Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Verdwenen uit het stadsbeeld, maar toch nog ergens bewaard.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor Alostum » 18 Jun 2014, 14:02

Geplaatst: 21 Aug 2013 09:49 am
stephane schreef:In de muur van het college in de Klapstraat, kan je deze gemetselde rondboog zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

onder deze boog zit nog een bestaande, zeer oude waterput, met nog water erin!

meer zeer uitgebreide info over deze waterput kan je vinden in een uitgave van VVAK!

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor Alostum » 18 Jun 2014, 14:02

Geplaatst: 01 Sep 2013 10:24 am
stephane schreef:Er zit eveneens nog een bestaande waterput onder het terras van café Beiaard, Grote Markt, een 8 tal meter voorbij de voorgevel, in het verlengde van de Lange Zoutstraat.

Deze is opengelegd tijdens de vernieuwing van het wegdek.

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

kelders

Berichtdoor Alostum » 18 Jun 2014, 14:03

Geplaatst: 01 Sep 2013 12:49 pm
willy kiekens schreef:is er, nu de theresianen weg zijn uit de Hoogstraat, geen mogelijkheid deze kelders eens te bezoeken? Veel wijn zal er niet gelegen hebben maar met slotzusters weet men nooit, gesloten gemeenschappen hebben altijd geheimen voor de gemeenschap.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor Alostum » 18 Jun 2014, 14:04

Geplaatst: 10 Sep 2013 07:55 pm
stephane schreef:In de tuin van het klooster in de Louis D'Haesleerstraat is er ook een waterput aanwezig, deze is afgesloten met een plaat. Vermoedelijk verdwijnt deze bij de afbraak van het klooster.

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor Alostum » 18 Jun 2014, 14:04

Geplaatst: 08 Dec 2013 07:09 pm
stephane schreef:2 berichten van mij en abu bart die gepost zijn bij

http://aalstwaarisdetijd.forumup.be/vie ... tijd#18305

over de brandputten en die bij dit onderwerp ook passen:

Bart spreekt hier over een brandput...

de betekenis:

Brandput
Waterput die bij brand een grote hoeveelheid water kan produceren.
Gevonden op http://www.encyco.nl/nol.php

Brandput
Put, geplaatst op een bluswaterriool, gevuld met water ten behoeve van de brandbestrijding. Rubriek(en): Brandbestrijding, Materieel, uitrusting en gebouwen, Preparatie
Gevonden op http://www.encyco.nl/nol.php

toen er nog geen ondergrondse waterleidingen gelegd waren, moest de brandweer ergens zijn (extra) water halen, meestal gebeurde dit dan via de Dender of een beek/gracht of een bestaande waterput.

op het Keizersplein is er zo een vergeten brandput opengelegd...juist voor het standbeeld van Boudewijn, richting Zonnestraat...enkele meters lang, een 2tal meter diep...de wanden in baksteen, één afsluitdek en een ondergrondse goot om het overtollige water in de riool te laten lopen...de put stond leeg en is ondertussen grotendeels verdwenen door de straatwerken.

de rijkelijke buurt zorgde ervoor dat er juist hier een brandput ligt/lag...naar mijn weten de enigste in Aalst

deze brandput was niet gekend door de oudere bewoners van deze straat...

bron: buurtbewoners

stephane

en de bijdrage van abu bart:

Ik ben heden namiddag eens naar het brandweermuseum geweest.
Dit bevindt zich in Aalst op het industriepark Erembodegem (Industrielaan 23b). Het ligt er spijtig wat afgelegen maar is de moeite van het bezoek waard. Het reeds groot gebouw is veel te klein voor de schat aan materiaal en wagens van brandweer en de dienst 100 die er verzameld staat. Het materiaal komt niet enkel van Aalst, maar ook uit Vlaamse en Waalse steden en dorpen, het Brusselse alsook uit andere landen.
Ik kreeg er een spontane rondleiding van de Heer Verspaille, voorzitter van de organisatie die het museum beheert. Hijzelf is Aalsters brandweerman op rust maar is nog steeds begeesterd door de stiel. Ik was al zinnens het museum te bezoeken maar nu die brandput op het Keizersplein het daglicht weer eens had gezien wou ik er toch iets meer over weten.
Bij zijn weten waren er twee brandputten op de Vesten en is er verder nog één op de Grote Markt, naast het belfort. Er moet nog een toegangsdeksel bestaan, iets dat ik bij de eerst volgende gelegenheid ga opzoeken.
Deze brandput heeft een aantal jaren geleden problemen gegeven in de kelders van het belfort, doch is verder nog intact.
Tevens vertelde hij mij dat de brandweer vroeger water uit de stadsgracht haalde door het plaatsen van een 'schot' in de 'beek' ter hoogte van het nu afgebroken huis in de Maanstraat. Dit schot was daar ter plaatse aanwezig. Door deze tijdelijke afdamming kon men water uit de gracht oppompen.

PS. Het museum is te bezoeken op iedere 2e en 4e zondag van de maand van 13 tot 18 uur, is gratis, en men kan er ook in groep naar toe, eerst afspreken dan. Mailen kan via adres 'mail@privat-fire-brigade.be' of telefonisch op GSM 0475/317.295

Een aanrader voor een leerrijke winterse zondagnamiddag.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor stephane » 21 Mar 2015, 13:50

Interessant artikel over ondergrondse gangen in de Gentse binnenstad, gebouwd tijdens de 2de wereldoorlog:

http://www.bunkergordel.be/14.041%20Gan ... 20Gent.htm

zouden er in Aalst ook zulke vluchtgangen gebouwd zijn?

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor stephane » 01 Apr 2015, 12:24

De Volksstem 19.10.1926

Afbeelding

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor willykiekens » 01 Apr 2015, 13:06

onder de grote markt: zie pagina 1 reactie van 24/25/2/2012

Mannaert
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 Jul 2014, 10:11
Locatie: Denderleeuw

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor Mannaert » 05 Apr 2015, 13:37

Afbeelding][/img]

Achter Le Lion D'or ondergrondse opslagplaats....begin jaren tachtig van vorige eeuw.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Kelders, onderaardse gangen, verborgen constructies...

Berichtdoor willykiekens » 05 Apr 2015, 18:53

wat zijn de gebouwen in de achtergrond, die lijken aan de overzijde van de Dender te staan; ook twijfel ik aan de datum wanneer ik de vrachtwagen zie;


Terug naar “Verdwenen maar niet weg ?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie