Martha Schollaert en de miraculeuze genezing in Lourdes

Hier kan je terecht met al je vragen i.v.m. je stamboom of genealogische opzoekingen.

Moderators: Alostum, david, Jerommeke, janlouies

Rafael Herremans
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 Jan 2017, 02:45

Martha Schollaert en de miraculeuze genezing in Lourdes

Berichtdoor Rafael Herremans » 20 Jan 2017, 00:31

Beste allemaal,

In mijn zoektocht naar de geschiedenis van de familie Schollaert, ben ik de laatste weken een beetje blijven "hangen" bij het verhaal van Martha Schollaert en haar genezing in Lourdes. Ik vind het zo'n boeiend onderwerp, maar buiten de krantenartikels uit 1929 die ik heb kunnen terugvinden op de website www.madeinaalst.be, is het zeer moeilijk om nu nog informatie terug te vinden, of om de geschiedenis van wat er precies gebeurd is terug te reconstrueren. Alle familieleden die het van dichtbij hebben meegemaakt zijn inmiddels overleden, en zoals vaak gebeurt was het een onderwerp dat ons als jongere generaties niet echt bezig hield...

In grote lijnen gaat het verhaal als volgt:

Martha Schollaert, dochter van Benoni Jacobus Schollaert, tapissier van beroep, werd geboren in de Aalsterse 'Gentschestraat' op 21 april 1910. Over haar eerste kinderjaren heb ik eigenlijk geen informatie. In 1929, Martha is dan 19 jaar oud, valt de jonge vrouw ziek... De ziekte van Pott wordt vast gesteld en gedurende 17 weken lijdt zij erge pijnen. Artsen hadden besloten dat ze voor drie jaar in de plaaster zou moeten liggen... Op voorspraak van mevrouw Louis Burny (ik denk dat zij 'sponsorde') vertrekt Martha naar Lourdes, ik vermoed met een ziekentrein aangezien ze met een brancard thuis wordt afgehaald. Afgaande op de krantenberichten uit die tijd zijn haar ouders er in ieder geval niet bij...

De genezing gebeurt begin augustus tijdens de processie van het Heilig Sacrament in Lourdes, maar een precieze datum wordt door de dagbladen niet vermeld. Vermoedelijk is het 4 augustus, aangezien 'De Volksstem' van vrijdag 9 augustus zegt dat de genezing gebeurde "verleden zondag laatst"... De uitgave van 18 augustus 1929 schrijft dat de genezing veertien dagen eerder gebeurde, wat ook wijst op 04/08. Met de trein keert Martha naar Aalst terug, waar zij blijkens het artikel op het balkon van de statie verschijnt om de mensen te groeten..

Op 18 augustus heeft dan een plechtige mis plaats in de Sint-Martinus kerk, met deken Reynaert als voorganger. Ook een ander meisje, juffrouw Couvreur uit Michelbeek - die eveneens te Lourdes genas - is aanwezig. Deken Reynaer doet tijdens de mis een voorstel om een glasraam aan te brengen in de zijgevel van de Sint-Martinuskerk, als dank voor de bekomen genezing... Ook in Sint-Jozef heeft een dankmis plaats, op woensdag 14 augustus om 9.00 uur. Op zondag 16 september om 16.00 uur wordt in de kerk van Sint Jozef een plechtig lof gezongen, gevolgd door een bedevaart naar de grot van Mijlbeke om 17.00 uur.

Buiten deze chronologie die ik terugvond in het archief, heb ik geen weet van foto's, verslagen, en dergelijke... 'De Volksstem' van 18 augustus nodigt de Aalsterse bevolking uit voor de mis namens het bisdom, maar in het archief van het bisdom (zo heb ik nagevraagd) is er niet bekend over Martha Schollaert of over een miraculeuze genezing... Mochten er mensen zijn die nog informatie hebben, dan zou ik zeer dankbaar zijn als zij zo goed zouden willen zijn om dat te delen :-)

Hartelijk dank alvast,

Rafael

stranger
Berichten: 305
Lid geworden op: 15 Mei 2014, 18:05

Re: Martha Schollaert en de miraculeuze genezing in Lourdes

Berichtdoor stranger » 20 Jan 2017, 10:54

Ik verwijs ook graag naar ons topic"tanken in Aalst" p.4 e.v.

viewtopic.php?f=30&t=646&hilit=capucienenlaan&start=30

Rafael Herremans
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 Jan 2017, 02:45

Re: Martha Schollaert en de miraculeuze genezing in Lourdes

Berichtdoor Rafael Herremans » 20 Jan 2017, 14:22

Ik heb dat gelezen, maar daarvan ben ik niet op de hoogte... Ik zal het bevragen bij familie.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Martha Schollaert en de miraculeuze genezing in Lourdes

Berichtdoor stephane » 20 Jan 2017, 15:21

Dankbetuiging van Martha Schollaert n.a.v. haar genezing van 'Mal de Pott' in Lourdes.

https://www.myheritage.nl/photo-6000031 ... ng-van-mal

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst


Terug naar “Familiekunde - Genealogie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie