de tijd van de Sarma,Unic en Inno

Moderators: Alostum, david, janlouies

rik
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 Mei 2014, 13:29

de tijd van de Sarma,Unic en Inno

Berichtdoor rik » 01 Okt 2015, 11:32

In mijn kinderjaren had ik het gevoel dat er in Aalst slechts 3 warenhuizen van enige omvang waren.
De Sarma in de Kattestraat leek me de minst grote van de drie;voornamelijk voedings-en huishoudwaren.
In de Nieuwstraat waren dicht bij elkaar de Unic en de Inno(vation) gevestigd.De Inno maakte de meeste indruk op mij; men kon er zowat van alles vinden en er was nog een bovenverdieping met roltrap te bereiken.Vooral de dakparking vond ik in die tijd iets buitengewoon; deze was vanuit de Ridderstraat te bereiken via een sterke helling.
De Inno( ook wel Bon Marché genoemd) moet er rond 1967-68 gekomen zijn.Wat me altijd zal bijblijven,was dat er bij de opening een prijskamp verbonden was; men moest zien te raden welke 5 producten er voor een doorsnee gezin op dagbasis het meest noodzakelijk waren.Een zus van mij vroeg mijn ma om ook deel te nemen en hoewel we dachten dat er een waterkansje was dat uit de vele inzendingen onze poging resultaat ging opleveren, gebeurde het toch.
We wonnen 1 maand gratis voedingsmiddelen voor een groot gezin; ze werden met een camion bij ons thuis afgeleverd;dat beeld zal me altijd bijblijven.

La Fontaine
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 20:27

Re: de tijd van de Sarma,Unic en Inno

Berichtdoor La Fontaine » 01 Okt 2015, 13:24

In het begin van de jaren zestig werd in de Hovenierstraat een Nopri geopend (thans nog steeds een Carrefour Market met huisnr 20). Hiervoor moest destijds het huis van "Papatjen"tegen de vlakte.

rik
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 Mei 2014, 13:29

Re: de tijd van de Sarma,Unic en Inno

Berichtdoor rik » 01 Okt 2015, 13:39

Die Nopri kan ik me niet meer exact voorstellen, wel dat er achteraf een GB-later Carrefour-gekomen is.
Nu schiet me nog een kleiner warenhuis uit de jaren zeventig te binnen; "den Boxer" in de Korte Zoutstraat.
Was voornamelijk voor dranken bekend.
En nog een kleinere zelfbedieningszaak aan de Zeshoek; mijn ma noemde het "Centra",maar de eigenlijke benaming was Frits Fruites of iets in die geest.Waar nu een Immo-kantoor is.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: de tijd van de Sarma,Unic en Inno

Berichtdoor willykiekens » 01 Okt 2015, 17:26

de Sarma is er gekomen half de jaren '50; er rechtover was een beenhouwerij; de uitbater (Liebaut)?was een pompier en is getrouwd met een dochter van de familie De Bisschop (ijzerwinkel).

mmarc
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 15:45

Re: de tijd van de Sarma,Unic en Inno

Berichtdoor mmarc » 02 Okt 2015, 08:39

In de Kattestraat, zo wat "schiefrechtoever" de Sarma herinner ik mij de beenhouwerij Van der Vorst, één van de eersten die de Américain préparé verkocht (jaren '60)

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: de tijd van de Sarma,Unic en Inno

Berichtdoor willykiekens » 02 Okt 2015, 11:09

mmarc, inderdaad Van Der Vorst, die had schrik voor de komst van de Sarma, mijn vader gaf hem de raad zijn kwaliteit beter te maken dan die van de Sarma, zo kon hij profiteren van de grotere begankenis in de straat.

tandwiel
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 19:03

Re: de tijd van de Sarma,Unic en Inno

Berichtdoor tandwiel » 02 Okt 2015, 16:20

ik dacht dat de eerste Sarma in de Korte Zoutstraat was, waar nu het Krooncenter is.
Eerst was er een meubelzaak van de familie Van Herreweghen.

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: de tijd van de Sarma,Unic en Inno

Berichtdoor Jerommeke » 02 Okt 2015, 18:59

In 1934 was er al een Sarma in de Lange Zoutstraat nr. 10.

Onderstaande werkaanbieding komt uit de Volksstem van 15-09-1934.

Afbeelding
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss


Terug naar “Handel (groot en klein)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Advertentie