Adressen:
1935 Academieplaats 13, Aalst
1942 Klapstraat 10, Aalst
Beroepen:
1935 boekbinder
1942 onderofficier Vlaamse Wacht
Paul trouwde, 28 jaar oud, op 14-02-1942 in Aalst met Joanna Felicia Louisa (Jeanne) Peerlinck, 23 jaar oud. Jeanne is geboren op 14-02-1919 in Aalst, dochter van Andreas Adhemar (Andre) Peerlinck en Maria Schollaert.
'Het Nieuwsblad' van 23/02/1945 blokletterde:
Woensdagmorgen werden de genaamden De Saar Paul en Berghmans Jan, die door den Krijgsraad van Antwerpen ter dood veroordeeld waren, in één der binnenforten terechtgesteld.
De Saar was lid van de Vlaamse Wacht, waarin hij het spoedig tot steunpuntcommandant bracht.
Hij trok de wacht op bij opslagplaatsen, bruggen en fabrieken. Hij was steeds gewapend met geladen geweer en bajonet.
Stefaan Laureys vermelde in zijn dagboek omtrent de terechtstelling:
De Saar zijn vrouw was niet verwittigd geworden van de terechtstelling. De aalmoezenier vond dit zeer erg.
De Saar en Jan Berghmans werden in de borst geschoten en niet in de rug zoals de anderen.
en Mathieu Vanhaelewyn schreef erover in 'De Laatste salvo's':
"Beste Moeke en kindertjes, over mijn leven of mijne daden moeten jullie je nooit schamen", schreef de 31-jarige Paulus De Saar op de vooravond van zijne executie.
"Ik denk dat ik eervol heb geleefd. Mijn dood is een afslachting". De Saar had zich tijdens de bezetting aangesloten bij de Vlaamsche Fabriekwacht - een in 1941 opgerichte militaire (en dus gewapende) formatie die bewakingsopdrachten voor de Wehrmacht moest verzorgen - waar hij al vlug promotie maakte. Volgens Luc Huyse was hij één van de personen die het ongeluk had om in een vroeg stadium van de repressie te worden berecht. Herstel door strafvermindering of gratie was in een later stadium natuurlijk niet meer mogelijk. Paulus De Saar werd geëxecuteerd op 21 februari 1945 in Antwerpen. Met zijn laatste pennenstreken lijkt De Saar zich bij zijn lot neer te leggen.
Paul was de tweede Aalstenaar bij wie het vonnis - de doodstraf - ook effectief werd uitgevoerd, eerder was Polydoor Verhulst op 08-12-1944 in Gent terechtgesteld (in een volgende post meer over Verhulst).