de tijd van de domino's

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

de tijd van de domino's

Berichtdoor Alostum » 23 Feb 2015, 16:42

willykiekens schreef:de tijd van de domino's in de jaren '50-begin '60 was in feite een triestige bedoening, het waren alleen de echte carnavalisten die ongemaskerd, wel gegrimeerd en verkleed in een bepaald thema rondliepen. De maskers en vooral de domino's werden dikwijls gebruikt om, totaal onherkenbaar, iemand te "verwijten" dit werd echter heel dikwijls gebruikt om dingen te zeggen die men, zonder masker, nooit zou gedurfd hebben. Het doel van carnaval is eens totaal uit den bol gaan, maar dit mag niet gaan ten koste van iemand anders. Humor is een moeilijk iets, een echte clown maakt in eerste instantie zijn eigen belachelijk en niet iemand anders. Daarom vind ik onze carnaval groepen in feite wel goed; men drijft de spot met een bepaalde politieke gebeurtenis of politieker maar nooit met de persoon op zichzelf. Wer zen goe beizig.


Voor de jongeren onder ons die de "tijd van de domino's" hebben gemist hierbij wat beeldmateriaal van toen ...

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: de tijd van de domino's

Berichtdoor dollemans » 23 Feb 2015, 23:20

Ik heb ze met honderden zien lopen in mijn "wilde" jaren, midden jaren 60 tot begin jaren 70 en
had er een grondige hekel aan. Er mocht geen van die gasten te ver gaan of zijn kap vloog eraf en
dan was het altijd veel minder ...

La Fontaine
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 20:27

Re: de tijd van de domino's

Berichtdoor La Fontaine » 24 Feb 2015, 00:20

Het is inderdaad met de ogen van vandaag bekeken, onwaarschijnlijk hoe we daar toen in onze jeugd bijliepen, in pakken die van de Ku Klux Klan hadden kunnen komen. We wisten van niet beter en we haalden ze gewoon bij Maria Dhondt.
Er was wel een lichte vorm van creativiteit nodig om kleine onderscheiden te maken en je makkers te kunnen herkennen: een lintje in een bepaalde kleur bovenaan de kap vast gemaakt of iets dergelijks. Het moet ‘66 of ‘67 geweest zijn dat ik er met 2 vrienden op de maandagnamiddag van carnaval op uittrok, verkleed in domino. Met wit krijt hadden we op ons zwarte maskers geschreven: “de zoeten”, “de zieren” en “de zaaten”.
Met die pseudo boerka’s een onderscheid maken tussen de seksen was ook niet van de poes. Die verdomde domino’s verhulden veel meer dan lief was… De eerste aanduiding vormden de schoenen.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: de tijd van de domino's

Berichtdoor stephane » 24 Feb 2015, 07:16

Ik ben geen carnavalist en de domino's zijn van voor mijn tijd ;) daarom mijn vraag

op welke manier zijn de domino's ontstaan?

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: de tijd van de domino's

Berichtdoor dollemans » 24 Feb 2015, 10:05

Ook niet evident waren de "kuskesdansen" in zalen! In een grote kring gearmd ronddansen met
iemand in het midden die er een uitkoos om te kussen, de meeste in domino's ... Zoek het maar uit!
Er waren altijd grapjassen tussen, slecht geschoren .... :shock:

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: de tijd van de domino's

Berichtdoor dollemans » 24 Feb 2015, 10:46

Ik denk juist aan nog een anekdote: zo dacht ik, na een slechte ervaring met een van die slecht geschoren
kwasten, dit lappen ze mij niet meer! Bij de volgende domino die mij uit de kring plukte heb ik even
"getast" op borsthoogte ... oef, het is een "zij". Het meiske was efkens geschrokken, maar niet voor lang
want ik kreeg daar drie dikke smakkerds op mijn wangen! Daarna koos diezelfde domino mij steeds uit
als ze in het midden stond. En ik, stom kieken, was vergeten haar telefoonnummer te vragen ....

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: de tijd van de domino's

Berichtdoor willykiekens » 24 Feb 2015, 11:50

de domino's kon je inderdaad het best met de kledij van de Ku-Kluks-Klan vergelijken: punt muts, tot bijna de grond rakend kleed en een totaal gezicht verbergend masker, alleen de kleur verschilde, de domino's waren zwart, ook deden ze zo wat denken aan kledij van de boete processies in Spanje en ook nog ergens in West-Vlaanderen. Het is ook de origine van het "verwijten" wat hiervoor nauwelijks gebeurde gezien men zelfs gegrimeerd bijna altijd herkenbaar was. Rekening houdend met de nauwelijks verwerkte oorlog herinneringen zijn er van achter deze maskers, in aanwezigheid van andere medeburgers, veel pijnlijke verwijten gebeurd.

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: de tijd van de domino's

Berichtdoor janlouies » 24 Feb 2015, 16:31

De traditie van het verwijten is veel ouder dan de domino's, namelijk in de 19de eeuw, bij o.a. de voil jeanetten, was het traditie. Die droegen een oud gordijn voor het gelaat, later kwamen de kartonnen maskers. Enkel gemaskerd konden afhankelijke werkmensen hun bazen eens goed 'uitschijten'.
Het uitschelden stamt uit de middeleeuwen en past in het typische van carnaval: de omkering der waarden, om de omkering der seizoenen (van winter naar zomer) in de verf te zetten. Mannen kleden zich als vrouwen en vice versa, onderkleding bovenaan, vis i.p.v. vogel in muit... In de middeleeuwen was het niet ongewoon dat een in bisschop verklede persoon omgekeerd op een ezel zittende naar de kerk trok om er te ... vloeken. Rijken bedienden hun personeel aan een feesttafel... Smoutebollen met pickels past eigenlijk ook in deze traditie.Domino zou komen van de monnikspij, monniken worden ook 'heren' = domini genoemd, denk aan de Sterheren aan de Houtmarkt.
De maskers zijn voornamelijk verdwenen omdat ze zeer onhandig en hinderlijk zijn en de behoefte aan onherkenbaarheid verminderd is doordat men in het dagelijkse leven niet meer zo kwetsbaar is. Wat niet wegneemt dat al dat grof schelden ons nu als eerder onnodig kwetsend en lomp overkomt.

tine guns
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 Jun 2015, 10:52

Re: de tijd van de domino's

Berichtdoor tine guns » 24 Jun 2015, 11:04

Hallo ik ben bezig met een film over Carnaval en ben op zoek naar beeldmateriaal.
Foto's en films van dominofiguren zijn echter moeilijk te vinden.
Is hier iemand die mij kan helpen met deze zoektocht?

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: de tijd van de domino's

Berichtdoor willykiekens » 24 Jun 2015, 12:39

al eens geprobeerd in het archief van Aalst (beeldmateriaal); daar moet zeker materiaal voor u tussen zitten.


Terug naar “Carnaval en andere feestlijkheden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie