café Kanon

Moderators: Alostum, david, janlouies

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

café Kanon

Berichtdoor janlouies » 07 Jun 2015, 14:18

Café Kanon op de hoek van de V. De Saedeleerstraat.
Bedoeling van de foto (2002) was het voormalig cafeetje op de voorgrond te fotograferen, maar gelukkig staat in de verte ook nog het voormalige café 't Kanon (ondertussen gesloopt) er op. Er waren verscheidene cafés " 't Kanon" in Aalst, van De Ryck (Herzele) of De Gheest, die allebei een Kanon-bier hadden.
Afbeelding
foto: Jan Louies

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: café Kanon

Berichtdoor willykiekens » 07 Jun 2015, 18:47

ik heb van 1947 tot 1967 altijd in de buurt gewoond en volgens mij was er daar maar één café 't Kanon en dat was het huis met de gele benedengevel. Verder was er in die periode een gelijknamige café in de Alfred Nichelsstraat rechtover de gebouwen van De Loods.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: café Kanon

Berichtdoor willykiekens » 07 Jun 2015, 18:54

in het café op de hoek woonde een kolenhandelaar, wiens magazijn in de Schrijverstraat lag; één der laatste cafébazen was Pië Van Der Meersch de legendarische keeper van den Iëndracht. De naam van de café heb ik nooit geweten.

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: café Kanon

Berichtdoor Jerommeke » 07 Jun 2015, 20:49

Mijn tante had vele jaren geleden een winkel op de hoek van de Valerius De Saedeleerstraat en de Caudronstraat, ik ben dikwijls in deze buurt geweest.

Café 't Kanon was inderdaad in het huis met de gele benedengevel, de naam van het café op de hoek herinner ik mij niet meer.

Andere cafés 't Kanon waren er o.a. in de Brabantstraat en Gentse Steenweg.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: café Kanon

Berichtdoor janlouies » 07 Jun 2015, 20:49

Het café verderop is inderdaad niet café 't Kanon, maar café 't Hoeksken en het is nog altijd open. Café 't Kanon was in de jaren 1970 -1980 op een andere hoek, namelijk de Valerius De Saedeleerstraat en de Wellekensstraat. Ook in de Bergemeersenstraat was een café 't Kanon (later: Elk in zijn Kot).

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: café Kanon

Berichtdoor willykiekens » 08 Jun 2015, 08:10

de café op de hoek met de Wellekensstraat is inderdaad afgebroken, als dat de naam van Kanon had zal het eerder bedoeld geweest zijn voor de bewoner dan voor het bier want bij de volkscafé's kon men het zeker niet rekenen. Voor het café was woonde daar een ouder koppel en stonden er meubels tentoon, gemaakt in het meubelfabriekje uit de Jozef Meganckstraat 22. Het is pas na het overlijden van deze bewoners dat het, na een bepaalde tijd van leegstand, naar een café veranderd is.

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

café 't Hoeksken

Berichtdoor janlouies » 10 Jun 2015, 18:14

Hieronder café 't Hoeksken tijdens het WK, juni 2014. Bemerk de ongelukkige verbouwing er vensterramen. Foto: Martin Tydgat.
Afbeelding


Terug naar “Herbergen, cafés, danszalen, enz...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie