zoektocht naar identiteit

Hier kan je terecht met al je vragen i.v.m. je stamboom of genealogische opzoekingen.

Moderators: Alostum, david, Jerommeke, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

zoektocht naar identiteit

Berichtdoor Alostum » 17 Aug 2014, 23:13

Van een correspondent kreeg ik volgde vraag

Ik ben nog steeds zoekende naar de identiteit van mijn overgrootvader Theophilus van Vaerenbergh. En dit is zijn valse naam, want de echte Theophilus van Vaerenbergh is geboren in Aalst. Hij is geboren 17 mei 1873 en in 1902 overleden.

Terwijl mijn overgrootvader in 1916 in Indonesie is overleden.

Hij heeft zich aangemeld op 24 juni te Terneuzen voor de Koloniale troepen in Indonesie.
Hij vertrok op 7 augustus 1897 uit Amsterdam vertrokken en 15 september in Batavia aangekomen.

Mijn vraag is, of U mij kunt helpen te achterhalen wie deze persoon is.

Hij moet uit Aalst komen of omstreken. Hij is behept met gering binnenwaarts scheelzien van het linker oog.
En hij is muziekkant hoornblazer in het leger.
Kunt U hier misschien achter komen of er muziekkanten zijn die aan deze signalementen voldoen.

Bij voorbaat dank


Bijkomende info: Volgens overleveringen in de familie zou zijn vader dokter zijn geweest.


Het is zoeken naar een speld in een hooiberg ... maar misschien dat er toch iemand een tip heeft ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

karin59
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:00

Re: zoektocht naar identiteit

Berichtdoor karin59 » 27 Aug 2014, 13:15

Beste,

Ik woon in Terneuzen..

WELK JAAR WAS DIT ?

Hij heeft zich aangemeld op 24 juni te Terneuzen voor de Koloniale troepen in Indonesie.

Hartelijk
Karin

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: zoektocht naar identiteit

Berichtdoor Alostum » 27 Aug 2014, 13:22

karin59 schreef:Beste,

Ik woon in Terneuzen..

WELK JAAR WAS DIT ?

Hij heeft zich aangemeld op 24 juni te Terneuzen voor de Koloniale troepen in Indonesie.

Hartelijk
Karin


Ik veronderstel in 1897, hetzelfde jaar waarin hij vertrok vanuit Amsterdam.

mvg.
Alostum
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

karin59
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:00

Re: zoektocht naar identiteit

Berichtdoor karin59 » 27 Aug 2014, 14:50

Beste,

Ik zal in archief Terneuzen kijken of er een lijst namen aanmelding Koloniale troepen voor die dag- jaar is.
Als hij zich aangemeld heeft in Terneuzen moet dit gebeurd zijn met paspoort. NL is daar zeer strikt in!

Kan dat hij zich heeft aangemeld met gestolen paspoort...dan word moeilijk nog iets te achter halen.
Gezien het jaartal word het onmogelijk een rondje familie te doen...

Hartelijk
Karin

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: zoektocht naar identiteit

Berichtdoor Alostum » 27 Aug 2014, 16:20

karin59 schreef:Beste,

Ik zal in archief Terneuzen kijken of er een lijst namen aanmelding Koloniale troepen voor die dag- jaar is.
Als hij zich aangemeld heeft in Terneuzen moet dit gebeurd zijn met paspoort. NL is daar zeer strikt in!

Kan dat hij zich heeft aangemeld met gestolen paspoort...dan word moeilijk nog iets te achter halen.
Gezien het jaartal word het onmogelijk een rondje familie te doen...

Hartelijk
Karin


Prima, dank u, ik ben benieuwd ;)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

karin59
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:00

Re: zoektocht naar identiteit

Berichtdoor karin59 » 28 Aug 2014, 19:02

Beste,

Ik ben vandaag naar archief Terneuzen geweest.
Volgens archivaris is dit een (vrijwillig) aanmelding voor legerdienst N.I.
De vrijwilligers konden zich aanmelden na een oproep in de krant.
Het was geen taak van de gemeentelijk overheid.
Het is niet waarschijnlijk dat er een kantoor ninisterie van oorlog in Arsenaal (oud leger kazerne tot 1955 militaire bestemming) was.
Je kan contact opnemen met Nationaal archief Den Haag, mogelijks is daar wat te vinden.
Ik zal nog eens informeren bij mijn vriend, voorzitter Heemkunde Terneuzen.

Het lijkt er op dat dit een dood spoor is...

Hartelijk groeten
Karin

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: zoektocht naar identiteit

Berichtdoor Alostum » 28 Aug 2014, 19:32

Bedankt !

Inderdaad de kans is groot dat we het nooit te weten zullen komen.

Maar ik probeer nog wat te vinden aan de hand van het gegeven dat het om een dokterszoon zou gaan.

mvg.
Alostum
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

karin59
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:00

Re: zoektocht naar identiteit

Berichtdoor karin59 » 10 Sep 2014, 12:48

Beste,

Voorzitter heemkunde Terneuzen:
-Er was geen kantoor voor aanwerving KNL, misschien dat er kantoor werd gehouden in een kroeg die dag.
-Identiteitskaart/ paspoort was toen zonder foto. Enkel beschrijving lichamelijk kenmerken. Conclussie hij moet uiterlijk goed geleken hebben op de persoon waarvoor hij zich uitgaf. Mogelijks kende hij deze persoon goed, vriend?, buur?,... Hoe kom je anders aan dit document?!?
-Advies bekijk de "plaatselijk" kranten de periode voor zijn vertrek. Hij zal zich niet zomaar aangemeld hebben.

In Amsterdam archief niets. Alles van KNL zit in Den Haag. Je kan mailen. Maar ik vermoed dat dit niets oplevert.

Hartelijk groeten
Karin


Terug naar “Familiekunde - Genealogie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie