Familie Gheeraerdts

Hier kan je terecht met al je vragen i.v.m. je stamboom of genealogische opzoekingen.

Moderators: Alostum, david, Jerommeke, janlouies

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Familie Gheeraerdts

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 16:48

Geplaatst: Ma Okt 17, 2011 12:20 pm

karin59 schreef:Betreffende Gheeraerdts:

Gheeraerdts Catharina geboren op 20-10-1788 in Aalst- +13-2-1865 in Aalst gehuwd op 14-10-1815 in Aalst met Daens Bernardus Franciscus (23-10-1777 in Aalst- + 25-6-1849 in Aalst).

Wie was de vader en moeder van Gheeraerdts Catharina?

Hartelijk dank
Karin
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Familie Gheeraerdts

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 16:49

Geplaatst: Ma Okt 17, 2011 8:39 pm

Catharina Gheeraerdts was een dochter van Joannes Baptista Gheeraerdts en Maria Judoca Verschueren.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Familie Gheeraerdts

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 16:50

Geplaatst: Di Okt 18, 2011 12:55 pm

esja schreef:dit is de kwartierstaat van Catharina:

Afbeelding

Afbeelding
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Burgemeester Michel-Leo Gheeraerdts 1896-1919

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 16:52

Geplaatst: Wo Okt 19, 2011 9:46 am

Alostum schreef:Gedurende de bezetting 1914-1918 van onze stad verbleef burgemeester Michel Leo Gheeraerdts in Londen, Engeland. Tijdens zijn afwezigheid werd er in Aalst door de Duitsers een vervanger aangesteld, Jaak Van den Bergh. Na de oorlog keerde Gheeraerdts terug en nam hij zijn ambt als burgemeester terug op, echter voor niet lang, want op 24 mei 1919 werd Felix De Hert burgemeester van Aalst benoemd.
Ik vraag me af of hij, Gheeraerdts, gedurende zijn verblijf in Engeland, door de Belgische regering in Le Havre zijn loon als burgemeester verder uit betaald kreeg ? of kreeg hij na de oorlog een schade vergoeding voor loonverlies ?


mvg. Alostum :wink:
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Familie Gheeraerdts

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 16:54

Geplaatst: Wo Okt 19, 2011 1:24 pm

esja schreef:Nog een misschien belangrijk document betreffende Daens-Gheeraerdts:

Afbeelding
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Familieportretten

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 16:56

Geplaatst: Za Okt 22, 2011 9:26 pm

esja schreef:Ik heb onlangs de heer Pierre Monfils leren kennen. Dit was de garagist in de garage Citroen aan de werf, ook garage Gheeraerdts genaamd. Hij was met een dochter Gheeraerdts gehuwd die echter een aantal jaar geleden overleden is.
Ik ben de ganse kennis van Pierre over zowel de brouwerij Monfils - De Klok als over de familie Gheeraerdts aan het stelen.
Ik heb samen met hem het huis in de Vaartstraat kunnen bezoeken en hoewel het huis gans leeggehaald is, hangen er echter nog een ganse serie familieportretten, zowel geschilderd als foto’s .
Pierre’s kennis van zijn schoonfamilie, tot generaties terug, is fenomenaal.
Wanneer we terug gaan in de tijd, beginnende met de laatste generatie hebben we zijn schoonvader, Gustaaf Gheeraerdts en zijn vrouw, Andrée Bercy:

Afbeelding

Afbeelding

Gustaafs vader, Othon met zijn vrouw Gabrielle De Vos op verschillende fasen in hun leven:

Afbeelding

Afbeelding

Correctie: volgens Rémi fobe (een van de weinige eigennamen in België die met kleine "f" geschreven wordt en geen adel is) - een kenner van de stam De Vos van Kortrijk -- is volgend schilderij niet Gabrielle De Vos maar haar moeder.

Afbeelding

Een paar jaar later:

Afbeelding

Afbeelding

De vader van Othon was onze burgemeester Leon of beter Michael François Leon:

Als burgemeester:

Afbeelding

Samen met zijn vrouw, Idalie Mulkens, dochter van de rechter Hubertus Mulkens uit Dendermonde

Afbeelding

Afbeelding

De vader van Leon, Martinus Gheeraerdts, afgebeeld als gemeenteraadslid:

Afbeelding

De ouders van Martinus, Michael en Joanna Matthijs:

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn nog enkele ongeïdentificeerde personen, hopelijk later meer.

Bron: Pierre Monfils + eigen foto’s
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Michel Gheeraerdts

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 16:58

Geplaatst: Ma Okt 31, 2011 11:22 pm

esja schreef:Vorige week donderdag was er in de Werf een speciale voorstelling van de VTB met als titel "Aalst-Brussel" waar de relatie tussen beide steden voorgesteld werd aan de hand van de verzameling prentkaarten van Danny De Nayer.

Wie er niet was heeft iets gemist.

Om het kort te maken, Danny heeft volgende kaart op internet gekocht, uit de nalatenschap van Gheeraerdts:

Afbeelding

Op de achterzijde staat handgeschreven:
Politie Aalst, Michel Gheeraerdts die op het punt staat de Duitse troepen tegemoet te rijden.

De figuur van Michel zou dan de 2e van rechts zijn, de enige persoon die geen sjako draagt maar met zijn hoed en een sabel aantoont dat hij meer is dan de rest.

Er is geen datum maar dit moet dan het begin van WO I zijn. Zijn vader was burgemeester maar gevlucht naar Engeland.
Er is mij niets gekend dat zijn zoon Michel een functie bij de politie zou bekleed hebben, in tegendeel, volgens goed ingelichte bron zou hij nooit gewerkt hebben.

Wie kan mij verder helpen, is dit werkelijk politie of eerder burgerlijke bescherming? voor wat staan de letters "SM"? Is er iets bekend dat de stedelijke politie in die dagen reeds motorfietsen had?

Volgende familiefoto is door Jos Ghysens gepubliceerd, deze is vóór 1914 genomen (overlijden Stanislas)

Afbeelding

Volgens Jos is de enige persoon met baard Stanislas terwijl die op zijn doodsprentje met enkel snor staat. Pierre Monfils echter duid de persoon met baard aan als zijnde Michel. Op de foto in kwestie is door een familielid ook Michel als de persoon met baard aangeduid. Iemand meer informatie?

mijn "onderschrift bij de foto zou zijn, "staande Othon, Michel en Stanislas"
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Familie Gheeraerdts

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 17:00

Geplaatst: Di Nov 01, 2011 2:05 am

Alostum schreef:Het Stadsarchief heeft dezelfde foto in hun collectie.
Volgens mij zijn het allemaal Belgische soldaten behalve de tweede van rechts, deze draagt blijkbaar een bolhoed van de burgerwacht.
SM staat voor "Service Militaire"

mvg. Alostum
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Familie Gheeraerdts

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 17:01

Geplaatst: Di Nov 01, 2011 9:50 am

willy kiekens schreef:is het meubilair opgekocht door een venditiehuis en zo ja weet u welk?
welke aktiviteit heeft de familie nog uitgeoefend na de tweede oorlog, aangezien praktisch hun ganse molenaars aktiviteit vernield was?
of was de garage het laatste, dat dateert ook al van de jaren '70. Is Monfils bouwaannemer gebleven?
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Familie Gheeraerdts

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2014, 17:03

Geplaatst: Di Nov 01, 2011 8:30 pm

esja schreef:Voor zover ik weet is er van het meubilair niets naar een locale verkoper gegaan, Pierre Monfils heeft er een paar meubelen van staan, van de rest heb ik geen weet. De personen die het huis leeg gemaakt hebben mochten geen schilderijen of meubelen van waarde meenemen. Ik ben daar geweest en demeubelen die ze meegekregen hebben waren de moeite niet waard.
Daar heb ik enige weken terug getracht nog eens voorbij te gaan maar ik ben afgescheept met de uitspraak dat alles reeds weg was.
De schilderijverzameling van Leon Gheeraerdts is nog volledig in de familie. Naar het schijnt waren daar zelfs schilderijen van Teniers bij.

Wat betreft de activiteiten heb ik de indruk dat de molenaarsbezigheid reeds voor de oorlog gestopt was, er zijn zelfs facturen die de molen op de werf als een filiaal van de Molens van de Leie bestempelen, ik moet er ergens een fectuur van liggen hebben. Zal ze opzoeken en publiceren.
Na de oorlog heeft het tot 1954 geduurd voor de garage gebouwd is. Het was Gustaaf die daar bestruurder was, opgevolgt door zijn dochter Michelle en haar man. Ik vermoed dat Monfils dan als ondernemer gestopt is.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss


Terug naar “Familiekunde - Genealogie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie