Het Sluisje

Moderators: Alostum, david, janlouies

Zjoske
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 Apr 2021, 17:16

Het Sluisje

Berichtdoor Zjoske » 07 Jul 2022, 18:29

Louis Paul Boon heeft het in een van zijn teksten over Het Sluisje, waar zijn zoontje rond 1950 wilde gaan spelen. Boon woonde toen in de Verastenstraat. Iemand een idee waar Het Sluisje ligt/lag? Hier het fragment uit de tekst van Boon:

Ach, hij was toen net aan het spelen op straat, en de kinderen uit de buurt hadden afgesproken een tocht te ondernemen tot aan het Sluisje, een beek in de velden, waar ze kleine visjes, stekelbaarsjes, zouden vangen. En net dat ogenblik riep zijn vader hem: “Kom nog eens even een minuutje poseren!” Hij heeft het me nooit kunnen vergeven, hij heeft nooit het portret willen aankijken. En als ik dertig jaar later tot hem zei, dat hij dit jeugdportret van hem mocht meenemen naar huis, dan zei hij ontwijkend: “Och, ik heb aan dat portret veel te veel verdriet gehad.” (Vooruit 16 januari 1974).

Alvast veel dank voor eventuele reacties.

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Re: Het Sluisje

Berichtdoor david » 07 Jul 2022, 18:36

Op het einde van de Regelsbruggestraat, net pas een halve meter op grondgebied Nieuwerkerken.
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Het Sluisje

Berichtdoor willykiekens » 08 Jul 2022, 06:35

het sluisje is de ondiepe beek die komt van Nieuwerkerken en de dreef van Schotte halverwege kruist; richting het kasteel was aan de rechterzijde die beek het wijdst en daar was het dat we gingen stekelbaarsjes vangen. Links was ze smaller en maakte op een honderd meter van de dreef een draai naar links om in een soort van tunnel terecht te komen en haar tocht verder te zetten door de stad richting Dender, naar die ondergrondse tocht wordt in de forum rubrieken zeer uitgebreid verwezen. In de winter, wanneer de beek dichtgevroren lag, was het een avontuur om gelaarsd en voorzien van pillampen zover mogelijk in die tunnel te gaan, het resultaat was meestal een tiental meter om dan met ondergelopen laarzen terug te keren. Ik denk dat in die tijd het Sluisje bij de jeugd uit de wijde omgeving (ik woonde in de Visscherestraat) tijdens het verlof meerdere malen bezocht werd.
Er was ook nog de Molenbeek die komende uit de richting van Erpe de Ledebaan kruist en door Hofstade naar de Dender loopt. Die beek is dieper en was meer bedoeld om de loop te volgen in de richting van Erpe tot de steenweg naar Lede (vijfhuizen); of richting Hofstade, met op een honderdtal meter van de Ledebaan een wijde bocht waar in de zomer altijd al door de jeugd gezwommen werd (dikwijls heb ik dat van mijn vader gehoord geboren in 1911) om te eindigen aan de watermolen. Op de loop van deze beek staan er meerdere watermolens.
Aan de andere zijde van de Dender is er ook nog een bekende beek komende van het Kravaalbos langs de Mooie Molen in Meldert om zo langs de grens met Moorsel via de watermolen bij de Moorselbaan de Langestraat en de Albrechtlaan te kruisen en naar de Dender te lopen.

Zjoske
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 Apr 2021, 17:16

Re: Het Sluisje

Berichtdoor Zjoske » 08 Jul 2022, 12:45

Beste David en Willy, ik heb er een oud plan van Aalst bijgepakt en dank zij jullie aanwijzingen gevonden wat ik zocht. Veel dank. Zjoske

mmarc
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 15:45

Re: Het Sluisje

Berichtdoor mmarc » 08 Jul 2022, 17:51

Ook nog gaan ploeteren in de Molenbeek te Hofstade (aan de "achterste" Blekte) ergens begin jaren '60.
Er was daar een deel dat wat dieper was en die de Helleput werd genoemd (althans toch door de jeugd).
Marc


Terug naar “Waterlopen, poelen en vijvers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie