Café 't Fonteintje hoek Wellekensstraat-De Visscherestraat

Moderators: Alostum, david, janlouies

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Café 't Fonteintje hoek Wellekensstraat-De Visscherestraat

Berichtdoor janlouies » 01 Nov 2018, 15:40

De De Visscherestraat werd geopend in 1928.
Op de hoek van de Wellekensstraat met de De Visscherestraat kwam café 't Fonteintje, in juli 1931 opengehouden door Albert De Bruecker-Genevois. De herberg kwam openbaar te koop op 19 augustus 1931 en stond 2 dagen later al te huur; (nieuwe?) verhuurder was brouwerij Burny. Op zaterdag 10 oktober 1931 heropent de 'alombekende' herberg Het Fonteintje, met uitbater A. De Neef-Wolter, met beste en verzorgste bieren der brouwerij Burny en Prachtige muziek. Op 17 december van dat jaar spreekt De Neef geruchten tegen dat hij het Fonteintje gaat verlaten. Kwaadsprekers zullen vervolgd worden! In mei 1932 nog een schieting op de liggende wip en laatste vermelding in de kranten in oktober 1932.
Afbeelding

In 1980 in elk geval nog café, zie made in Aalst: http://madeinaalst.be/collecties/mediab ... =1&page=10

Hieronder twee recente illustraties van google earth:
Afbeelding
Afbeelding

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Café 't Fonteintje hoek Wellekensstraat-De Visscherestraat

Berichtdoor willykiekens » 02 Nov 2018, 08:34

Links van de deur stond onderaan op de muur in grote cijfers 19 aan de andere zijde 29, dus 1929; dat ik het zo goed weet komt omdat ik er mijn jeugd heb in door gebracht van 1947 tot 1958. Mijn ouders hebben de café overgenomen in 1947, de naam was nog steeds 't Fonteintje maar was beter gekend onder de naam bij Witte Miel, mijn vader was een gekende carnavalfiguur samen met Chaalen Fatasy en de latere prinscarnaval Fransky De Boitselier, vader van Jean-Paul. Ik heb nog tientallen foto's van het interieur met muren vol met rennersfoto's; ook heb ik nog 8 mm films opgenomen onder de naam: "geburen revue" met beelden van de geburen in hun dagelijkse doen; "garentwijndersdag" beelden van de vierende arbeiders uit de verschillende tekstielfirma's en "de bolhoeden" de uitstap van een tiental klanten in hun dagdagelijkse werkkledij, maar met bolhoed naar de Brusselse Marollen. Die filmen tonen vooral de uitgelatenheid, zingen en dansen van de bewoners na het leed van WO II. Wie niet mee danste werd aanzien als ziek, in de jaren '50 zou dat veranderen naar: "hebben ze iets gewonnen, ze hebben zoveel plezier?" De nijd en jaloezie staken de kop op in alle lagen van de bevolking.

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: café 't Fonteintje - Wellekensstraat

Berichtdoor janlouies » 02 Nov 2018, 16:51

Dat is zeer interessante info, Willy. Het ware nuttig de films om CD te zetten om ze gemakkelijker te tonen. Misschien wat van die foto's op 't forum plaatsen?

Bijkomende info:
-1964: overlijden Caroline-Elisabeth Van Holder, herbergierster 49 jaar, echtgenote van Albert van Dessel
-1965: geboorte van Kathy De Neef

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: café 't Fonteintje - films

Berichtdoor willykiekens » 02 Nov 2018, 18:44

Deze films zijn gemaakt door CH. Van Der Gucht, maker van vele films uit die tijd; ik heb deze films indertijd binnen gebracht in het Aalsters Archief, deze hebben de films gedigitaliseerd en me ook een kopie geschonken. Ik weet spijtig genoeg niet hoe ik foto's kan maken van deze films en hoe deze op forum te zetten.


Terug naar “Herbergen, cafés, danszalen, enz...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie