uitzonderlijk vervoer

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

uitzonderlijk vervoer

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 14:26

Geplaatst: 21 Jun 2010 01:01 pm
esja schreef:Een tiental jaren geleden kocht ik deze werkplaats op de hertshage.

Afbeelding

Dit was oorspronkelijk een woning met een oprit naar een paardestal / koetshuis er achter.
In de jaren '80 is deze eigendom in de handen van Jan Sergant gekomen, metaalbewerker / kunstenaar.
Deze heeft alle muren uitgebroken, het vloerniveau naar dat van de oprit gebracht en de oprit overbouwd.

Na Jan Sergant was Schelfhout Bouwmaterialen een tijdlang eigenaar ervan.
Over de oorspronkelijke eigenaar wist ik niets tot deze winter. Bij een bezoek aan brandstoffen Podevijn in de St. Gudulastraat vroeg ik of hij weet had van een kolenhandelaar op mijn adres en het bleek zelfs nog familie te zijn.

De originele bewoner was Jan Baptiste Van Nuffel

Afbeelding

Deze was voerman met paard en kar, deed alle transport voor de (er tegenover gelegen) brouwerij De Blieck en verkocht kolen.

Hij vertelde mij een story over een speciaal transport waarvan de foto nog bij een tante, de schoondochter van die JB Van Nuffel hing.
Hier de bewuste foto:

Afbeelding

De foto is genomen op de Dendermondse Steenweg, ter hoogte van de Katoenstraat

Afbeelding

gelukkig stak er in de kader een papiertje met de gegevens:

Afbeelding

De persoon rechts op de foto is Jan Baptiste en het transport betrof een stoomketel voor de fabriek Teinturia, diameter 3m, lengte 12m en 30 ton zwaar.
Het transport gebeurde met een span van 11 paarden en verliep van Luik naar Aalst.
Waar nodig werden paarden bijgehuurd om hellingen te overwinnen. Naar verluid tot een totaal van ongeveer 50 paarden waarvan er bij het afdalen 35 achter de kar gespannen waren om de afdaling veilig te laten verlopen.

De tocht ving aan op 24-05-1929 en nam 7 dagen in beslag.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

nog een uitzonderlijk vervoer

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 14:27

Geplaatst: 29 Jul 2010 09:23 pm
esja schreef:Deze foto hangt groot formaat bij de familie Van Mossevelde:

Afbeelding

Het betreft hier een transport van een 50 ton zware Brown Bovery alternator voor het electriekfabriek. De levering gebeurde met de trein maar dan moest dit zware stuk overgebracht worden naar de centrale.
Frans Van Mossevelde, latere stichter van de verffabriek Los Blancos, was een voerman en organizeerde dit transport met 15 paarden (het transport met tractoren moest stop gezet worden omdat de pas aangelegde kasseien het gewicht niet konden dragen).
Dit transport gebeurde in augustus 1926 en de foto is genomen van de ingang van het stadspark richting burgemeestersplaats.
De villa is eerst een paar jaar geleden afgebroken.
De pijlen duiden:
1: Jan van Nuffel, reeds bekend met het transport van de stoomketel voor Teinturia
2. Frans Van Mossevelde

Deze foto heeft ook nog een merkwaardige historie, die hing in de woning van Los Blancos aan de Ledebaan 173 en is daar blijven hangen in 1992 met de verhuis naar de Lion D'Or.
Daar is de foto toen op mysterieuze wijze verdwenen.
Enkele jaren later is die foto terug boven water gekomen bij de firma Matal die ze terugbezorgde aan de familie Van Mossevelde.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Verkeer - Vervoer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie