Ijskelders

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Ijskelders

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:25

Geplaatst: 10 Jul 2011 01:17 pm
willy kiekens schreef:weet iemand iets meer over dit onderwerp? Zij zouden gelegen hebben binnen de blok Zoutstraten-later Keizerlijk plein en de Hop-vee-botermarkt.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Hespenhandel

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:26

Geplaatst: 10 Jul 2011 09:59 pm
jan louies schreef:De ijsfabriek Moereels was gevestigd achter de poort 'Hespenhandel' op het Keizersplein en reikte tot achter de huizen van de Nieuwstraat. De gebouwen werden onlangs afgebroken voor de in aanbouw zijnde nieuwbouw in de Nieuwstraat.
Er werd ijs gemaakt voor de viswinkels en de cafés, die er zich bevoorraadden: het bier lag in 'ijskasten' (grote frigoboxen). Er werd ook ijs gelegd op de (houten) tonnen. Als het ijs gesmolten was moest er nieuw gehaald worden, in een juten zak, vaak op de fiets.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Ijskelders

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:26

Geplaatst: 11 Jul 2011 07:04 pm
willy kiekens schreef:het ijsfabriek van weduwe Moreels ken ik maar al te goed, ik ben meer dan tien jaar ijs gaan halen, inderdaad in een jutezak maar over het algemeen maar een halve bricque (normale grootte was 1 meter op 25 cm) die werden inderdaad gebruikt in de café's in de "frigo" onder de toog waar in het midden de ruimte voorzien was om het ijs in te bergen in die ruimte lagen ook onderaan de bierleidingen zodat het vatenbier kon koelen, links en rechts van de ijsruimte was er plaats om de flessen te zetten.
Maar wat ik zoek is informatie over de ijskelders van Aalst, ik heb ooit gelezen dat die in de blok Zoutstraten, omwallingen(Keizerlijke plaats) en Boterstraat Hopmarkt zou gelegen hebben. ik denk dat die vernoemd werden in een beschrijving over het bezoek van keizer Karel aan Aalst.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Ijskelders

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:27

Geplaatst: 12 Jul 2011 06:46 am
willy kiekens schreef:in de historiek van zwemclub Neptunus staat dat het eerste zwembad van Aalst gebouwd werd nabij het sas op de plaats genoemd "de ijskelder"
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Ijskelders

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:27

Geplaatst: 12 Jul 2011 04:58 pm
Alostum schreef:Wat "De Potter & Broeckaert" in hun "Geschiedenis der Stad Aalst" in 1873 schreven over "den ijskelder"

Afbeelding

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Ijskelders

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:28

Geplaatst: 13 Jul 2011 01:51 pm
nachtwacht schreef:
willy kiekens schreef:weet iemand iets meer over dit onderwerp? Zij zouden gelegen hebben binnen de blok Zoutstraten-later Keizerlijk plein en de Hop-vee-botermarkt.


in het prille begin van de jaren zestig ben ik daar nog dikwijls met mijn vader geweest, maar volgens mij was dat dan geen ijsfabriek meer, want ik herinner mij dat wij daar onze auto parkeerden en onze wijnflessen stockeerden in hun kelders, maar ijs heb ik daar toen niet meer gezien, wij hadden café op de markt in Aalst en herinner mij nog goed de levering van ijs, idd in jute zakken gewikkeld, werd toen in stukken gekapt en in de "frigo" onder de toog gestapeld om de bierleidingen en de flesen te koelen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Ijskelders

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:28

Geplaatst: 13 Jul 2011 10:34 pm
esja schreef:Ik vrees dat er hier een spraakverwarring in het spel is, Willy bedoelt de ijskelders uit de tijd voor men ijs kon industrieel produceren.
Het alternatief was het ijs uit de winter te bewaren.
Vereisten: men moet over ijs beschikken dus men had vijvers of waterlopen nodig en men had een geïsoleerde ruimte nodig om het ijs te bewaren.
De ijskelder die vernoemd wordt als achter het begijnhof lag langs de Dender (De nieuwe Dender , stuk St. Annabrug – Zeebergbrug was er nog niet) aan de hoge vesten. Er wordt in die tekst ook gesproken van een “hoogte”, waarschijnlijk heeft men daarvoor de overblijfselen van de Motte gebruikt.
Wat was nu zo een ijskelder?
Het was een gemetselde kamer met een boogvormige vout. De gemelde “hoogte” was noodzakelijk om het smeltwater te laten afvloeien. Dit gebouw werd aan de buitenzijde met aarde overdekt (zeker 1 meter dik) en het geheel werd meestal met beuken beplant, dit om extra bij de isolatie door de aarde nog de opwarming te belemmeren door het bladerdek.
De meeste vindt men terug bij de kastelen: zij hadden de vijvers en de plaats om die kelders op te richten, niet te ver van de vijvers en dicht genoeg bij het kasteel of woning.
Bij mijn weten zijn er nog twee ijskelders in Aalst, de eerste en best bewaarde is de ijskelder van het in 1946 afgebroken kasteel van Overhamme. De ijskelder bevindt zich op het einde van de Overhammedreef links, tussen deze dreef en de Gestjes. Ik vermoed dat de ijskelder nu afgesloten is voor het publiek daar deze in gebruik is door een kolonie vleermuizen.
De tweede is (was, ik ben er al verscheidene jaren niet meer geweest) rechts van de “berg van Jan Doekes”. In mijn herinnering was die veel kleiner en niet meer beplant met bomen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Ijskelders

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:29

Geplaatst: 13 Jul 2011 11:15 pm
esja schreef:Nog even Jos Ghysen nageslagen:

Afbeelding
Jos heeft blijkbaar geen weet van de ijskelder op de Berg van Jan Doekes (van parking Delhaise naar het Osbroek) maar kent er wel volgende drie:

Afbeelding

Bemerk dat enkel de eerste nog zijn origineel voorkomen heeft, kleine ingang, volledig overdekt met aarde en beplant met bomen.
Bij de beide andere is de beplanting verdwenen en staan e bouwsels op die er niet thuis horen.

Bron: Geschiedenis de straten van Aalst, Jos Ghysens.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Ijskelders

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:29

Geplaatst: 14 Jul 2011 06:01 pm
Alostum schreef:
esja schreef:Bij mijn weten zijn er nog twee ijskelders in Aalst, de eerste en best bewaarde is de ijskelder van het in 1946 afgebroken kasteel van Overhamme. De ijskelder bevindt zich op het einde van de Overhammedreef links, tussen deze dreef en de Gestjes. Ik vermoed dat de ijskelder nu afgesloten is voor het publiek daar deze in gebruik is door een kolonie vleermuizen.


Het kasteel Overhamme werd gesloopt in de loop van 1948-1950. De slopingswerken namen drie jaar in beslag en werden uitgevoerd door het aannemersbedrijf Germain Ongena.

bron: "Overham" Jos Ghyssens & Luc De Ryck

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Ijskelders

Berichtdoor Alostum » 26 Mei 2014, 14:30

Geplaatst: 17 Jul 2011 06:27 pm
esja schreef:Willy,

ik vermoed dat ik uw ijskelder in het centrum gevonden heb. Hij ligt wel juist buiten de wallen: in de tuin Schelfhout, tegen de St. Kamielstraat aan, juist naast de vijver van het domein.
Ik had geen fototoestel bij en was er niet op gekleed om hem eens terdege te onderzoeken maar dat doe ik deze week wel als er toevallig een dagje zonder regen zou kunnen tussen zitten.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie