stadsbeek Keizersplein

Moderators: Alostum, david, janlouies

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

stadsbeek Keizersplein

Berichtdoor janlouies » 29 Jul 2020, 20:43

Volgens de beschrijving van een in 1867 te koop aangeboden eigendom, Nieuwstraat 56 (huidig nummer), liep er op de grens tussen het perceel De Kimpe en het perceel Lenaert een 'stadsgracht of beek'. De Kimpe had een weverij achter zijn huis in de Nieuwstraat. Zijn eigendom werd verkocht wegens faillissement. Lenaert was notaris op het Keizersplein, huidig nummer 14 (voormalig BTW-kantoor)en het naastliggend terrein (nu nr. 10, 't Herenhuis, eerder 't Kastanjehof). De beek loopt dus op de grens tussen het huis 12 (nu 't Herenhuis,) en nr. 10, restaurant De Vesten, behalve de laatste meters voor de rooilijn, want doordat de perceelsgrens daar gewijzigd werd, loopt de beek, als ze nog bestaat, nu onder het huis nr. 10.

Op de kadasterkaart Popp, uit dezelfde periode als de verkoop, heb ik de spacieuze eigendommen De Kimpe (rood) en Lenaert (groen) aangeduid, de beek (ik veronderstel toen al ondergronds) in blauw. Rechts van het perceel Lenaert is nu de poortdoorgang 'Hespenhandel'.

Op de recente kadasterkaart ziet men het oude tracé van de beek. Natuurlijk kan die gesupprimeerd zijn, of omgelegd zodat ze de nieuwe grens tussen d twee percelen volgt.

De Denderbode 31 3 1867:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: stadsbeek Keizersplein

Berichtdoor stephane » 30 Jul 2020, 07:23

Deze gracht maakte verbinding met de voormalige stadsomwalling. Tijdens de laatste wegenwerken zijn er restanten opengelegd van deze gracht ( zie foto's van mij elders op het forum). De gracht liep onder het huidig restaurant De Vesten, maar is door een verzakking ook daar dichtgemaakt. Ook deze gracht is beschreven in mijn boek het verhaal van de keizer.

Stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: stadsbeek Keizersplein

Berichtdoor janlouies » 30 Jul 2020, 10:50

Wat Stephane klopt, zoals men trouwens kan zien op de huidige kadasterkaart hierboven: de beek loopt/liep onder nr. 10. Ik heb mijn tekst aangepast (cursief). Interessant zou zijn te weten hoever de beek oorspronkelijk heeft doorgelopen. Op de Hopmarkt bij voorbeeld waren verscheidene poelen ...

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: stadsbeek Keizersplein

Berichtdoor stephane » 30 Jul 2020, 11:27

Bij de graafwerken voor het maken van de ondergrondse parking van het hotel in de Korte Nieuwstraat is er ook een overwelfde gracht te voorschijn gekomen. Als ik mij niet vergis liep die evenwijdig met het Keizersplein. Mogelijk stonden ze in verbinding met elkaar?

Stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: stadsbeek Keizersplein

Berichtdoor janlouies » 30 Jul 2020, 17:51

Hieronder een oude postkaart van de Vesten.Tussen het laag wit huisje met de ronde poort en het andere laag gebouwtje rechts ervan moet de gracht gelopen hebben. naast het hoge huis (nu nr. 14) staat nog een huisje met een dakkapelletje, dat later zou verdwijnen voor de poort 'Hespenhandel'.
Afbeelding

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: stadsbeek Keizersplein

Berichtdoor janlouies » 20 Aug 2020, 21:01

Uit de krant Het Nieuwsblad van 1990 een relaas over een ander stukje riool dat ergens achter de herberg De 3 Koningen van de Korte Nieuwstraat richting Ijsfabriek liep, dus evenwijdig met het Keizersplein ... tot aan de 'gracht' waarvan hierboven sprake?

Afbeelding

abubart
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: stadsbeek Keizersplein

Berichtdoor abubart » 21 Aug 2020, 08:10

Ik vermoed dat dit gaat om de afwatering van een oude bron op de hopmarkt waar vroeger de drinkpoel lag die werd opgegraven bij de werken aan de ondergrondse parking. Mijn theorie is dat die de afwatering is van de Nieuwbeek die voordat de stadsomwalling er kwam in omgekeerde richting stroomde van de hopmarkt tot aan het sluisje. Het is pas toen de middeleeuwse omwalling er kwam dat het tracé werd afgesneden en de Nieuwbeek zijn functie verloor. Het water vn de bron werd opgevangen in de stadsgracht. Later, toen bleek dat er onvoldoende water in de stadsgracht kwam, werd besloten een battardeau te bouwen aan het sluisje om water van de Siesegembeek en Hoezebeek af te leiden langs het tracé van de Nieuwbeek dat niet meer bevloeid was. Men zal hier el aanpassingswerken hebben behoeven te doen om het water in de tegengestelde richting te doen stromen. Ik vermoed bovendien dat de naam Nieuwbeek toen ontstond omdat de oude droge beek opnieuw werd gebruikt om water naar de stadsgracht te krijgen. Ik heb deze theorie ooit eens ergens uit de doeken gedaan omdat ik op oude stafkaarten zag dat de hoogtelijnen in het reliëf een beek deden vermoeden van de hopmarkt richting Sluisje.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: stadsbeek Keizersplein

Berichtdoor stephane » 21 Aug 2020, 10:21

Bij de archeologische opgraving van de poel op de Hopmarkt is er (naar mijn weten) geen beek/gracht of oude riool ontdekt. Ik vermoed dat deze gemetselde riool een verbinding maakte met de voormalige brouwerij in de Korte Nieuwstraat. Misschien gebruikte de brouwerij het water van de stadsomwalling om het bier te brouwen en was dit een verbindingsriool?

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst


Terug naar “Waterlopen, poelen en vijvers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie