Pentekening ophaalbrug Oude Vismarkt

Moderators: Alostum, david, janlouies

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Pentekening ophaalbrug Oude Vismarkt

Berichtdoor david » 19 Apr 2020, 19:29

Afbeelding
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Pentekening ophaalbrug Oude Vismarkt

Berichtdoor willykiekens » 20 Apr 2020, 10:15

staat die brug nu niet ergens aan de Dender in Gijzegem?

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Pentekening ophaalbrug Oude Vismarkt

Berichtdoor willykiekens » 20 Apr 2020, 10:24

met de huidige lockdowns denk ik terug aan de vorige vormen van lockdowns bvb tijden van de pest en waar bevonden zich de pesthuizen in Aalst , wat ik altijd gehoord heb was dat het dwars met de stwg staande huis links op de Gentse stwg iets voor de Welvaartstraat, een soort tehuis geweest is, wel weet ik dat in de gronden waar de Citroen garage stond veel menselijke resten lagen, die werden gevonden tijdens de bouw van de garage eind'50 begin '60

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: lockdown -

Berichtdoor janlouies » 20 Apr 2020, 10:43

De 'Lazerij' stond inderdaad ongeveer waar nu het huis 'Van Mossevelde' staat waarop Willy alludeert. Daar werden, wer weg van de stad, lepralijders (melaatsen) en dergelijke 'verzorgd', uiteraard in quarantaine. De 'Pesthuisjes' stonden ooit waar nu de Graanmarkt is, aan de Vaarstraat, in een uithoek van de gronden van het Capucienenklooster aan de stadsvesten; er rechtover (nu omgeving A. Liènartstraat en Stationsplein) was het Pestkerkhof. Want pestslachtoffers mochten niet in de stad (bv. rond de St.-Martinuskerk) begraven worden.

walter
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:55

Re: Pentekening ophaalbrug Oude Vismarkt

Berichtdoor walter » 20 Apr 2020, 23:23

De leprozerie of lazarij uit de late middeleeuwen lag inderdaad waar Jan ze situeert. Staat trouwens op oude stadsplannen aangeduid.
Begin jaren '80 ben ik bij de bewoners van het huisje dat dwars staat t.o.v. de Gentsestwg. gaan aanbellen om te horen of zij iets wisten. Op een rek in de "living" stond een "geoorde kop in grijs aardewerk. te dateren in de late middeleeuwen (14de-15de eeuw). Toen ik vroeg naar de herkomst beweerden ze dat dit bij de bouw van de garage gevonden was. Een best plausibele uitleg vermits daar ook een leprozenkerkhof gesitueerd wordt. Het betreft hier wsch. een kop die leprozen bij zich hadden om te kunnen drinken. Uit preventie mochten de leprozen niet in contact komen met "gezonde"mensen en om besmetting van gezonde mensen te voorkomen leefden ze afgezonderd en vermeden elk contact. Om dezelfde redenen gebruikten ze eigen drinkgerei dat bij hun dood mee begraven werd.

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Pentekening ophaalbrug Oude Vismarkt

Berichtdoor Jerommeke » 21 Apr 2020, 09:44

willykiekens schreef:staat die brug nu niet ergens aan de Dender in Gijzegem?


Neen, dat is de sasbrug van Herdersem, restant van het "Sas van Wieze".
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Pentekening ophaalbrug Oude Vismarkt

Berichtdoor willykiekens » 21 Apr 2020, 13:27

toen ik, van 1966 tot 1972, boven de garage woonde, was de eigenares een oudere dame op wiens grond de garage gebouwd was en van wie de dochter iets dichter naar Aalst woonde; kleine villa nr 146, het waren kippenkwekers.

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: Pentekening ophaalbrug Oude Vismarkt

Berichtdoor esja » 23 Apr 2020, 23:09

Inderdaad , en haar man was gekend als "joeper", opkoper van konijnevellekes, je kon hem inhuren om uw konijnen of kiekes te slachten. Als mijn moeder van hem een konijn kocht moesten er altijd de poten en de kop nog aanhangen. enkele weken gleden is op de Geroco nog en dossier aangekaart om deze woning af te breken en te vervangen door appartementen.
die woning, die dwars op de steenweg staat, is de oorspronkelijke woning waar de stam "Van Mossevelde" zich vestigde in Aalst, zij kwamen dan van Lede, de Keiberg.
voor meer info, gelieve me te kontacteren


Terug naar “Waterlopen, poelen en vijvers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie