Union Textile Bergemeersenstraat

Moderators: Alostum, david, janlouies

janlouies
Berichten: 961
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Union Textile Bergemeersenstraat

Berichtdoor janlouies » 26 Feb 2018, 18:23

Aan het einde van de Bergemeersenstraat, juist voor het huidige containerpark, bevond zich van 1922 tot 1965 de textielfabriek ‘Union Textile’, niet te verwarren met de gelijknamige NV van Eliaert-Cools in de Stoofstraat 11 (1891-1911). In wat rest van de gebouwen is nu de schroothandel Adolf Ottoey gevestigd.
In 1929 vraagt men er ‘goede plooiers in lijnwaad en katoenstukken’; adres is dan eenvoudig ‘Bergemeerschen’ ... en vanaf 1931 tot 1959 Bergemeersenstraat 95, later 131. In 1954 zijn er twee Mechelse herdershonden te koop, 4 maand oud en met een zeer goede stamboom. Dat is eigenlijk de enige info die over dit bedrijf terug te vinden is.
Er zou niet geweven worden, wel afwerking (impregneren, glanzen, … ?) van uit het Kortrijkse aangevoerde rollen stof. In 1965 verhuist de fabriek naar Lede (Dries 1). Afgevaardigde beheerder is dan de in Aalst geboren Joseph Daum. In oktober 1973 wordt de firma ontbonden.
Er is wel degelijk een verband met de gelijknamige firma in Kortrijk, met fabrieken in Deerlijk, Vichte en Zwevegem. In 1921 wordt daar gestaakt voor een beter loon en 1926 zijn er klachten van de vakvereniging Helpt Elkander, omdat de arbeiders technisch werkloos zijn wegens het ‘wachten op spoelen’. In het Kortrijkse wordt dus blijkbaar wel geweven.
De laatste oproep tot algemene vergadering van de Aalsterse Union Textile verscheen in De Gazet van Aalst in augustus 1971. De zetel is dan gevestigd in Kortrijk, maar het handelsregisternummer is Aalst 445.
Na de verhuis van de fabriek naar Lede komt op de site in de Bergemeesterstraat nog de meubelfabriek Juvo (van Dendermondenaar Jules De Vos), die in juni 1984 door brand geteisterd wordt. In 1987 verhuist oud-ijzermarchand dan Adolf Ottoy van de Binnenstraat naar hier.

JDP
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 Jan 2016, 18:07

Re: Union Textile Bergemeersenstraat

Berichtdoor JDP » 27 Feb 2018, 10:55

Ik, De Pauw Jacquy, heb er gewoond vanaf 1955 tot 1967. Een paar dagen na mijn geboorte werd ik er door mijn grootouders langs moeders kant, De Pauw Maurice en Smekens Leopoldina opgevoed. Zij woonden toen in de conciergewoning, mijn grootvader was tegelijk meestergast en concierge, die tot vandaag nog deel uitmaakt van het eigenlijke fabrieksgebouw. Waar de Bergemeersenstraat nu doorloopt tot aan de Albrechtlaan, eindigde de straat toen aan onze voordeur, waar een groot braakliggend plein de vrachtwagens die in betere tijden de fabriek moesten bevooorraden, moest toelaten te draaien. Ik herinner mij dat in die tijd er nog een handvol werknemers, veelal mensen uit de onmiddellijke omgeving, aan de slag waren. Aan de overkant van dat plein stond nog een kleine " villa". Wij noemden ze de watervilla meen ik mij te herinneren wegens de frequente overstromingen in de Bergemeersen. Rechts van het plein was er een oplopende veldweg die een lokale spoorlijn, nu deel van de Leirekensroute, kruiste en die uitgaf op uitgestrekte velden en weiden, want in die tijd was daar helemaal geen bebouwing. Aan de zijkant, naast de grote inrijpoort, stonden twee kerselaars die elke zomer de hele buurt van heerlijke kersen voorzag, met daarachter een moestuin en aanpalende boomgaard vol met allerhande fruitbomen. De 2 puppies waarvan sprake waren ongetwijfeld het kroost van "Piraat" een vervaarlijke Mechelse scheper en onze toenmalige waakhond, waar ik helemaal geen contact mocht mee hebben.

janlouies
Berichten: 961
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Union Textile Bergemeersenstraat HR

Berichtdoor janlouies » 27 Feb 2018, 13:56

Inventaris handelsregisters arrondissement Aalst:
L'Union textile S.A. Bergemeerschenstraat 65: weverij, veredeling van katoen en lijnwaad


Terug naar “Weverijen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

Advertentie