Loteling

Hier kan je terecht met al je vragen i.v.m. je stamboom of genealogische opzoekingen.

Moderators: Alostum, david, Jerommeke, janlouies

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Loteling

Berichtdoor Jerommeke » 24 Mei 2014, 20:56

Geplaatst: Di Aug 17, 2010 8:19 pm

zamboanga schreef:Ik heb de kranten gevonden op Madeinaalst.

Kan me iemand het systeem van de loteling uitleggen. Ik zie lange lijsten met allemaal namen van jonge mensen. Zo ver ben ik nog mee. Maar hoe zit het dan met de uitslag ? En wie is dan uiteindelijk de "pineut" ?
Alvast bedankt voor jullie uitleg.

Marc Franck
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Loteling

Berichtdoor Jerommeke » 24 Mei 2014, 20:57

Geplaatst: Wo Aug 18, 2010 4:42 pm

De Coninck schreef:Men had een aantal briefjes die met een nummer bedrukt waren. Deze briefjes werden geparafeerd en in een kokertje gestopt. Daarna werden alle kokertjes in een trommel gestopt.
Nadat ze door elkaar geschud waren moest men alfabetisch een nummertje komen trekken.
Meestal waren het de mannen die een nummer hadden dat lager of gelijk was aan het benodigde aantal militairen (werd vooraf vastgelegd) die naar het leger moesten.


Meer informatie kan je hier vinden:
http://www.baasgansendonck.be/archief%2 ... ntext.html
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

rosenior167
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 Jun 2014, 18:49

Re: Loteling

Berichtdoor rosenior167 » 01 Dec 2014, 11:22

Mijn grootvader was ook nog een loteling. Maar hij had er zich uitgeloot. U kan in de oude kranten van Aalst nog uitslagen van de loting terug vinden. Bij die loting, waren zij die een nummer trokken tussen 1 en 150 er bij. Mijn grootvader trok het nr. 197 en was er dus uit geloot. Gezien hij toen al wees was, heeft hij als vrijwilliger dienst genomen, onder de volgende voorwaarde. "Vollontaire avec prime" . Deze premie, een geldsom gelijk aan de waarde van een paard op dat ogenblik. Een paard was een kostelijk dier, en leverde dus een aardig sommetje op. Dat kwam hem goed van pas om na zijn dienst, een zelfstandige zaak op te starten in wijnen en en likeuren.


Terug naar “Familiekunde - Genealogie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie