archeologie Esplanadeplein

Moderators: Alostum, david, janlouies

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: archeologie Esplanadeplein

Berichtdoor stephane » 27 Sep 2020, 19:13

De schuine muur zou een latere aanbouw (17de e) zijn om het gracht water te sturen...ook de baksteenlaag bovenaan de vaste brugmuur is gelijktijdig gebouwd...mogelijk een kleine verbouwing of aanpassing van de brugmuur....deze brugmuur zou ook bepleisterd geweest zijn en is gebouwd met afbraakmateriaal...dus met verschillende zandstenen...

De schuine muur is verwijderd omdat ze begon te scheuren en gevaarlijk werd...

Stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: archeologie Esplanadeplein

Berichtdoor Alostum » 19 Feb 2021, 12:06

Nieuwsbrief dienst archeologie "Solva" - Opgravingen op het Esplanadeplein

https://mailchi.mp/a423f9f9558d/opgravi ... 1bee0d3e25
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

walter
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:55

Re: archeologie Esplanadeplein

Berichtdoor walter » 22 Apr 2021, 00:17

Deze avond was er een digitale lezing over de opgravingen door Solva op het Esplanadeplein en de Molenstraat.
Het moet gezegd dat het technisch en inhoudelijk zeer goed was. Vier archeologen gaven afwisselend een overzicht van de resultaten en pasten deze gegevens in in het totaalbeeld dat we hebben van het middeleeuwse Aalst.
Na de voorstelling van de resultaten kwamen de vragen aan bod die iedereen kon stellen.
Deze voorstelling kan uitgesteld nog enige tijd bekeken worden via de digitale diensten van de Werf.

abubart
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: archeologie Esplanadeplein

Berichtdoor abubart » 22 Apr 2021, 10:34

Ik heb van de presentatie genoten en een aantal vragen gesteld die beantwoord werden.
Mijn inzichten over de middeleeuwse omwalling zijn bijgesteld en ik hoop nu dat er van de Kattestraatpoort veel zal boven komen bij de opgravingen, gepland voor juli dacht ik.
Ikzelf ben in die periode met vakantie aan zee en zal dus weinig mogelijkheid hebben om de opgravingen te volgen.
Ik doe dan ook een warme oproep om zoveel mogelijk van het opgegravene te fotograferen, vooral met positiebepalingsmogelijkheid door de achtergrond mee te fotograferen.
Ik hoop dat er voldoende boven komt om ook een interpretatiemaquette te maken zoals ik er een maakte van de Zoutstraatpoort zoals te zien op mijn site http://users.telenet.be/bartgoffa/home.htm
Met dank bij voorbaat


Terug naar “Archeologie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie