Frans De Moor , ° Aalst 10/07/1864, Drie Sleutelstraat, vader van drie kinderen. Op 27 september 1914 rond 10 uur ’s morgens, uit zijn kelder gehaald, opgedreven en met geweerkolven op het hoofd doodgeslagen.
· Désiré Jozef Hoebeeck, paswerker, ° Aalst 21/07/1892, Linden-straat 65, verklaarde:
“Op 27 september 1914 werd ik met Frans De Moor uit zijn kelder gehaald door de Duitsers. De Moor werd zo hevig op het hoofd door geweerkolven geslagen dat hij ten gronde viel. Men sloeg hem vervolgens dood. Ik onderging ook afschuwelijke mishandelingen en ik ben slechts door een wonder aan de dood ontsnapt.”
· Emma Duitschaver, echtgenote van Frans Buys, huishoudster, Geraardsbergsestraat 105, verklaarde:
“Op 27 september1914 bevond ik mij samen met mijn man, mijn zoon Henri en anderen in de groep, die door de Duitsers naar de Zwartehoekbrug gebracht werden, in het vuur Belgen. Wij allen ontvingen geweldige slagen en mijn man werd zo erg mishandeld, dat hij lange tijd zijn arm heeft moeten dragen. In de Drie Sleutelstraat was ik uitgeput en viel neer op een stuk braakliggende grond. Frans De Moor viel naast mij, badend in zijn bloed. Onder mijn ogen werd hij door drie Duitse soldaten met de kolf van hun geweren dood geslagen.”
Bronnen:
VAN NUFFEL, PETRUS, Gedenkboek der Aalstersche Burgerlijke Slachtoffers
MEERT, DIRK, Aalst 1914-1918. Het leven in een stad onder Duitse bezetting, Aalst, 2013
S.A.A. – PV’s door de adjunct-commissarissen Van Nuffel en Gits opgemaakt