Groene Belle

Moderators: Alostum, david, janlouies

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Groene Belle oogst 2014

Berichtdoor janlouies » 06 Sep 2014, 20:36

Hierbij een foto van de Groene Belle, terug op Aalsters grondgebied, juist voor de oogst 2014:
Afbeelding

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Groene Belle

Berichtdoor willykiekens » 07 Sep 2014, 11:30

Jan, met die foto voel ik me 50 jaar jonger, ik ruik de bellen terug e ik voel het stuifmeel terug aan mijn handen kleven; dank u.

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Groene Belle

Berichtdoor Alostum » 16 Sep 2014, 14:52

Hoe herken je de diverse soorten ?
Langs de Leirekensroute groeiden er hopplanten in het wild, misschien wel één van die bijna verdwenen soorten !?

Ook in een volkstuintje in centrum van Berlijn groeien er hopplanten

Afbeelding

Afbeelding

maar welke soort is dit ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Groene Belle

Berichtdoor janlouies » 16 Sep 2014, 20:11

De hopplanten in het wild zijn alle bastaards: zaadjes van al dan niet wilde bellen die bevrucht zijn door mannelijke planten, waarvan de soort niet vastgesteld is (mannelijke hopplanten waren trouwens verboden in de hoppestreek, tot 5 km van iedere veld moesten ze verplicht uitgeroeid worden). Je zou al het DNA moeten kunnen ontrafelen om te weten in hoeverre ze familie van deze of gene soort zijn... Met heel veel geluk is zo een wilde hop een interessante bierhop: dan heb je een nieuwe variëteit gevonden, zoals boer Franciscus Coingneau in de tweede helft van de 18de eeuw in Teralfene!
De hervonden soorten van het Lyceum zijn alle klonen van oude planten uit de proeftuin van Essene of later Asse, waardoor de zuiverheid van de variëteit verzekerd is. Deze klonen werden opnieuw gekloond (stekken of wortelscheuring) en opgestuurd naar andere proefcentra in Gembloux, Slovenië, Engeland en Amerika en kwamen vandaar terug naar Aalst!

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Groene Belle

Berichtdoor stephane » 01 Sep 2015, 13:15

Onlangs nog eens gewandeld langs het jaagpad tussen de Sint Annabrug en Zwarte Hoekbrug. Langs de oever van de Dender, in het moeras gedeelte, groeien er momenteel (08/2015) enkele (wilde) hopplanten tussen het onkruid...

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Groene Belle

Berichtdoor willykiekens » 01 Sep 2015, 13:55

verleden jaar had ik heel toevallig wilde hop slierten ontdekt in de Papestraat in Nieuwerken, ze hingen totaal verstrengeld in een boom van het hoekhuis. Ik heb er een deel uitgetrokken en in mijn keuken tussen de balken opgehangen, weken heb ik het hopmagazijn van Felix Callebaut geroken.
Prosper De Coninck uit de Dirk Martensstraat was een zoon van Josephus De Coninck-De Windt en getrouwd met Adelaide Goossens; Josephus was hophandelaar en woonde in de Cumontstraat.

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Groene Belle

Berichtdoor janlouies » 03 Sep 2015, 21:36

Komende dagen wordt de Groene Belle 2015 geplukt te Aalst, Denderbelle en Lebbeke.
Belleken trek doen aan je eigen huis!
Dit keer zal geëxperimenteerd worden met Groene Belle in een amberbier, stijl 'speciale belge'.
Afbeelding
De rijpe Groene Bellen ten huize Louies...

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Groene Belle

Berichtdoor willykiekens » 04 Sep 2015, 07:45

schoonheid zit dikwijls in heel eenvoudige dingen!
PROFICIAT Janlouies voor het in stand houden van ons eeuwen oude Aalsterse BELLE

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: De Coninck-De Windt

Berichtdoor janlouies » 24 Nov 2020, 17:29

Alostum schreef:Geplaatst: 17 Apr 2011 08:15 pm
esja schreef:Gaat het hier nog over dezelfde firma?
De naam De Coninck is er nog wel in 1919 maar hier is er sprake van "de groene bel" ipv "belle"

Afbeelding

Kan er tussen Gust De Coninck rond 1900 en deze C. De Coninck nog een Jos De Coninck-Drowart geweest zijn?

bron: verzameling depryck


Joseph (getrouwd met Drowart) en Gustave (getrouwd met Van den Bossche) waren broers, beide zoons van Camille, getrouwd met De Windt.
Bron: Databank Made in Aalst, geboorten, huwelijken.


Terug naar “Hop”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie