Kluyskensstraat Hopmagazijnen

Moderators: Alostum, david, janlouies

janlouies

Kluyskensstraat Hopmagazijnen

Berichtdoor janlouies » 27 Jun 2024, 15:11

Prosper Louis De Coninck (1879-1969), getrouwd met Adelaïde Goossens, was de zoon van hopkoopman Joseph De Coninck-De Windt uit de Nieuwstraat 43. Hij werd zoals zijn vader ook hopkoopman. Het gezin woonde in de Albert Liénartstraat en in de Statiestraat, maar bouwde in 1912 een groot herenhuis in de Dirk Martensstraat met erachter een hopmagazijn met twee asten, dat zijn voorgevel in de Kluyskensstraat had. De architect was stadsbouwmeester Jules Goethals. Later (jaren 1970) kwam daar de sanitairfirma Sterck. Het oude hopmagazijn verloor zijn zadeldak en houten kroonlijst (kornis). Onlangs werd het gesloopt en de voorgevel herbouwd naar oud model, echter zonder het zadeldak. Ook het hopmagazijn ernaast van Felix Callebaut, eveneens met droogast, werd afgebroken, maar vervangen door een hedendaagse nieuwbouw. Dit magazijn werd door Callebaut te koop gesteld in 1961. Het derde magazijn, eveneens van Callebaut, bleef tot op heden bewaard.
Prosper De Coninck werd in 1961 als ouderdomsdeken van de Hopcommissie nog geëerd met een onderscheiding voor eminente diensten bewezen aan de hopcultuur in het gewest Aalst.

Het hopmagazijn De Coninck in 2001:
Afbeelding

De Nieuwbouw, juni 2024:
Afbeelding

De bouwaanvraag uit 1912:
Afbeelding

De twee hopmagazijnen van Felix Callebaut, rechts van het magazijn De Coninck:
Afbeelding

Nieuwbouw 2024 na sloping van het hopmagazijn Callebaut uit 1911:
Afbeelding

willykiekens

Re: Kluyskensstraat Hopmagazijnen

Berichtdoor willykiekens » 27 Jun 2024, 18:24

magazijn van Felix Callebaut: in September kwamen de hopboeren met hun hop verpakt in grote hopzakken naar de Kluyskensstraat, waar de zakken op de straat afgeladen werden met resultaat dat deze volledig versperd werd. Langs de grote groene poort werden de hopzakken binnen gehaald en via de grote open ruimte onmiddellijk met een takel naar de eerste verdieping getrokken, daar werden ze na het binnenhalen verdeeld over de droogasten in de ruimte ernaast (nu nieuwbouwhuis); er waren vijf of zes droogkamers waar de hop gesolferd werd ( zwarte gietijzeren potten gevuld met gele zwavelbrokken die met het omhullend blauw papier in brand gestoken werden)de zwaveldampen moesten de hop niet alleen drogen maar ook zuiveren van alle ongedierte. Na deze bewerking werd de hop geperst in balen van 50 Kg en waren klaar om te stockeren of verkopen aan de brouwerijen, deze verwerking kon wel meerdere dagen in beslag nemen. De ramen langs de straat hadden allemaal groen glas om de opslagruimte te verduisteren. Mijn grootvader was de eerste en enige vaste werkman bij Felix Callebaut vanaf de ingebruikname van het magazijn en heeft ook nog de sluiting mee gemaakt. Tijdens het droogproces ging hij zelfs 's nachts controleren of de zwavel niet gedoofd was, hiervoor moest hij de zware hermetisch gesloten deuren openen. Ik ben eens met hem mee geweest, toen ik in de gang met die gesloten deuren kwam begon ik spontaan te bloeden uit mijn neus die zo'n straffe dampen niet aan kon.

willykiekens

Berichtdoor willykiekens » 27 Jun 2024, 18:35

magazijn De Coninck, dit magazijn was in mijn tijd al op zijn terugweg doordat Prosper en Adèle al zeventigers waren, de gebruiken zullen dezelfde geweest zijn als bij de buur. Het huis naast het magazijn was bewoond door de oudste zoon Adriain, getrouwd met een Hongaarse dame, met het resultaat dat de voertaal in het Frans gebeurde: ze hadden 4 zonen en 2 dochters, waaronder mijn vriend Jean-Paul, hij was een buur en tegelijk ook klasgenoot in het KAA en later ook in Gent.
.

willykiekens

Berichtdoor willykiekens » 27 Jun 2024, 18:38

het hopmagazijn had ook een ingang en bureau in de Dirk Martensstraat naast het huis van Mr. Prosper en ook nog een magazijn in de St jozefstraat, kant dirk Martensstraat.(omgeving en kant van de Schreef)

Terug naar “Straten, pleinen, monumenten en gebouwen”