"The battle of Alost" sept.1914

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

"The battle of Alost" sept.1914

Berichtdoor Alostum » 01 Okt 2014, 10:25

Op 27 september 1914 deden de Duitsers een poging om de stad in te nemen. Ze werden door Belgische eenheden in hun opzet tijdelijk gestopt aan de drie Denderbruggen.
Aan de St.Annabrug had een peloton van de 5e Lansiers en een peloton “Zwarte Duivels” (karabiniers-cyclisten) een barricade opgeworpen. Een Amerikaanse cameraploeg onder leiding van de cineast Romeyn Rossiter, probeerde enkele beelden te maken, maar zo kort bij de St.Annabrug werd het te gevaarlijk om te filmen. Daarop trokken ze zich verder terug in de Molenstraat “Gat van de merkt” waar ze de aldaar aanwezige lansiers en de automitrailleur n° 7 van onderluitenant Guido Thiery konden overtuigen een schijngevecht te voeren.
Deze film kreeg de naam “The Battle of Alost” en verscheen in de cinemajournaals over gans de wereld.
In “The Daily Mail” van 1 oktober verschenen enkele foto’s van deze actie. Later werden er ook nog bijgewerkte postkaarten van in omloop gebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Decennia lang werd gezocht naar deze film, maar leek onvindbaar te zijn.
Tot voor twee weken. Ik was samen met mijn echtgenote op bezoek bij onze dochter in Berlijn. Samen waren we er op zoek naar informatie over een “Berliner”, namelijk Sanguinetto, die de stadscommandant van Aalst was geweest. Op de website van de bibliotheek van Berlijn had ik de adresboeken uit de jaren ’20 en ’30 nagezien, met succes trouwens. Vanop deze website was ik via links terecht gekomen op de site van “Das Bundesarchiv” die een collectie filmen over de eerste wereldoorlog on-line staan hebben. Zoeken op “Aalst en Alost” leverde geen resultaten op, dan maar lukraak enkele filmpjes bekeken en … na een halfuurtje zag ik tot mijn grote verbazing naast een film uit 1915 over het Turkse front een thumnail staan waar ik duidelijk de Molenstraat op herkende en warempel ik had het lang gezochte gevonden !!!
De Amerikaanse film werd in 1915 (waarschijnlijk gedeeltelijk) opgenomen in een Duits filmjournaal “Messter-Woche” onder de titel “Parade vor Enver Pascha”.

Voor wie dit graag zou zien http://www.filmothek.bundesarchiv.de/vi ... 7dj2cmdm5#

Het fragment over Aalst begint (op 02:26) met een pakkend en tot nog toe onbekend beeld (niet in scène gezet) van de barricade aan de St.Annabrug-Bisschopstraatje. Een vader met dochtertje op de arm komt nog over de “passerelle” gelopen, op de vlucht voor de Duitsers, want op rechteroever waren de Duitsers toen al begonnen met moorden en branden.

Mijn vondst kwam juist op tijd om nog kunnen deel uit te maken van de prachtige tentoonstelling “Tussen gemeenschap en geweld” in het stadsmuseum van Aalst.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

La Fontaine
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 20:27

Re: "The battle of Alost" sept.1914

Berichtdoor La Fontaine » 01 Okt 2014, 19:10

Nen dikke proficiat Dirk !
Andre

Yannick
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 Jun 2014, 18:49

Re: "The battle of Alost" sept.1914

Berichtdoor Yannick » 02 Okt 2014, 20:34

Zeer goed zoekwerk.
Proficiat.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: "The battle of Alost" sept.1914

Berichtdoor stephane » 03 Okt 2014, 09:49

in de krant van 3/10/2014

'Battle of Alost' was fake

'Desperate street fighting in Alost' kopte de Britse krant The Daily Mirror op 1 oktober 1914 maar de beelden van het heldhaftige gevecht in Aalst blijken in scène gezet. Omdat filmen aan het front te gevaarlijk was, vroeg een Amerikaanse filmploeg Belgische soldaten achter de linies te doen alsof. 100 jaar later is dat filmpje van soldaten die een amateurtoneeltje opvoeren opnieuw opgedoken.

Deze beelden leken jarenlang onvindbaar, tot WOI-kenner Dirk Meert ze onlangs ontdekte in het Duitse Bundesarchiv. Klik hier en je vindt het fragment tussen 2:27 en 3:27.

bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... fake.dhtml

proficiat Dirk met uw geduldig opzoekwerk in de enorme archieven!

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: "The battle of Alost" sept.1914

Berichtdoor Alostum » 03 Okt 2014, 12:25

In oorsprong diende dit filmpje als bioscoopjournaal, het moet reeds vertoond geweest zijn in de bioscopen over gans de wereld voor eind 1914. In “The Daily Mirror” van 1 oktober 1914 verscheen een fotoreportage gemaakt met beelden uit de film. Voor 10 november 1914 waren er reeds postkaarten van deze beelden gemaakt, al dan niet met “photoshop avant la lettre” bijgewerkt, zo zien we de gebouwen in Molenstraat beschadigd, wat in werkelijkheid niet zo was.
De film is gemaakt op 27 september 1914, dag van de inname van de stad door de Duitsers, het begin van het filmfragment toont ons een zicht op de barricade aan de Dender, meer bepaald in de Bisschopstraat, rechts zien we de apotheek van Gustaaf Bonner, de “passerelle”, het hoekhuis (nu café “De Scheepvaart”) en de konker aan de Molendries. Dit was het front !! geen cinema ! men ziet een vader met zijn dochtertje de “passerelle” overlopen op de vlucht voor de Duitse furie. Eén van de lansiers is nog bezig met de barricade te versterken, hij verrolt hiervoor een ton, een volle ton gezien de moeite die hij er moet voor doen. Nu heeft Petrus Van Nuffel in zijn in 1921 verschenen werk “De Duitschers in Aalst” het over het feit dat er bij de beschieting van Aalst op 27 september 1914 een artilleriegranaat inslaat op deze barricade en dat de in stelling liggende lansiers, carabiniers-cyclisten en de auto-mitrailleur de stikkende inhoud van zo een ton die gevuld was met pekelharing over zich kregen.
De Amerikaanse journalist kreeg het benauwd zo dicht bij het krijgsgeweld en verplaatste zijn activiteit naar het “gat van de merkt” waar een aantal lansiers zijn spel meespeelden. Die enkele uren later dit nog eens mochten over doen maar dan voor “echt”.
Al bij al was ons leger in hun opzet geslaagd, de Duitsers zo lang mogelijk ophouden zodat het gros van ons leger vanuit Antwerpen kon terugtrekken naar de westkust.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Re: "The battle of Alost" sept.1914

Berichtdoor david » 08 Okt 2014, 18:02

Goed werk Dirk, dikke proficiat.
Ik zal mijn wandeling nu wel een beetje moeten aanpassen ;)
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: "The battle of Alost" sept.1914

Berichtdoor Alostum » 23 Okt 2014, 13:48

Uit "Het Laatste Nieuws" van 03/10/2014

Afbeelding

Er staat volgens mij maar één "fout" in. Ik ben wel gepassioneerd bezig met de geschiedenis van onze stad en W.O.I. maar ik ben geen "Historicus" zoals vermeld.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

walter
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:55

Re: "The battle of Alost" sept.1914

Berichtdoor walter » 08 Aug 2016, 20:24

Dit filmfragment is één van de mooiere vondsten ivm de Eerste Wereldoorlog in Aalst. Dank zij Dirks Berlijnse connecties mogen we hier allemaal van genieten.
Sinds de vondst er van en het verschijnen van Dirks boek heeft het onderzoek niet stil gestaan.
Er zijn nu minstens vier ooggetuigenverslagen bekend, dus van mensen die er die dag in de Molenstraat bij waren. Het betreft de bemanning van de automitrailleur onderluitenant Thiery en zijn compagnon Guy de Berlaymont; de Amerikaanse journalist Arthur Gleason en de cineast Arthur Radclyffe Dugmore.
Details hiervan vindt men in het recent verschenen boek "Duitse Oorlogsgruwel in Aalst26/28 september 1914.
Aanvullend recent onderzoek o.a. in de Verenigde Staten bevestigen de correctie dat de cineast niet Romeyn Rossiter is maar Arthur Radclyffe Dugmore.
Rossiter heeft zelfs nooit bestaan. Het is Dugmores vriend Arthur Gleason die deze fictieve naam in zijn verslag gebruikt.
Dugmore heeft zijn hele leven lang volgehouden dat zijn beelden een echt gevecht weergaven.
Nochtans moet men niet twijfelen aan het in scène zetten er van.
Gleason heeft zijn vriend willen beschermen door zijn echte naam niet te gebruiken.

walter
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:55

Re: "The battle of Alost" sept.1914

Berichtdoor walter » 11 Aug 2016, 18:10

Zoals al opgemerkt is, is dit mooie stukje film maar een fragment uit een groter geheel.
Een hulp bij het zoeken naar de volledige film of andere fragmenten zijn advertenties en besprekingen van deze film in de toenmalige pers.Die zijn vrij talrijk te vinden in de vooral Angelsaksische pers.
Hier schuilt echter een addertje onder het gras.
We kennen dit fragment onder de benaming "The battle of Alost".
Deze benaming wordt echter in de toenmalige pers ook gebruikt voor een ander filmfragment, eveneens over Aalst, dat elders besproken wordt. Het toont onder andere het "brandende Aalst" https://www.youtube.com/watch?v=ddTaEo1dje0
Dit tweede fragment is gefilmd door Edwin F. Weagle, vermoedelijk ook op de 27ste september 1914.
Van dit fragment vindt men mits wat zoeken verschillende exemplaren. Een ervan toont zelfs nog enkele seconden meer details van de beschadigde brug.

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

the village of Termonde

Berichtdoor janlouies » 19 Aug 2016, 20:57

In de film heeft men het over The village of Termonde...


Terug naar “Eerste Wereldoorlog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie