boek over posterijen in Aalst

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

boek over posterijen in Aalst

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 15:14

Geplaatst: 20 Jul 2012 11:05 am
stranger schreef:Uit Het Nieuwsblad dd 20/07/2012
"AALST - Loketbediende bij de Aalsterse post Michel De Meester schreef een boek over het postwezen in Aalst, met een bijzonder hoofdstuk over het kantoor aan de Nieuwstraat.

Michel presenteerde het ontwerp tijdens de officiële opening van het nieuwe postkantoor aan de Vaartstraat. ‘Momenteel is er nog maar één postkantoor in Aalst’, vertelt Michel. ‘Eigenlijk staan we nu even ver als 1834. Toen was er ook maar één stedelijk kantoor. Tijdens mijn opzoekingzwerk heb ik meer dan dertig verschillende postlocaties gevonden. De belangrijkste was het onlangs gesloten kantoor op de hoek van de Nieuwstraat en Hopmarkt.’ Michel besteedt er een apart hoofdstuk aan. ‘De oudste gegevens die ik gevonden heb dateren van het jaar 1300. Aalst was een belangrijke stopplaats in de verbinding tussen Rijsel en Amsterdam. De ‘Borse van Amsterdam’ op de Grote Markt is er nog een levendig bewijs van.' Michel heeft het in zijn werk ook over de vele mogelijke manieren om de post te verdelen. Hij heeft het hierbij over trein, tram, bus en zelfs de boot naar Dendermonde. ‘Tijdens de oorlog brachten zelfs scouts brieven ter plaatse, omdat de reguliere postbodes veelvuldig gecontroleerd werden.’ Afsluiten doet Michel met een beschrijving van de stempels en etiketten die werden gebruikt. ‘Ik heb die van Aalst niet allemaal teruggevonden, maar toch kan ik er veel visueel weergeven en verklaren.’ Het boek is doorspekt met anekdotes en nieuwtjes waarvan vele Aalstenaars geen weet hebben. Het is dan ook een rijk geïllustreerd document geworden. Het boek is half juli verkrijgbaar."
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: boek over posterijen in Aalst

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 15:15

Geplaatst: 20 Jul 2012 05:50 pm
david schreef:Hoi Stranger,
Gewoon in de handel verkrjigbaar of op bestelling?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: boek over posterijen in Aalst

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 15:15

Geplaatst: 20 Jul 2012 06:49 pm
Alostum schreef:zie ook

http://aalstwaarisdetijd.forumup.be/vie ... tijd#11730

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: boek over posterijen in Aalst

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 15:15

Geplaatst: 20 Jul 2012 08:44 pm
stranger schreef:Voor meer info : ik lees dat er een e-mail adres is: micaal@telenet.be
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: boek over posterijen in Aalst

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 15:16

Geplaatst: 21 Jul 2012 02:36 pm
esja schreef:het wordt nog af te wachten of dit boek ooit verschijnt, ik kreeg vanmorgen deze mail:

Geachte,

Ik hoop dat dit artikel nationaal mag gelezen worden door de lezers van Het Nieuwsblad en ver daarbuiten.

In bijlage de offerte en de laatst ontvangen e-mail, dat tevens de laatste reactie van Bema-Graphics was.
Ook in bijlage de korte inhoud van het boek.

De algehele verantwoordelijkheid van dit artikel rust bij mij.

DE MEESTER Michel
Bredestraat 256
9300 AALST
micaal@telenet.be

“”
Misdaad loont!

In ‘Het Nieuwsblad Dender’ van 20 juli verscheen, op blz. 33, het artikel “Boek over Aalsterse Post” door Michel DE MEESTER.

Het ontwerp, als volledige titel “De kroniek van de Aalsterse postgeschiedenis”, is inderdaad helemaal af. Het stond tentoon op een leesgestoelte bij de opening van het postkantoor Aalst De Werf, incluis het voorwoord van de schepen van cultuur van Aalst, de heer Dylan Casaer. Twee tentoonstellingskaders met de bijzonderste ‘originele’ stukken waren ook te bezichtigen.
Sponsoren, diverse clubs, heemkundige kringen, uitgeverijen, Stad Aalst, bpost, enz. bleken in de uitgave niet geïnteresseerd. Dus zocht ik mijn werk in eigen beheer uit te geven.
Na enkele drukkerijen aangeschreven te hebben, kwam Bema-Graphics, Nijverheidsstraat 8 te 2160 Wommelgem veruit het voordeligst uit de bus. Bart Beyers stuurde op 5 juni 2012 mij een e-mail met een prijsofferte. Deze was door Frederic Poppe, vertegenwoordiger en Saskia Desmedt, orderbeheerder; ondertekend.
Meerdere contacten en een plaatselijk bezoek aan de NV waren lovend en iedereen was tevreden. Ik was ondertussen ook al druk bezig met reclame te maken.
De Heer Jos Laeremans schreef het artikel en nam foto’s.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 9_00228670

Een gelijkaardig lemma verscheen ook in de streekkrant.
http://makr.roularta.be/3DI/DSDW/index.jsp?editie=221


Plots kreeg ik, na 29 dagen !?, een simpele e-mail: frederic.poppe@bemagraphis.com, GSM: 0497 41 26 02, Tel: 03 355 13 10. “Ik heb een beetje een vervelende opmerking. Ik kan het niet in detail uitleggen maar de opgegeven prijs is volledig oncorrect…”.
Er kwam zo maar eventjes € 1015,00 bij. Dat hier nog eens 21% BTW moest aan toegevoegd worden werd geacht dat ik dat maar zou weten.
Nu wil ik het boek uiteraard betaalbaar houden. Tegen de eerste voorwaarden kon ik het op de markt brengen aan € 20.00, (eventuele verzendingskosten niet meegerekend). Met de nieuwe prijs moet ik bijna het dubbele vragen.
-Op een brief naar de Koning kwam een antwoord. Mevr. Chantal Cooreman, hoofd van het Departement Rekwesten en Sociale Zaken, schreef o.a. …wegens scheiding der Machten, de Koning in deze zaak niet kon tussen komen…
-Het vredegerecht vertelde telefonisch dat ik de zaak kon aanklagen, maar dan wel via een advocaat of deurwaarder.
-De Vlaamse Ombudsdienst, tel. 0800 240 50 raadde mij aan nog eens te onderhandelen …enz. maar kon zelfs verder niks doen.
-Een bevriende advocaat was er van overtuigd dat ik een rechtszaak niet kon verliezen, maar het dat het sop de kool niet waard was. Het zou mij veel meer kosten dan die opslag en dan was ik voor maanden of jaren zoet. Zou ik het toch gedaan krijgen zou waarschijnlijk Bema-Graphics het drukprocedé toch niet met de meeste zorgen behandelen.
-Iedereen geeft mij wel gelijk…

Een overeengekomen offerte dat dertig dagen geldig blijft moet men nu eenmaal nakomen. Drukken aan € 1329,00 + 21% BTW is niet zomaar 176% bijlappen binnen de door hen zelf opgestelde termijn. Moest ik de overeenkomst van mijn kant verbreken had ik steevast een schadevergoeding moeten betalen. Ze hebben toch advocaten voor zulke zaken in dienst. Ik moet mij sterk vergissen, maar ik meen mij te herinneren dat ik in deze krant een artikel heb gelezen dat een overeenkomst per e-mail ook bindend is.

Meerdere e-mails, wederzijdse telefoons met aandringen om toch bij hen te laten drukken en na een persoonlijk bezoek een klant dan op deze manier behandelen is ook een misdaad. Ze blijft trouwens ongestraft want niemand WIL iets doen tenzij ik veel geld uitgeef aan een advocaat en dat zullen ze bij Bema-Graphics ook wel weten.

Uiteindelijk sta ik, als gewone burger, dus nergens; of zoals een vriendin schreef na het verschijnen van de artikels: “Een BV zonder broek”.
Ondertussen heb ik al telefoons, e-mails en mondelinge reacties gekregen van belanghebbende.
Voor 500 boeken kan ik het ook betaalbaar laten drukken maar verkocht krijgen is een andere zaak.
Andere drukkerijen geven een hogere prijs.
Zoals het er nu voorstaat zullen de 128 bladzijden A4 formaat en in kleur gewoon op zolder belanden.
Tenzij…

Michel DE MEESTER
micaal@telenet.be
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

prijs boek

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 15:16

Geplaatst: 22 Jul 2012 11:21 am
mollaert schreef:onderstaand adres kan u de prijs berekenen voor het uitgeven van een boek
Ik heb het nog zelf niet uitgeprobeerd!
http://www.shopmybook.com/nl/boekprijs-berekenen
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

overdreven snelheid

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 15:17

Geplaatst: 25 Jul 2012 08:46 pm
Alostum schreef:Op 30 maart 1920 stond Léon Buyl, politieagent, rond 11.45 uur op het kruispunt van de Keizerlijke plaats, Zonnestraat en Korte Zoutstraat toen hij een auto van de Keizerlijke plaats zag komen “met een snelheid die het verkeer grootelijks in gevaar bracht. Hij reed minstens 20 kilometer per uur” . Binnen de stad was de maximum toegelaten snelheid 10 km/uur.
Wanneer de auto zo een 50 meter van hem verwijderd was, zag hij uit de Korte Zoutstraat de voerman Amand Callebaut met paard en kar aankomen die zinnens was de Geraardsbergsestraat in te rijden.
Léon probeerde nog de automobilist teken te geven om te stoppen, maar het was te laat, de auto botste op de kar. Paard en kar vlogen de straatstenen op. Gelukkig waren er geen gekwetsten.
De verantwoordelijkheid voor het ongeval lag volledig bij de autobestuurder “want had hij met zulke snelheid niet gereden, op een zo gevaarlijke plaats, de botsing zou geen plaats gehad hebben”.
De autobestuurder was afkomstig van Gent.

Bron: S.A.A. PV 30/03/1920


mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Verkeer - Vervoer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie