Fiets- en motorfabrikanten Aalst

Moderators: Alostum, david, janlouies

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Fiets- en motorfabrikanten Aalst

Berichtdoor esja » 06 Feb 2016, 11:05

Met mijn info plus wat reeds op dit forum geplaatst is kom ik tot deze samenvatting:

Lion-Rapide

Lion-Rapide is een Belgisch historisch merk van fietsen, invalidenwagens en motorfietsen. Deze laatste werden ook als Salira op de markt gebracht.
Ze werden geproduceerd door Steveninck & Fils, van 1936 tot 1957. Vanaf 1953 S.A. Lion Rapide, Alost
Voorgeschiedenis
Het bedrijf werd in 1923 opgericht door het echtpaar Camille Steveninck-Huylebroek in Hofstade. Hun zoons werden direct bij het bedrijf betrokken: Frans voor de administratie en verkoop en Lucien voor de techniek. Tevens werd Adolphe Föhl (later betrokken bij Kreidler) als adviseur aangetrokken. Het bedrijf deed aan emailleren en vernikkelen maar bouwde daarnaast ook (zeer degelijke) fietsen. Deze fietsen werden al snel populair, het bedrijf te klein en in 1930 verhuisde men naar de Pieter Couckestraat in Aalst, maar enkele jaren later was het bedrijf hier alweer uit gegroeid en verplaatste men het naar de Kattestraat. Er werden toen al gemotoriseerde fietsen (waarschijnlijk met 60- en 74 cc Sachs-blokjes) en invalidenwagens gemaakt.

Bijkomende info van de site:

In de Kattestraat, huis 3 (mr gusta) was vroeger de winkel van de Lion Rapide met achteraan werkhuis, het atelier was op de hoek de Schrijverstraat en Coudronstraat, later verhuisd naar Brusselsteenweg (huidige gebouwen Foncé) de eigenaars woonden er rechtover in de grote villa. In de Kattestraat is nadien ook het kantoor geweest van de VTB, de man aan het bureel was m. Albert De Wolf; het magazijn werd gebruikt door een spoeddienst naar apothekers.
Laatst gebruikt als theehuis, eigenaar de huidige nieuwbouwers fam. Penne.
Fietsenfabriek S.A. Lion Rapide N.V. Brusselsesteenweg nr. 134 -136.
Opgericht te Hofstade op 01-07-1924 door de broers Camille en Albert Steveninck.
Fabricatie van fietsen, triporteurs en moto's.
Op 01-01-1933 richtte Camille zijn eigen zaak op in de Pieter Coeckestraat nr. 74.
Op 01-05-1946 verhuist naar de Kattestraat nr. 46.
In 1949 worden de nieuwe werkplaatsen gebouwd op de Brusselsesteenweg.
Op 02-01-1953 oprichting van de S.A. Lion Rapide N.V.
Fietsmerken: Lion Rapide, C.S.A., Alosta.
Motormerken: Lion Rapide, Salira.
In 1955 wordt overgeschakeld naar de productie van verwarmingstoestellen.
Gestopt op 23-10-1963 en de fabriek overgeplaatst naar Buggenhout
.

Lion-Rapide motorfietsen

Vanaf 1936 werden echte motorfietsen gemaakt, waarbij men vasthield aan de inbouwmotoren van Sachs, nu met 100- en 125 cc.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog werd de productie stilgelegd, maar de familie ontwikkelde in deze jaren een hydraulische telescoopvork. Bovendien werden - clandestien - enkele triporteurs op bestelling geleverd. In 1946 ging het bedrijf direct weer aan de slag. De Duitse Sachs-blokken moesten uiteraard wijken, men ging over op Britse Villiers-tweetakten, aanvankelijk van 125- en 200 cc.
De familie Steveninck besloot het meteen groots aan te pakken: er werden testrijders ingehuurd om de nieuwe voorvork te testen en er kwamen coureurs die de seriemotorfietsen in betrouwbaarheidsritten bestuurden. Het bedrijf groeide weer uit zijn pand en de productie-afdeling verhuisde naar Erembodegem.
Lion-Rapide had zijn succes grotendeels te danken aan het feit dat men zich bij de "lichte" motorfietsjes had gehouden; in de crisisjaren waren die nog te verkopen en ook kort na de oorlog waren ze betaalbaar en nuttig voor veel klanten. Maar in 1951 kwam er toch een omslag: Er werd een viertakt gepresenteerd met het 350 cc kopklep-blok uit de FN M13.

Salira

In 1953 werd het familiebedrijf een NV (Société Anonyme Lion Rapide (Salira). Vanaf dat moment werden de motorfietsen onder twee merknamen gevoerd: de "luxe" modellen als "Lion Rapide", de "volksmotoren" als "Salira". In 1955 verdween de naam "Lion Rapide" geheel, en werden alleen nog Salira-modellen aangeboden. Intussen werden ook ILO-tweetakten tot 250 cc ingebouwd. In hetzelfde jaar verschenen de Salira-bromfietsen met 48 cc HMW-blokjes.
We spreken nu van een periode waarin het de Belgische motorfietsindustrie niet voor de wind ging: de "Grote Drie" (FN, Saroléa en Gillet) sloegen de handen ineen maar moesten desondanks hun modellenlijnen sterk inkrimpen. Ook bij Salira moesten enkele modellen geschrapt worden. In 1957, nadat nog enkele nieuwe bromfietsmodellen waren verschenen, stapte het bedrijf over op de productie van kachels.

Andere Aalsterse producenten:

Fietsenfabriek Zircon, Leo de Bethunelaan nr. 129.
Opgericht op 19-11-1937 door Robert De Corte uit Hofstade.
Merken: Zircon, R.D.C.
In 1947 uitgebreid met groothandel in electriciteitsmateriaal en bromfietsen.
Gestopt op 26-04-1963.
Bij Zircon (later De Koszen Club, nu Gotron) heeft César De Troyer, vader van Chris De Troyer (Moto's De Troyer in de Gentsestraat) als jonge gast de stiel geleerd.


Fietsenfabriek De Brauwer, Geraardsbergsestraat nr. 108.
Opgericht op 01-04-1925 door Jean De Brauwer uit Roeselare.
Merken: Cycles Nerva, Fanny, Mylord.
Gestopt op 03-03-1965.


Fietsenfabriek Arthur De Smaele, Vredeplein nr. 7.
Opgericht op 15-11-1923 door Arthur De Smaele uit Erwetegem.
Merk: A.D.S.
Ook fabricatie van bromfietsen Sachs.
Gestopt op 29-12-1961.

Begin jaren '30 staan onder meer in' De Volksstem' en 'Recht en Vrijheid' advertenties van de "fabriek van trotinetten en rijwielen Solo" van Ernest Van Langenhove op de Dendermondse steenweg (eerst op nr 74, daarna op nr 78).

De rijwielen "De Vlaamse Leeuw" werden gemaakt bij de familie TAS hoek houtmarkt en Brabantstraat nu Alfred Nichelsstraat Later werd de zaak verder gezet door (ik denk) de schoonzoon Richard Hoevelinck (of Hoefelinck)
"Cycles Achiel De Cort" destijds gevestigd op de Brusselsesteenweg 158 in Erembodegem? Achiel de Cort zou zelf wielrenner geweest zijn.

"Cycles Saphir"

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: Fiets- en motorfabrikanten Aalst

Berichtdoor esja » 06 Feb 2016, 11:13

Er blijven nog volgende vragen over:

Waar in Hofstade zijn zij gestart? Het gebouw zou nog bestaan? Wie kent dit en heeft foto's?
Zelfde vraag over de Pieter Coeckestraat, volgens een bron n° 74, volgend de andere "op de hoek van de Schrijverstraat en de Coudronstraat? Is wel in de omgeving maar zeker niet zelfde.
Kattestraat n°3 of 46? Ik dacht daar waar die inrit was in gele gevelsteentjes, magazijn is ook nog tijdelijk in gebruik geweest door Honda? Wie heeft foto?
Foto van Foncé met oorspronkelijke reklame?

Info en foto's van de andere merken?

Kan de firma Hoevelinck dezelfde zijn waarvan reeds een foto op deze site staat?

Afbeelding

Afbeelding

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Fiets- en motorfabrikanten Aalst

Berichtdoor willykiekens » 06 Feb 2016, 14:30

Steveninck: de stockage gebeurde op de hoek Caudron- De Schrijvertraat: het gebouwtje staat er nog steeds onveranderd gelijk in de jaren '50; de atelier meen ik me te herinneren in de Schrijverstraat 34 nu belle étage in witte steen. Later zijn ze dan verhuisd naar de Kattestraat (later kantoor VAB) om te eindigen op de Brusselse steenweg.
De zonen waren toen, als jongelingen, de trotse bezitters van een nu bijna onbetaalbare Mercedes 190SL. Een anekdote uit die tijd: het was een derby match tussen Eendracht en de ploeg van Dendermonde, één probleem: het had gesneeuwd. In café de Koornbloem (nog voor de Gaston VDE) werd er een weddingschap afgesloten om het eerst in Dendermonde, zij met hun 190 SL en Herman De Landsheer (fotograaf aan de Zeshoek) in zijn Singer (1300 of 1400 cc?) Dit werd door Herman met glans gewonnen!!!
Hij had het voordeel van voorwielaandrijving terwijl zij door de kracht op hun achterwielen heel moeilijk de gladde baan konden houden. Ik denk nog ergens een foto te bezitten met twee motorijders en hun Lion Rapide.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Fiets- en motorfabrikanten Aalst

Berichtdoor willykiekens » 06 Feb 2016, 14:40

woonst in PieterCoeckestraat 74 zou kunnen kloppen dit huis en nr34 in De Schrijverstraat liggen in mekaars verlengde.

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: Fiets- en motorfabrikanten Aalst

Berichtdoor esja » 07 Feb 2016, 11:50

Willy,

ik ben even gaan kijken en huis n° 74 kan inderdaad kloppen, ik heb een foto genomen en zo lomp geweest die al kwijt te spelen. In alle geval leent het huis zich, er is een poort aanwezig en door een gebuur die zich in zijn deurgat bevond wordt bevestigd dat Lion Rapide daar was.
Wat ik echter niet kan bevestigen is dat Schrijverstraat 34 zich in het verlengde ervan bevindt. Er is namelijk geen nummer 34.
Het hoekgebouw, zie foto, is inderdaad nog oorspronkelijk maar daarvan kon die gebuur geen confirmatie geven of dit ooit in gebruik was door L.R.
Op deze foto is rechts, naast de nieuwbouw, een poort zichtbaar. Deze eigendom slingert zich achter de naastliggende tot aan het hoekgebouw (ik ben daar jaren geleden gaan naar kijken met de bedoeling dat te kopen). kan dat een atelier ervan geweest zijn?

Afbeelding

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: Fiets- en motorfabrikanten Aalst

Berichtdoor esja » 07 Feb 2016, 12:00

in plaats van terug te gaan heb ik een afdruk van google maps genomen, het huis rechts met de poort is n° 74 en links is op de achtergrond het hoekhuis coudronstraat te zien.

Afbeelding

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Fiets- en motorfabrikanten Aalst

Berichtdoor willykiekens » 07 Feb 2016, 13:01

sorry Esja, het is Caudronstraat 34; ik kan u bevestigen dat het oude hoekgebouw door LR gebruikt werd als stockage voor hun moto's; wie u een zeer gedetailleerd verslag kan uitbrengen in Herman De Landsheer de gewezen fotograaf van aan de zeshoek ,momenteel woonachtig in Hofstade, maar praktisch iedere voormiddag rond 11.00 u met zijn vrouw aanwezig op de markt( aperitieven), ook zijn broer Walter vindt u meestal rond die tijd in de Safir., waren zeer bevriend met de Steveningen.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Fiets- en motorfabrikanten Aalst

Berichtdoor willykiekens » 07 Feb 2016, 13:21

Pieter Coeckestraat 74 is nog een ganse tijd als bakkerij gebruikt. Als u op google ziet liggen de tuinen in elkaars verlengde met Caudronstraat 34. Gekende personen uit de Caudronstraat: deurwaarder Saey(s); Robert Penneman (directie VTI); Luc Demotte kunstsmid en fantastische baszanger had een herberg op de Brusselse stwg links vooraan Erembodegem, antiek interieur en oude fiets met reuzewiel op de gevel ; Jan D'Hase: gekend kunstcriticus (zeer vlaams gericht); Albert Waegeman lid PVV Aalst; oud management lid FFR. Allen woonachtig eerste deel van de straat.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Fiets- en motorfabrikanten Aalst

Berichtdoor willykiekens » 07 Feb 2016, 13:41

Het oud gebouwtje met groene poort in de Schrijverstraat was een atelier om te chromeren; de eigenaar (wij noemden hem de Zwerten: zag er meestal zwart uit niet alleen door zijn pikzwart haar,en straffe baard maar ook door de gebruikte producten in zijn atelier; hij woonde in de Caudronstraat 20-22; zijn mooie weduwe is later hertrouwd met een zoon van de vroegere sanitairwinkel in de Kattestraat. De zoon werkt in juwelenwinkel Zwitserland.

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: Fiets- en motorfabrikanten Aalst

Berichtdoor esja » 11 Feb 2016, 10:07

ik ben een beetje aan het googelen geweest en het is verwonderlijk hoeveel afbeeldingen van Lion Rapide te vinden zijn, spijtig is het merendeel is zo een slechte resolutie....

Afbeelding

een wrak uit 1942

Afbeelding

een 1950 volledig gerestaureerd

Afbeelding

een 1949 volledig gerestaureerd

Afbeelding

en een Salira


Terug naar “Gieterijen en metaalbewerking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Advertentie