't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het nu?

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:09

Geplaatst: 01 Sep 2013 01:35 pm
jan louies schreef:-De building op het Esplandeplein heet trouwens Ter Beken.

-De 'Aanwijzende Staat van de Waterlopen', te raadplegen aan de balie van de dienst RO, Kapellestraat, vermeldt:
5.054 (vorig nr. 5) Hoezebeek: 3.300 m, met toevoeging W.B. D. 1.2.85
5.055 (6) Verbindingsloop 25 m
5.056 (7) Edixveldebeek 1360 m, W.B. D. 1.8.85
5.057 (8) Siesegembeek 870 m
De Nieuwbeek wordt niet vermeld.

De nummers verwijzen naar het bijhorende grondplan, ook ter inzage. Misschien interessant om deze bron eens te analyseren?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:11

Geplaatst: 01 Okt 2013 10:35 am
stephane schreef:En daar is de stadsgracht weer :)

Korte Zoutstraat, juist onder de tussenmuur van Immokantoor en droogkuis, ongeveer 40/50 cm onder het wegdek.

Afbeelding

de opening is gemaakt voor de nieuwe waterleidingbuis

Afbeelding

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

foto's

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:11

Geplaatst: 01 Okt 2013 10:58 am
abu bart schreef:@Stephane,

opgelet met het nemen van foto's. De mensen zijn er niet gelukkig mee dat je hun werven komt verstoren. De archeologen van de put er net naast hebben mij ten andere gevraagd wie je bent en waarom je je niet voorstelt voor het nemen van foto's. Afin, voor mijn part doe je voort, ik heb het mij ook niet aangetrokken, maar het is maar dat een verwittigd man...
Ik moet je wel nog bedanken voor het nemen van de foto's van de Zoutstraatpoort, gisteren is niets nieuws meer aan het licht gekomen, ondanks het grote geweld van een kraan om nog snel een stuk bloot te leggen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:12

Geplaatst: 01 Okt 2013 12:07 pm
stephane schreef:Abu Bart, ik verstoor geen enkele werf, alle foto's zijn genomen voor 8u en na 18u door de afsluiting, vandaar soms de mindere kwaliteit van foto's, overdag werk ik.

Solva zelf communiceert bitter weinig over hun projecten, op de site is er geen vermelding over de werken, over de Nieuwstraatpoort (2009) is er nog steeds geen verslag te lezen.

Het is enkel mijn bedoeling om een zo ruim mogelijk publiek te laten kennis maken met de geschiedenis van Aalst!

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:13

Geplaatst: 01 Okt 2013 10:55 pm
abu bart schreef:Stephane,

ik weet dat wel, ik heb het hen ook met heel veel moeite uitgelegd, maar blijkbaar spelen bureaucratische regeltjes qua veiligheid een rol. Niet dat de werfwerkers altijd een toonbeeld van veiligheid zijn, ik heb daarover al menig circusvoorstellingen gezien zonder net.
Bovendien gaat het over onze cultuur-historie en zijn zij werknemer die hun job doen zonder veel emotionele binding met ons erfgoed, hoe goed bedoeld ook.
Ik wou maar zeggen dat wij als buitenstaanders worden gezien die eerder armlastig zijn, welke goede bedoelingen wij ook mogen hebben.
Ik trek het mij in alle geval niet aan, want Roger zegt toch altijd, wat je zelf doet, doe je meestal beter. Dus voortdoen en vastleggen wat we kunnen. Want inderdaad, de publicaties van Solva laten op zich wachten en zijn meer to the point qua archeologie dan wat mij bijvoorbeeld interesseert, de exacte ligging van deze zaken, want die weet blijkbaar niemand, noch de stad, noch de archeologen en noch wij. Het is natte vingerwerk en daar is onze gok evenveel waard als de hunne zou ik zeggen. Het zal voor mij een hele klus worden de situering in te tekenen op basis van jouw foto's en deze welke ik nog heb kunnen nemen sinds mijn terugkeer. Let wel, ik verwacht nog wel een en ander te zien blootleggen bij de rioleringswerken zelf, al is dat moeilijk op te volgen, want die mannen zijn rap in het open en weer dicht gooien van een put. Sta je er niet op te kijken, een uur later is elk spoor weg, en dat vinden ze best, zoniet kan de werf worden stilgelegd voor bijkomend archeologisch noodonderzoek. Want van één ding ben ik zeker, ook de archeologen hebben de stadsmuur niet gevonden, enkel een deel van het poortgebouw en brug. Dus hoe meer ogen en foto's, hoe beter.
Veel courage, ik doeng oeik voesj
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Zoutstraatpoort(je)

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:13

Geplaatst: 02 Okt 2013 05:57 pm
jan louies schreef:Archeoloog Dirk Callebaut ontmoet. Voorlopige conclusies: stukken van de oudste funderingen van zowel de linker als de rechter toren van de poort zijn nu gesitueerd. De rest was vernield bij ondergrondse wegenwerken zo een 30 jaar terug. Maar daarmee weet men nu hoe groot de poort was (doorgang slechts voor één kar) en waar de stadsmuur precies stond. Aangezien men die info ook over de Nieuwstraatpoort heeft, kan het tracé van de muur der Karmelietenvesten uitgestippeld worden. Al bij al dus nuttige opgravingen, daar aan de Zoutstraatpoort.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:15

Geplaatst: 02 Okt 2013 08:15 pm
stephane schreef:tekst Abu Bart:Let wel, ik verwacht nog wel een en ander te zien blootleggen bij de rioleringswerken zelf, al is dat moeilijk op te volgen, want die mannen zijn rap in het open en weer dicht gooien van een put. Sta je er niet op te kijken, een uur later is elk spoor weg

... vandaag:


deze ochtend nog niets van activiteit te zien ( 02/10 ) deze avond was alles uitgebroken en voor altijd verdwenen...

de rondboog is de stadsgracht die schuin de Korte Zoutstraat oversteekt, van Slagerij Jos tot droogkuis (zie vorige fotoreeks)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:16

Geplaatst: 02 Okt 2013 10:17 pm
abu bart schreef:wel allemachtig, mijn woorden zijn nog niet goed koud en ...

Ik ben er deze middag rond 12u30 nog gepasseerd, er was enkel wat asfalt verwijderd, de moeite van een foto niet waard. Deze namiddag geen tijd gehad om terug te gaan kijken en lap, 't is prijs.
Ik leer wel uit je foto's dat het gewelf onder de droogkuis, zoals ik meende reeds gezien te hebben maar niet met zekerheid kon vaststellen, 1,5 stenen dik is en dus van de goede riool is. Ik vermoed, op basis van je foto's dat vanaf het toegangspunt te midden van de straat de 'slechte' riool van slechts 1 steen dik begint. Ik ga morgen vroeg ook eens zien om dit nauwkeurig te bekijken, want hier zou de reeds genoemde vreemde constructie mee te maken kunnen hebben waarnaar ik eerder reeds verwees.
Maar wat Jan schreef van de archeoloog, men weet nu de exacte positie van de muren, dan durf ik te stellen dat de archeologen op de site het niet wisten, ze hebben er in een ultieme poging nog naar gezocht en niets gevonden. Wie weet het nu eigenlijk?
Ik ben misschien de ongelovige Thomas maar hier betrouw ik toch liever op mijn eigen ogen dan op praat van experten. Ik heb al genoeg stoten van zulke mensen gezien, experts die het weten maar toch door de riolen zakken. Zie maar in de Bert Van Hoorickstraat, aan beide zijden hebben ze al problemen gehad met de tot collector verworden beek.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

hoezebeekcollector

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:28

Geplaatst: 03 Okt 2013 10:14 am
abu bart schreef:Deze morgen vroeg inspectie gaan houden zoals beloofd.
De situatie is nu iets klaarder geworden.
De eerste foto toont het blootgelegde gewelf van de collector aan de zijde van Slagerij Jos. Een meting leerde mij dat de top van de voute ongeveer 185 cm onder het straatvlak ligt.
Afbeelding
De tweede en derde foto tonen de peiling van de diepte van de collector. De metalen buis van +-2 meter gaat volledig in de voute en reikt zelfs de bodem niet.
Afbeelding
Op de derde foto kan men het peil van de riool aflezen.
Afbeelding
De vierde foto toont de nu blootgelegde voute aan de kant van de droogkuis.
Afbeelding
Wat men ziet is de bovenzijde van de voute met een gat erdoor. Deze voute is kleiner dan de eerste voute welke op de foto's van Stephane te zien zijn.
We ( Stephane en ikzelf) hebben kunnen vaststellen dat de tweede kleinere voute welke nu blootligt in de eerste voute ligt en als het ware een kap krijgt door de eerste. Een verklaring daarvoor hebben we niet. Misschien is de kleinere voute (deze welke van de Zonnestraat komt) later gebouwd en om aan te sluiten tot in de grotere voute werd doorgetrokken.
In alle geval lijkt de grotere voute op te houden net voor de onderdoorgang onder slagerij Jos.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het

Berichtdoor Alostum » 25 Jun 2014, 08:29

Geplaatst: 03 Okt 2013 10:37 am
willy kiekens schreef:-Julien, de patroon van café 't Belfort naast beenhouwerij Jos, heeft bij de aankoop van zijn zaak de ganse kelder moeten leeg maken, die was volledig dicht gegooid. De mensen die momenteel aan het graven zijn vertelden hem dat de beek onder zijn huis loopt en dat hij al veel geluk gehad heeft dat de keldervloer het nog niet begeven heeft door het gewicht van biervaten en bakken.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Waterlopen, poelen en vijvers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie