Jozef Bonner

Hier kan je foto's van onbekende personen of gebeurtenissen en waarvan je meer wenst te weten plaatsen. Misschien kan er iemand ze identificeren. Succes !

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Jozef Bonner

Berichtdoor Alostum » 13 Jul 2015, 18:37

Weet iemand wie Jozef Bonner is/was ? schrijver van "Zo van die mensen". Vermoedelijk uitgegeven in eigen beheer.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

stranger
Berichten: 305
Lid geworden op: 15 Mei 2014, 18:05

Re: Jozef Bonner

Berichtdoor stranger » 14 Jul 2015, 11:07

Ik herinner me een Jozef Bonner als lid van de "Jefkes van St-Anna". Schreef hij niet over mensen uit de omgeving van de Zeeberg?

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Jozef Bonner

Berichtdoor Alostum » 14 Jul 2015, 14:03

Dan zal het wel deze Jozef (Jef) zijn, want het verhaal "Zo van die mensen" gaat over 5 vrienden "de rélinghangers" (Sooike Zat, Jefken Trok, Torke Juu, Zander de Klodde en Zotte Giljom) van aan de Zeebergbrug.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: Jozef Bonner

Berichtdoor dollemans » 14 Jul 2015, 16:59

Ik vond die bijnamen van vroeger zo kostelijk amusant, nu hoor je die bijna niet meer.
In mijn meters café werden geen voornamen genoemd, enkel "Jef van Suskewiet" en dergelijke.
Nog een volksfolklore die aan het verdwijnen is..

stranger
Berichten: 305
Lid geworden op: 15 Mei 2014, 18:05

Re: Jozef Bonner

Berichtdoor stranger » 14 Jul 2015, 18:09

De "hij" in mijn tweede zin slaat niet noodzakelijk op de genoemde Jozef Bonner van de Jefkes.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Jozef Bonner

Berichtdoor willykiekens » 14 Jul 2015, 18:16

enkele bijnamen die ik me herinner:
Jeangske Zat; Marcel den neis; dikke Hortance; Mance; Polle de wrauëver; den Doeres; Poepke Cyril; Prospère de kinne; Zwert Lowieken; Snieëwitjen; Pieë Kees; Witte Mil; Chalen Fantazie; Vossen Beir; Wantjen Prooëm; de Kiek; Jerry Loewis; Poesj Kapelle; 't Gaatvinksken; Champetter Crayong;
uit het KAA: Miss Kapstok; den Tomat; de Koeperen; 't Pepken; de Vetgans; 't Chocobongsken; de Smalen; Marieloe; den Tjiekenpiet; Picarken; den Neis; de Krol; de Zwing; den Allewish;

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Jozef Bonner

Berichtdoor Alostum » 14 Jul 2015, 19:50

stranger schreef:De "hij" in mijn tweede zin slaat niet noodzakelijk op de genoemde Jozef Bonner van de Jefkes.


Oei, dan kan het toch nog een andere Jozef Bonner zijn, als het tenminste geen aliasnaam is ! hij gebruikte het devies van de Catharinisten "Amor Vincit", dus is het iemand uit hun midden ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

La Fontaine
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 20:27

Re: Jozef Bonner

Berichtdoor La Fontaine » 14 Jul 2015, 21:48

Even Willy achterna, uit mijn geburen in de Hovenierstraat 1950-60 :Papatjen en Chalen Slap.

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Jozef Bonner

Berichtdoor Alostum » 17 Jul 2015, 15:24

Jozef Bonner heeft het in zijn werk “Zo van die mensen” ook nog over een zekere dokter Van der Taelen; “Buiten stond de fiets van dokter Van der Taelen maar hij tjokte er te voet naast tot aan de viaduct en daar kroop hij op zijn rijwiel op zijn eigen manier en zoals wij het van hem altijd hebben gezien. Hij ging achter zijn fiets staan, de handen op het stuur. De as van het achterwiel had een verlenging waar hij zijn linkervoet opzette. Met zijn rechter gaf hij dan een flinke duw en tjoep, daar gleed hij op het zadel en reed weg, rustig aan, door alle weer, goed of slecht.”
Een dokter Van der Taelen kan ik in Aalst niet terugvinden, er was wel een dokter die op zo een wijze op zijn fiets stapte, namelijk dr. Daelman (Leon of Jozef ? vader en zoon ?)
Dus het lijkt er sterk op dat Jozef Bonner in zijn verhaal bestaande figuren beschreef maar hen met een fictieve naam bedacht. Zo heeft hij het ook over Wiske kapperke, haar echtgenoot Nand mijn Oor en hun dochtertje Nelleke. In het verhaal hielden zij het café “Het Schipke” aan de Zeebergbrug open. Op het einde van het verhaal komen deze personen in mei ’40 bij een luchtaanval te overlijden. In mei ’40 werd inderdaad het café “In het Vervoer” getroffen door Duitse bommen en zes personen kwamen daarbij om het leven, o.a. Martha Willems en haar dochtertje Antoinette Van Kerkhove. Waren dit Wiske en Nelleke ?
Verder heeft hij het ook over een onderpastoor Durinck. In de St.Martinuskerk was er in die periode (interbellum) een onderpastoor genaamd Omer Durinck (° Schoonaarde 18/02/1891 - † Ninove 03/08/1947), aangesteld in Aalst op 12/07/1929.

Het verhaal is zeker een aanrader ! ik weet niet of ze dit boek in de bib hebben, maar in het stadsarchief hebben ze het boek zeker.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: Jozef Bonner

Berichtdoor dollemans » 17 Jul 2015, 18:21

Alostum schreef:Een dokter Van der Taelen kan ik in Aalst niet terugvinden, er was wel een dokter die op zo een wijze op zijn fiets stapte, namelijk dr. Daelman (Leon of Jozef ? vader en zoon ?)


Dr. Daelman heeft me in 1949 op de wereld helpen zetten bij een moeilijke bevalling.
Met "lepels" (?) heeft hij me uit mijn moeder getrokken,
ik heb er nog steeds hoofdpijn van en een litteken :( .
Hij deed bezoeken per fiets en later ook met een motor.
Heeft mijn moeder mij verteld.


Terug naar “Wie ? Wat ? Waar ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie