Vrijheidsstraat

Het uitzicht van onze stad is in de loop der jaren enorm gewijzigd. Hier kan je van een locatie een oude en een recente afbeelding tonen.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Vrijheidsstraat

Berichtdoor Alostum » 19 Jun 2014, 14:31

Geplaatst: 01 Sep 2010 03:32 pm
wouter.vdsp schreef:Beste,
ik vermoed dat sommige leerlingen van de technische school als intern gebruik maakten van het internaat van de broeders, maar dat het toen inderdaad nog geen eigendom was van het VTI/VTS.
Mvg,
Wouter.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Vrijheidsstraat

Berichtdoor Alostum » 19 Jun 2014, 14:32

Geplaatst: 01 Sep 2010 06:25 pm
Christoffel schreef:Aansluitende vraag:

Aansluitend met het gebouwencomplex van 1930 stond er nog een ouder gebouw dat o.a. een kapel herbergde en dat uitkwam in de Ridderstraat.
(Eveneens te zien op het grondplan). Het jaren geleden gesloopt om plaats te maken voor sociale huisvesting (?)

Van wie behoorde deze gebouwen oorspronkelijk?

En het gebouw (recenter, jaren '60/'70?) gelegen achter het nieuwe sportcomplex?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Vrijheidsstraat

Berichtdoor Alostum » 19 Jun 2014, 14:32

Geplaatst: 03 Sep 2010 08:30 pm
Jerommeke schreef:Zie ook thema "Kerken, kapellen, pastoors en hun parochianen" onder de rubriek "Congregatie van de Heilige Joannes".

Philip Siron bouwde in 1793, Ridderstraat, zes kleine huisjes, waarin Jacobus Ringoir, Marcelinus de Blander, Jacobus de Saedeleer en Frederik Léonard in 1841 het gesticht der Broeders van Maria begonnen.
In 1849 kochten zij met geleend geld deze huisjes en werd een nieuw gebouw opgetrokken waaraan een kapel werd toegevoegd.
Het kapitaal, geleend van de heren Boone en de Clippele, werd in 1893 afgelost waarna de toren van de kapel werd afgewerkt.
In 1849 kregen zij de klok van de kapel als geschenk van Alexander Pauwelaert.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Vrijheidsstraat

Berichtdoor Alostum » 19 Jun 2014, 14:33

Geplaatst: 04 Sep 2010 10:26 pm
wouter.vdsp schreef:In 1990 verkocht het bisdom deze blokken aan "Veilig Wonen" die in 1994 werden afgebroken. Blok G achter het sportcomplex huisvest de refter en klassen. Sinds 1944 droegen de broeders de ganse site in eigendom over aan het bisdom.
Na te lezen in: 'De SMI-Saga, deel 2. Het Sint-Maarteninstituut: de vijfde kwarteeuw' en bondiger in de historische strip 'In de ban van de SMI-mysteries' (beide nog te koop op het schoolsecretariaat voor 10 en 6 euro... :).
Mvg,
WouterVdsp,
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

woutervdsp
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 Mar 2017, 17:09

Re: Vrijheidsstraat

Berichtdoor woutervdsp » 11 Jan 2019, 17:22

In het naamregister van het Internaat Maria Onbevlekt, Broeders van Sint-Jan de Deo, Ridderstraat 39 zijn voor de periode 1929-1936 tien personen ingeschreven die afstudeerden als technisch ingenieur komende uit (Viane, Ninove, Appelterre, Opdorp, Balen, Hove, Gent, Meerdonck, Opwijk, Hamme). Voor zover ik weet kan dit in Aalst of omgeving enkel in de Vrije Technische School geweest zijn... Er zijn evenveel studenten waarbij enkel vermeld staat "niet geslaagd" zonder specificatie over de studies, maar vermoedelijk gaat het hier ook grotendeels over studenten technisch ingenieur (afkomstig uit Walem, Pepingen, Brugge, Sas van Gent, Kieldrecht, Bekkevoort, ...).

woutervdsp
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 Mar 2017, 17:09

Re: Vrijheidsstraat

Berichtdoor woutervdsp » 14 Jan 2019, 17:51

Alostum schreef:Geplaatst: 31 Aug 2010 11:16 pm
esja schreef:Wouter,

alle respect maar ik vermoed dat in uw antwoord ook nog een angeltje zit, de bouw was eerst klaar in 1930 en is dan nog een aantal jaar in gebruik gebleven door St. Jan de Deo. In gebruik door het VTI sinds 1926 is dus weinig waarschijnlijk.
Ikzelf ben tot begin de zestiger jaren in het SMI geweest en dan was de overzijde nog niet in gebruik. Mijn schoonbroer, nu op pensioen, heb ik hierop aangesproken en hij heeft nog in die blok van de broeders les gegeven rond 1964.
Volgens hem was de grond aan de Vrijheidsstraat verkocht aan het VTI (toen nog VTS) die er de bouw langs de Vrijheidsstraat zette. Later (midden '70?) werd dit aan het Bisdom verkocht waarna het in de handen van het SMI kwam.
Dit alles heb ik weer niet van eigen documentatie maar van een derde (mijn schoonbroer). Ook in deze versie kunnen nog haken zitten.


In het naamregister van het Internaat Maria Onbevlekt, Broeders van Sint-Jan de Deo, Ridderstraat 39 zijn voor de periode 1929-1936 tien personen ingeschreven die afstudeerden als technisch ingenieur komende uit (Viane, Ninove, Appelterre, Opdorp, Balen, Hove, Gent, Meerdonck, Opwijk, Hamme). Voor zover ik weet kan dit in Aalst of omgeving enkel in de Vrije Technische School geweest zijn... Er zijn evenveel studenten waarbij enkel vermeld staat "niet geslaagd" zonder specificatie over de studies, maar vermoedelijk gaat het hier ook grotendeels over studenten technisch ingenieur (afkomstig uit Walem, Pepingen, Brugge, Sas van Gent, Kieldrecht, Bekkevoort, ...). Zonder eigendom te zijn van het VTI waren er dus wel al internen van het VTI...

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Vrijheidsstraat

Berichtdoor willykiekens » 14 Jan 2019, 18:30

zeker 90% van de leerlingen waren van het VTI, het VTI was één der beste technische scholen van de Vlaanderen waar men tot en met de graad van technisch ingenieur kon studeren. De leerlingen op kot logeerden dus allemaal in de Vrijheidstraat, verder weet ik niet dat er "koten" in Aalst waren, wel waren er nog de internisten van het St Jozefcollege maar die verbleven in het college zelf.


Terug naar “Stadsbeelden van vroeger en nu”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie