café In de Volle Pot / 't Kanon, V. De Saedeleerstraat

Moderators: Alostum, david, janlouies

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

café In de Volle Pot / 't Kanon, V. De Saedeleerstraat

Berichtdoor janlouies » 09 Nov 2018, 13:24

Het huis nr. 54 Van de Valerius De Saedeleerstraat was een café dat de belottersclub 'Vrienden Ondereen' herbergde, alleszins in de jaren 1963 en 1965. In 1967 overlijdt de waardin Amelia Adelina Wouters, weduwe van P.F. Luyckx. Haar zuster was ooit de waardin van nr. 50 ('t Hoeksken).
In 1974 vermeld als Café 't Canon. Op de foto zijn nog contouren van een opschrift te ontwaren, ik meen er IN DE VOLLE POT P. LUYCKX HERBERG uit te kunnen halen. Thans overschilderd. Wie weet meer?
Afbeelding

Afbeelding

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: café In de volle pot / 't Kanon, V. De Saedeleerstraat

Berichtdoor willykiekens » 09 Nov 2018, 16:03

ik ken dit cafétje sinds eind '40 steeds onder de naam 't Kanon; is er een bier geweest dat die naam had? Ik denk dat er in die tijd nog een café was die dezelfde naam had: in de Alfred Nichelsstraat rechtover de Loods.

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: café In de volle pot / 't Kanon, V. De Saedeleerstraat

Berichtdoor janlouies » 09 Nov 2018, 18:13

In de Brabantstraat (Alfred Nichelsstraat) was Café 't Kanon omdat ze 'kanon'bier van De Ryck hadden, die flessen waren echte kanonnen want de stop vloog er soms af. Ook de Gheest had in de jaren 1930 een bier dat Kanon heette. Ook 'Elk in zijn Kot' in de Bergemeersenstraat was ooit café 't Kanon.

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: café In de Volle Pot / 't Kanon, V. De Saedeleerstraat

Berichtdoor janlouies » 10 Nov 2018, 20:28

In deze 'annonce' (23 en 30 december 1934) geeft brouwerij De Ryck (Herzele) een lijstje van de Aalsterse cafés waar ze haar kanonbier hebben. Deze cafés heetten bijna allemaal ''t Kanon'. Ook de herberg van Luyckx staat in het lijstje (met verkeerd huisnummer). Wanneer de naam De volle Pot overgegaan is in 't Kanon, is niet duidelijk.
Afbeelding


Terug naar “Herbergen, cafés, danszalen, enz...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie