb ik ook nog geweten-die moet rond 1975 overleden zijn.
Zijn opvolger zie ik nog zo voor me,maar zijn naam ontgaat me.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Kerken, Kapellen, pastoors en hun parochianen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie