katsjoeken - haringrokerij Van den Bosch

Moderators: Alostum, david, janlouies

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

katsjoeken - haringrokerij Van den Bosch

Berichtdoor esja » 05 Jun 2015, 21:26

Deze foto staat in het boek " Industrie, handel en Merknamen" van Jos Ghysens.

Afbeelding

rechts is de Labor, dus het fabriek er tegenover moet het katsjoeken geweest zijn, voor mij duidelijk te herkennen aan de groepering van de ontluchtingsschouwen boven de autoclaven.
2 vragen:
- heeft er iemand andere foto's van liggen?
- kan er iemand de tekst op de gevel ontcijferen?
Ik vermoed dat het een reclame was gezien de ligging en het zicht op die gevel vanaf de trein.

Afbeelding

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: katsjoeken

Berichtdoor willykiekens » 06 Jun 2015, 18:39

dat zal dan toch de Leirekenstrein geweest zijn, die van Opwijk naar Aalst ging, de latere Albrechtlaan kruiste en zo achter de Bergemeersen en de Doolhofstraat aansloot op het spoorwegnet van het station van Aalst. De Labor was dat niet van de familie Schotte en waar was het kousenfabriek van De Veylder?

esja
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:51

Re: katsjoeken

Berichtdoor esja » 06 Jun 2015, 22:31

Willy, de Leirekensroute liep op dat punt nog parallel met de route naar Denderleeuw. Dit kan je eenvoudig natrekken met het fietspad te volgen. Pas na de carnavalshallen, die op het terrein van 't katsjoeken staan, zwenkt die route naar links.
Als je nu met de trein van Brussel komt zie je ook eerst de graffiti die op de gevel van de hallen staan.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: katsjoeken

Berichtdoor willykiekens » 07 Jun 2015, 09:02

Esja, dat is inderdaad de route die ik bedoel, ik had een tante die in de Doolhofstraat woonde en vanuit de hof zag ik deze route (nog voor de aanleg van de Albrechtlaan). Wat het zicht is vanuit de trein naar Brussel moet ik je op je woord geloven. Want, tot mijn eigen verbazing, hoever ik ook terug denk, heb ik nog nooit de trein richting Brussel genomen. Ik heb namelijk de eerste helft van mijn loopbaan in Aalst (FFR) gewerkt en de tweede helft in Antwerpen en dit was met de auto.

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: katsjoeken

Berichtdoor Alostum » 07 Jun 2015, 12:17

ik twijfel er sterk aan of dit wel het "katsjoeken" is ?

Afbeelding

De "Caoutchouc" fabriek was waar nu de carnavalhallen zijn, in 1951 is deze fabriek aangekocht door de stad en waren er de stadswerkhuizen gevestigd tot in 1977. De "Labor" was gevestigd in de Bergemeersestraat, beiden liggen verder uiteen dan de afstand op de foto.
Mogelijk is het de haringdrogerij van Octaaf Van den Bosch die men ziet op de foto, was actief in de Bergemeersestraat van 1920 tot 1963.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

tandwiel
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 19:03

Re: katsjoeken

Berichtdoor tandwiel » 07 Jun 2015, 14:55

willykiekens schreef:dat zal dan toch de Leirekenstrein geweest zijn, die van Opwijk naar Aalst ging, de latere Albrechtlaan kruiste en zo achter de Bergemeersen en de Doolhofstraat aansloot op het spoorwegnet van het station van Aalst. De Labor was dat niet van de familie Schotte en waar was het kousenfabriek van De Veylder?



Was de kousenfabriek De Veylder niet in de Van Der Nootstraat?


http://www.ethesis.net/aalst_textiel/de ... I_2_7a.htm

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: katsjoeken

Berichtdoor willykiekens » 07 Jun 2015, 18:40

de familie vader, moeder, en de beide dochters Sonja en Frieda (heel mooi volk) woonden inderdaad in de Van Der Nootstraat; hun woning staat er nog, maar is de fabriek daar altijd gebleven. Mijn oom uit de Doolhofstraat heeft er altijd gewerkt, daarom dacht ik misschien dat het dichter bij hem thuis was.

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: katsjoeken

Berichtdoor janlouies » 07 Jun 2015, 20:24

Ik dacht ook dat het de haringrokerij was...

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Haringrokerij Van den Bosch

Berichtdoor Alostum » 30 Aug 2016, 09:24

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Andere”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie