1922 - de "Far-West" in Aalst

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

1922 - de "Far-West" in Aalst

Berichtdoor Alostum » 12 Feb 2022, 19:34

Van Hover Hector, politieagent verklaarde:
“In den verloopen nacht, het is zeggen den nacht van 6 op 7 februari 1922 om rond 1 uur werd ik ten politiebureele verwittigd door de 19 jarige zoon van Van den Brempt Benoit, wonende Sint Apoloniastraat ter stede, als dat zekeren Stadtfeld Nikolaas uit de Oude Gentschebaan 16 ter stede, op hun voorhof gekomen was drager van eenen geladen revolver en doodsbedreigingen uitende tegen zijn vader Van den Brempt Benoit. Verders verklaarde hij nog alsdat Stadtfeld reeds verscheidene revolverschoten had gelost en alsdat een kogel dwars door een vensterblinden was gedrongen om vervolgens terecht te komen in eene vensterruit die gansch verbrijzeld is.
Na deze verklaring aangeteekend te hebben, ben ik onmiddellijk ter plaatse gegaan er de vrouw van Stadtfeld verklaarde mij alsdat haren man zijne revolver was komen verbergen in de kas en vervolgens opnieuw vertrokken was. Ze toonde mij den revolver die geladen was met zes kogels en om andere ongelukken te vermijden heb ik hem in beslag genomen. Op de straat ontmoette ik Stadtfeld die in dronken toestand verkeerde en zeer opgewonden was. Ik hield hem staan en mij willende te overtuigen of hij soms nog andere verboden wapens op zich droeg onderzocht ik hem nauwkeurig en vond in zijnen broekpijpen eene duitsche bayonet.
Ook dit wapen nam ik in beslag en om verdere ongelukken te vermijden (gezien den dronken en opgewonden toestand waarin Stadtfeld verkeerde) heb ik hem verzocht mij te vergezellen naar het politiebureel. Stadtfeld die nog al overvloedig bloedde uit verscheidene wonden op het hoofd en voorhoofd is door ons op het politiebureel de eerste zorgen toegediend en vervolgens in de verzekeringskamer opgesloten ten einde aldaar zijnen dronken roes uit te slapen.”


Stadtfeld Nikolaas, voermansgast, ° Neroth (Pruissen) 09/11/1882, Oude Gentbaan 16, verklaarde:
“Wij hadden ons gisteren den ganschen dag vermaakt en tegen den avond waren wij onder den invloed van den drank. Alsdan zijn wij met eenige gezellen al zingende in de richting van den Dendermondsche steenweg gegaan (ik ging aan de kop al spelende op mijnen accordion). Zekere Van den Brempt Benoit die ook bij ons was, kreeg twist met eene vrouw die haren man kwam roepen. Hij gaf haar zelfs een slag in het aangezicht en alsdan ben ik er tusschen gekomen om verderen twist te vermijden. Ik heb Benoit Van den Brempt weggeduwd maar niet geslagen. Rond 11 uren ’s avonds keerde ik huiswaarts en gekomen op een (30) dertigtal meters van mijne woning werd ik aangevallen door de gebroeders Frans en Benoit Van den Brempt. Ik werd ten gronde geslagen en frans Van den Brempt bracht mij met zijn houten blok (kloef) verscheidene slagen toe op het hoofd en voorhoofd zoodanig dat het bloed mij van het aangezicht liep. Om mij tegen mijne aanvallers te verdedigen ben ik mijn woning binnen geloopen en ben een weinig later terug buiten op straat gekomen drager van een geladen revolver en eene duitsche bayonet. Mij zoo gewapend ziende afkomen zijn beiden op de vlucht gegaan en ik heb hun achtervolgd tot aan de woning van Benoit Van den Brempt alwaar beiden waren binnengevlucht. Ik heb twee schoten gelost in de richting der woning van laatstgenomede en ben vervolgens mijn revolver in mijne kas gaan verbergen en ben dan opnieuw op straat gegaan. Toen ik door den politie opziener ben ontmoet, was ik nog altijd drager der bayonet en toen ik aangezocht werd hem te volgen naar het politiebureel heb ik op het eerste verzoek aan zijne vraag voldaan.
De wonden die mij door Frans Van den Brempt zijn toegebracht veroorzaken mij eene hevige hoofdpijn en ik zou willen alsdat ik door een geneesheer zou verzorgd worden.
Ook zou ik willen alsdat zekeren Remi Van Mol, wonende n° 1 Sint Apoloniastraat onderhoord worde, want die heeft gezien alsdat ik door de gebroeders Van den Brempt ben aangevallen geweest.”


Van den Bremt Frans, boomsnoeier, ° Erpe 22/12/1888, Oude Gentbaan 39, verklaarde:
“Gisteren avond 16-2-1922 om 11 uren is mijn broeder Benoit op mijne voordeur komen kloppe,. Ik stond op uit mijn bed, opende de deur en alsdan vertelde mijn broer mij alsdat hij in den loop van den avond slagen had gekregen van zekeren Stadtfeld Nikolaas en hij niet alleen huiswaarts durfde keeren. Om hem gerust te stellen ben ik met hem medegegaan en gekomen in de Sint Apoloniastraat wandelde Stadtfeld die in zeer opgewonden toestand verkeerde er heen en weder. Toen hij ons bemerkte opende hij zijn vest en stak de hand in zijn binnenzak en vermoedende alsdat hij een wapen wilde nemen heb ik mijn kloef genomen en er drie slagen op het hoofd mede toegebracht tengevolge waarvan hij achterover viel in de haag die langsheen de straat aangebracht is. Wij zijn dan aan het loopen gegaan achtervolgd door Stadtfeld die in onze richting verscheidene revolverschoten loste.
Toen wij reeds in mijns broeders woning binnen waren heeft Stadtfeld op het voorhof staande, nog verscheidene revolverschoten gelost, waarvan een kogel door de vensterblinden is gedrongen en eene ruit heeft verbrijzeld. Van daar is Stadtfeld naar mijne woning gegaan en heeft er ook drie (3) vensterglazen verbrijzeld. Ook durfde ik slechts huiswaarts keeren toen de woestaard door de politie was mede gedaan naar het politiebureel. Ik heb aan Stadtfeld de drie slagen op het hoofd toegebracht omdat ik mijn leven in gevaar dacht, want het is een kerel die tot alles in staat is, iets wat bevestigd wordt door den revolver die hij op zak droeg.”


Stadtfeld opnieuw onderhoord, bekende slechts één ruit, maar niet drie, verbrijzeld te hebben bij de genaamde Van den Bremt en slechts één enkel schot gelost te hebben door de vensterblinden van Benoit Van den Bremt.

Van den Bremt Benoit, houtzager, ° Erpe 23/10/1873, Sint-Apoloniastraat 6, verklaarde:
“Wij hebben gisteren avond (6-2-1922) om rond 8 ½ uren eene woordenwisseling gehad in eene herberg op den Dendermondsche steenweg. Stadtfeld die hevig bedronken was, bracht mij eenige stampen toe en duwde mij op straat, zulks heeft hij gedaan zonder dat ik hem het minste kwaad heb berokkend. Daar ik alleen niet durfde huiswaarts keeren, ben ik rond 10 ½ uren mijn broeder Frans gaan opkloppen die mij tot in mijne woning heeft vergezeld. Gekomen in de Sint Apoloniastraat tot op eenige meters van mijn huis, zagen wij Stadtfeld er over en weer stappen en toen wij hem naderde heeft hij zijne vest geopend en de hand in zijn binnenzak gestoken. Dit ziende en iets kwaads vermoedende, nam mijn broeder Frans zijn kloef en bracht Stadtfeld drie slagen toe op het hoofd en liepen vervolgens naar mijne woning, waarna wij de voordeur sloten. Achter ons loste hij twee revolverschoten zonder ons te treffen en op mijn hof heeft hij nog vier schoten gelost, waarvan een kogel door een der vensterluiken is gedrongen en eene vensterruit heeft verbrijzeld. Heden morgen heb ik op mijn voorhof 5 ledige hulzen en 8 kardoezen gevonden die ik U heden ter hand stel. Ik was niet zat of heb aan Stadtfeld niet het minste kwaad berokkend en ik kan niet denken, waarom hij tegen mij zoo verbitterd was.”

De Mol Remi, steenbakker, ° Lede 03/08/1894, Sint-Apoloniastraat 1, verklaarde:
“Het was rond 10 ¼ uren ’s avonds toen ik twee personen al vloekende hoorde voor mijne deur passeeren. Aan de klank der stem meende ik Benoit Van den Brempt te herkennen en ik ging buiten op de straat om te zien wat er gaande was. Stadtfeld stond een weinig verder tusschen mijne woning die deel maakt van eene reeks van 7 werkmanswoningen en de woning van Benoit Van den Brempt. Toen de gebroeders Van den Brempt Stadtfeld genaderd waren, zegde Benoit tot laatst genoemde “Nikolaas gij hebt op mij geslagen” waarop de andere antwoordde “het is niet waar”. Op die woorden hebben beide broeders Stadtfeld vast genomen en zijn er beiden beginnen op slaan, maar daar ik op 15 meters afstand stond, kan ik niet zeggen waarmede ze sloegen. Opeens zijn de gebroeders Van den Brempt aan het loopen gegaan en Stadtfeld zich weder vrij gevoelende is zijne woning binnen geloopen en kwam terstond terug buiten met een revolver. Met dit wapen in de hand is hij achter zijne aanvallers geloopen en ik heb hem tweemaal hooren schieten. Daarna ben ik mijne woning binnen gegaan en weet ik niets meer van wat er nadien zou moeten gebeurd zijn.”

Uit verder politieonderzoek bleek dat er bij Frans Van den Bremt drie ruiten stuk waren en bij Benoit Van den Bremt slechts één. De schade bedroeg 17,50 fr.
Hoe het verder afliep weten we niet, maar of ze later nog goede buren waren, laat staan vrienden, valt sterk te betwijfelen.

Bron: S.A.A. P.V.'s 1922
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Misdaad in Aalst”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie