Nieuw boek over Aalsterse geschiedenis "De Werf"

Hier kan je ons deelgenoot maken van wat er zo allemaal in je boekenkast staat, een recensie geven, pas verschenen werken voorstellen, enz...

Moderators: Alostum, david, janlouies

abubart

Nieuw boek over Aalsterse geschiedenis "De Werf"

Berichtdoor abubart » 31 Okt 2024, 10:17

Het Parlement van Abraham stelt zijn derde boek voor over de geschiedenis van de stad Aalst.
Ditmaal handelt het over de Werf, de oude en de Nieuwe en de transitie van de ene naar de andere.
Ook verschillende nijverheden rond de Werf van toen komen aan bod: zoutziederij, handel in bouwgrondstoffen, scheepstimmerwerven, hop- en glucose, ...
Dit alles omkaderd door de genealogieën die hier werkzaam waren. En dit gaat soms ver buiten de stadsgrenzen. De Bellemolen in Essene en de Blakmeers in Hekelgem zijn twee voorbeelden hiervan.
Kortom een must-read voor de geïnteresseerden in de geschiedenis van hoofdzakelijk de 19e eeuw.
Alle info over de bestelmodaliteiten van het boek vindt u op http://www.parlementabraham.be (letterlijk intypen in het adresveld van uw browser a.u.b.)
Het boek is enkel te verkrijgen via deze weg en de oplage is beperkt.
Men zegge het voort
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

abubart

Re: Nieuw boek over Aalsterse geschiedenis "De Werf"

Berichtdoor abubart » 31 Okt 2024, 10:22

Indien er voldoende interesse zou zijn, wil ik graag een toelichtende korte wandeling organiseren op het Werfplein. Helaas is er niets meer van wat beschreven staat nog zichtbaar in het huidig stadsgezicht. Ik kan enkel de inhoud van het boek verduidelijken aan de hand van de korte rondgang.
Geïnteresseerden reageren best op dit bericht, zodat ik een idee krijg van de geïnteresseerden

david

Berichtdoor david » 31 Okt 2024, 11:49

Hou er voor mij maar eentje opzij.
mvg.David
Als je het verleden niet kent, kun je het heden niet begrijpen en de toekomst niet vormgeven (Helmut Kohl)

abubart

Berichtdoor abubart » 31 Okt 2024, 17:14

Ok, laat me weten wanneer je langs komt David

abubart

Berichtdoor abubart » 01 Nov 2024, 14:25

Ik heb een oproep geplaatst in de rubriek "Huis De Hert Pontstraat" om verder onderzoek te kunnen doen rond de familie De Hert.
Deze komt namelijk in dit boek voor maar zal ook in het volgend boek over Mijlbeek een prominente rol spelen. En dus graaf ik dieper in de familiegeschiedenis. Elke hulp over de Erve "De Stove" van de familie De Hert is zeer welkom.

david

Berichtdoor david » 20 Dec 2024, 12:22

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Als je het verleden niet kent, kun je het heden niet begrijpen en de toekomst niet vormgeven (Helmut Kohl)

Terug naar “Uit de boekenkast”