De Madammekesschool in de Hovenierstraat

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

De Madammekesschool in de Hovenierstraat

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 22:23

Geplaatst: 13 Nov 2012 04:39 pm
La Fontaine schreef:Deze stadskleuterschool, gelegen hogerop in de hoveniersstraat, was een toneel dat in mijn tijd gedomineerd werd door drie “gratiën”: Juffrouw Blondine, Mme Van Hout en Mme Elmire. Alphonsine, de huishoudster ofte Grote Ma bracht er mij dagelijks heen en kwam me ook ophalen, ’s middags en om 16.00 h. Er was een kleine speelplaats en 3 klaslokaaltjes, met afbeeldingen aan de muur uit het oude en nieuwe testament (… in een stadsschool dan nog). Ik hield het meest van Juffouw (“iffra”) Blondine, een lieve grijze verschijning. Mw Van Hout was een strenge hark in mijn ogen en wanneer ze onverwachts op ons eens moest passen, deed ik steevast of ik sliep (very early deceiving tactics). Mw Elmire was wel vriendelijk, maar had een eerder neutraal voorkomen, Neen het was Blondine met stip. Ik herinner me nog de eerste melkdrankjes tijdens de pauzes. Van de medekleuters zijn er enkele die ik me nog helder voor de geest kan halen, maar hun namen zijn vervlogen, behalve één: George. Tot slot was er nog een meisje, waar ik het ganse jaar door geen oog voor had, maar dat op het feest voor ouders en grootouders aan mij werd gekoppeld. We stelden een oud paar voor in het zwart, ik met satijnen broek en bolhoed, zij in papier maché. In een van onze albums wordt de fotografische herinnering bewaard.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Feest op school in 1956

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 22:24

Geplaatst: 19 Nov 2012 05:53 pm
La Fontaine schreef:De naam van de schone naast mij ben ik jammer genoeg vergeten...

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Madammekesschool in de Hovenierstraat

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 22:24

Geplaatst: 20 Nov 2012 01:00 am
POL schreef:Schitterende foto en nostalgie want ik ben daar als dreumes ook mijn schoollopen begonnen, in het jaar 1969.
Het eerste kleuterklasje herinner ik me weinig van, ik dacht met Madame Lutgard, het tweede klasje was van Madame Maria, een gezond blozende matrone met een fijn brilletje op en altijd gekleed in een donkerblauwe voorschoot die heel hard kon roepen, toch in mijn memorie.
Het derde jaar heb ik ook nog meegemaakt met Madame Elmire maar die was toen al bijna op pensioen denk ik.
Heeft er nog iemand foto's van dit schooltje in zijn collectie of meer info over het personeelsbestand van toen?

Ik herinner me ook dat er 20 meter verder aan de overkant van het schooltje een snoepwinkeltje was die we frequent bezochten.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Madammekesschool in de Hovenierstraat

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 22:25

Geplaatst: 29 Nov 2012 09:12 pm
Jerommeke schreef:Ik heb in dit schooltje eveneens mijn eerste schoolse stappen gezet, maar dan midden de vijftiger jaren.
De enige juffrouw die ik mij nog herinner was juffrouw Elza.
Toen zij ons in de derde kleuterklas de eerste beginselen van het schrijven (op een stenen lei met een krassende griffel) wou bijbrengen weigerde ik pertinent om nog naar school te gaan.
Pas na samenspraak met mijn ouders en de plechtige belofte van juffrouw Elza dat ik niet meer moest leren schrijven, wou ik teruggaan.

Er was inderdaad een kleine kruideniers-, annex snoepwinkel aan de overkant, bij Josefine.
Het belangrijkste smokkelwinkelken in mijn ogen was behalve één huis naast het schooltje, bij Jeanetteken, een mager lief oud vrouwtje.
Hier heb ik nog ontelbare “kasenbannen”, “kalisjenhaat”, “mooilentrekkers”, “rotte patatten”, “tsjoepenneizen” en “hosties” gekocht.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Madammekesschool in de Hovenierstraat

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 22:25

Geplaatst: 30 Nov 2012 03:04 am
POL schreef:Jerommeke, dat schrijven is uiteindelijk toch nog goed gekomen :lol:
Ik zou me in geen 100 jaar de naam van Josephine herinnerd hebben hoewel ik ze me zo voor de geest kan halen!
Ik heb nog vage herinneringen aan het schooltje, ik weet dat er rechts van de koer een soort van grote ruimte was waar een podium stond met een houten trap en waar we moesten spelen als het slecht weer was of regende of turnden en waar ook schooltoneeltjes en het bezoek van Sint Maarten doorging.
Links op de koer waren enkele overdekte toiletten zo met van die te korte deuren in zodat remsporen in onderbroekjes publiek domein werden voor de geïnteresseerde leeftijdsgenoten.
Ik zou er graag nog eens binnengaan om de evolutie te zien, 45 jaar geleden tegen nu.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Madammekesschool in de Hovenierstraat

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 22:26

Geplaatst: 31 Okt 2013 06:23 pm
La Fontaine schreef:In het archief van mijn nicht Monique De Groote heb ik dit juweeltje nog gevonden: een foto waarschijnlijk daterend uit 1953 met vlnr Marie-Jeanne de Groote(+), Juffrouw Blondine (+), Monique De Groote en Edith Van Heddeghem (+). Laatsgenoemde was de dochter uit de bakkerij Van Heddeghem in de Hovenierstraat en zus van Karel en Maurice; later had ze ook een kaaswinkel vooraan in de Binnenstraat.

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Madammekesschool in de Hovenierstraat

Berichtdoor Alostum » 03 Jun 2014, 22:29

Geplaatst: 14 Feb 2014 06:11 pm
La Fontaine schreef:Begin februari 2014 liep ik gewapend met mijn camera in de Hoveniersstraat op zoek naar restanten van mijn habitat zovele jaren terug.
Ik liep naar mijn oude kleuterschool en belde aan. Sara, een vriendelijke leerkracht aanhoorde mijn verhaal en liet mij toe nog een paar foto’s te nemen van de speelplaats en de achterzijde van de gebouwen. Ik zag maar weinig verschil met wat ik mij herinner van zo’n kleine 60 jaar geleden. Het geheel oogt wel een flink stuk kleurrijker dan toen. De Maddamekesschool behoort het verleden toe. ’t Krawietelken leeft nu.
Dank u wel Sara!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ps: ik heb nog een fototje uit de oude doos (1956) gevonden, de schone naast mij blijft even mooi als op het vorig plaatje maar haar naam blijft verscholen in de nevelen…

Afbeelding

De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

POL
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:34

Re: De Madammekesschool in de Hovenierstraat

Berichtdoor POL » 10 Jul 2014, 02:41

Schitterende foto van de binnenkoer, in mijn herinneringen ongeveer 1000 keer groter maar ik herken direct de halfronde structuur van het gebouw die blijkbaar nog intact is na al die jaren.
Uiterst rechts op de foto, waar nu blijkbaar een gele deur is, was de ingang van het eerste kleuterklasje (in de jaren 1969-70), waar juffrouw Lutgar(t)(de)? het voor het zeggen had.
Als 3 of 4 jarige man heb ik daar menig traantje gelaten want naar school gaan was geen favoriete bezigheid :-)

Merci om te posten, dit roept heel veel herinneringen op! :)


Terug naar “Scholen en onderwijzers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie