Gaston Vanrenterghem - orgel liefhebber watertoren

Moderators: Alostum, david, janlouies

Keimi
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 Sep 2020, 11:41

Gaston Vanrenterghem - orgel liefhebber watertoren

Berichtdoor Keimi » 15 Jan 2021, 01:46

Ik zoek bijkomende info over de man, eventueel kinderen?

Aan de watertoren in Aalst zou iemand gewoond hebben die een grote orgelpassie kende. Nog niet zolang geleden woonde er in de Watertorenstraat 28 ene Gaston Van Renterghem. Gaston was schoenmaker en had een dochter Iris genaamd. Wanneer het watertoren feesten waren ging Gaston zijn garage open en speelden zijn orgels. Hij was bezeten van orgels en was goed gekend in de orgelwereld. Frans Decap vertelde me dat hij een Decap orgel had. Iemand anders uit de orgelvereniging vertelde me dat hij een Mortierorgel had en dit verkocht aan Daniel Dageraed voor het orgelmuseum in Koksijde. Daniel was niet de echte orgeltechnieker en stond er voor bekend orgels om te bouwen met niet originele onderdelen. Zo had hij ook de Mortier van Gaston van een ander front voorzien en er bovenaan een verticale xylofoon ingebouwd. Gaston was erg van aangedaan wat betreft de lelijke façade. Meteen na zijn dood werd zijn gehele collectie verkocht, dit moet vermoedelijk begin jaren ’80 geweest zijn. Iemand kocht boeken van Urbain Van Wichelen voor Decap orgels, het waren enkele van de eerste boeken van Albert Decap, nog gemaakt op groen karton. Het ontbreekt mij om in Aalst informatie en foto’s te vinden van Gaston Van Renterghem en zijn collectie. Hopelijk brengt publicatie van deze inhoud meer informatie.

Geert
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 Aug 2022, 12:35

Re: Gaston Vanrenterghem - orgel liefhebber watertoren

Berichtdoor Geert » 31 Aug 2022, 15:34

Ik herinner mij hem nog. Ik heb daar destijds (40 jaar ? geleden) nog schoenen gekocht en ook zijn twee orgels mogen zien en beluisteren. Helaas kan ik u niet verder helpen, is allemaal zo lang geleden...

Keimi
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 Sep 2020, 11:41

Re: Gaston Vanrenterghem - orgel liefhebber watertoren

Berichtdoor Keimi » 02 Feb 2023, 21:37

Ondertussen heb ik de hand kunnen leggen op het Prinsen draaiorgel van Gaston.

Op mijn website OrgelAalst toon ik tal van foto’s en info bekomen tijdens mijn onderzoek.


Terug naar “Muzikaal Aalst”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie