willy kiekens schreef:we zullen de loop van de binnenkomende beken in Aalst toch eens meer in detail moeten bekijken; volgens mij heeft de beek in de koolstraat, couverture en dirk martensstraat niets te zien met de boven vermelde tekening, ik heb nog nooit geweten dat water bergop loopt wat hier anders het geval zou zijn: hoogte verschil tussen couverture en bvb keizerlijk plein
't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het nu?
Moderators: Alostum, david, janlouies
Re: 't sluiske nieuwbeek,hoezebeek, siesegembeek.Hoe zit het
Geplaatst: 06 Apr 2013 12:56 pm
Wie het verleden vergeet, herhaalt er de vergissingen van. (Bertold Brecht, 1898-1956)
Hoezebeek of Siesegembeek?
Geplaatst: 07 Apr 2013 12:22 am
esja schreef:Blijkbaar is het in het verleden ook niet duidelijk geweest wat de Siesegembeek en wat de Hoezebeek is. Ik heb bij de onderzoeken van Commodo en Incommodo deze twee aanvragen gevonden:
in 1882 voor de overwelving van een gedeelte van de Hoezebeek:
en in 1888 een gelijkaardige aanvraag voor overwelving van een gedeelte van de Siesegembeek:
raar maar waar, het gaat in beide gevallen over dezelfde beek en aangevraagd betreffende eigendommen van dezelfde persoon: Van Ghyseghem, wonende in het huis nu SMI, Dendermondse Steenweg 2. De eerste aanvraag door Dr Van Der Haegen, om de beek te overwelven van aan de straat, op de scheiding van het eigendom van Van Ghyseghem en de neven liggende gronden, de tweede, nu van Van Ghyseghem, om de beek te overwelven tussen zijn eigendommen, zijnde de brouwerij en de bouwgronden in zijn bezit in de Dirk Martensstraat.
nota: Dr Van Der Haegen was de ontwikkelaar van de Dirk Martensstraat en bezat het grootste deel van de gronden, tot tegen de beek, dus ook de gronden op de Dendermondse Steenweg (nu nummers 4 tot en met de hoek), de overwelfde beek maakte het mogelijk aan te bouwen tegen nummer 2.
Wie het verleden vergeet, herhaalt er de vergissingen van. (Bertold Brecht, 1898-1956)
Geplaatst: 08 Apr 2013 01:20 pm
stephane schreef:Een plan van Aalst gevonden met de waterlopen, ingekleurd in het blauw:
duidelijk nog 2 verschillende beken...de vraag blijft: waar is er de vertakking naar links en rechts? het klein Parkje?
stephane
Geplaatst: 08 Apr 2013 05:13 pm
stranger schreef:Zoals ik het nu zie heeft de "Zonnestraatstraat" beek niets te maken met de Siesegem- of Hoezebeek. Zij wordt gevoed door de Nieuwbeek, die volgens mij aan het Sluisken afgetakt wordt van de Hoeze/ Siesegembeek.
Merkwaardig is de horizontale blauwe lijn links onderaan de kaart: die ( ?grote riolering?) lijkt pal onder mijn huis te lopen in de Beekveldstraat, maar ik weet van niets!!!
stadsgracht
Geplaatst: 08 Apr 2013 09:59 pm
jan louies schreef:Ik denk dat het zo zit: De Siesegem- en Hoezebeek komen samen aan 't Sluisken. Vanaf daar is er naamsverwarring. Op een gegeven ogenblik is de overwelfde stadsgracht achter de huizen Zonnestraat en onder de Houtmarkt (die inderdaad door de Nieuwbeek gevoed wordt) officieel gewijzigd in Hoezebeek, en de beek langs de Dirk Martensstraat is dan de Siesegembeek.
Of Meuleschettebeek, om het alweer ingewikkeld te maken.
siesegembeek
Geplaatst: 09 Apr 2013 09:49 am
willy kiekens schreef:gekeken op hydrografische kaart Vlaanderen: Siesegem en Hoezebeek komen inderdaad samen aan het Sluisken de eerste komt langs Nieuwerkerken de andere van langs het kasteel en onder de autostrade van Haaltert (achteraan mijn hof, spoorweg station Ede).
Van Sluisken naar Regelbrugstraat, rechts Gentse steenweg tot begin Gentsestraat, richting Astridpark, Koolstraat, Dirk Martensstraat, Zeshoek, Dendermondse steenweg tot oprit Ring en zo naar de Dender. Ik zie onderweg geen aftakkingen naar andere richtingen.
Re: siesegembeek
Geplaatst: 09 Apr 2013 10:25 am
stephane schreef:willy kiekens schreef:gekeken op hydrografische kaart Vlaanderen: Siesegem en Hoezebeek komen inderdaad samen aan het Sluisken de eerste komt langs Nieuwerkerken de andere van langs het kasteel en onder de autostrade van Haaltert (achteraan mijn hof, spoorweg station Ede).
Van Sluisken naar Regelbrugstraat, rechts Gentse steenweg tot begin Gentsestraat, richting Astridpark, Koolstraat, Dirk Martensstraat, Zeshoek, Dendermondse steenweg tot oprit Ring en zo naar de Dender. Ik zie onderweg geen aftakkingen naar andere richtingen.
Ik dacht...de beek loopt onder Dendermondsesteenweg ( begin Esplanade, onder de appartementsgebouwen, je ziet daar trouwens een lichte daling in het wegdek) naar het Bauwensplein, via het station, pendelparking, loopt dan naar de Dender ( als je het jaagpad bewandeld zie je deze beek!)
zie ook vorig plan
Waar ontstaat de (Hoeze)beek dan die onder het Keizersplein/Zonnestraat loopt?
stephane
Geplaatst: 09 Apr 2013 10:33 am
stephane schreef:Jos Ghysens ( Geschiedenis der straten van Aalst )
Nieuwbeek 1364, deze beek liep van de Hoezebeek langs Karel Van de Woestijnestraat naar de stadswallen, Ze is thans gedeeltelijk gedempt en overwelfd. De beek werd-te oordelen naar haar naam- kunstmatig aangelegd, om de stadsgrachten van water te voorzien.
Karel Van De Woestijnestraat is de omgeving van het sluisken!
stephane
Geplaatst: 09 Apr 2013 10:41 am
stephane schreef:Ondertussen is er opnieuw een stukje beek opengelegd...op de parking van domein Schelfhout...in het verlengde van het vorige ( zie vorige berichten )
ik was enkele dagen telaat om de oude riool te zien...
foto's 04/2013
de nieuwe overkapping?
stephane
Geplaatst: 09 Apr 2013 12:06 pm
stephane schreef:ik heb meer informatie gevonden over de bovenstaande werken op de site van Stad Aalst:
Renovatie van het gewelf Hoezebeekcollector te Aalst - deel Houtmarkt tot Korte Zoutstraat
De eigenlijke werken worden voorafgegaan door een bestel- en leveringsperiode van de renovatiematerialen. De materialen worden aangevoerd per schip uit Dubai.
De werken starten eerstdaags ter hoogte van ingang Park Schelfhout (Zonnestraat naast het CLB) met het maken van de eerste invoerput.
Vervolgens zal de aannemer ter hoogte van de Korte Zoutstraat een tweede invoerput bouwen. Van zodra de invoerputten klaar zijn wordt gestart met de eigenlijke renovatiewerken.
Eerst wordt gestart met de renovatie van de koker tussen Park Schelfhout en de Korte Zoutstraat, vervolgens (8/4/13 tot 15/6/13) met de koker tussen het park en de Houtmarkt.
Aanvangsbevel 11/02/2013
Aannemer Viabuild NV
Damstraat 195
1980 Zemst
015 61 63 03
Aard werken De Hoezebeekcollector is een zogenaamde stadsriool, een deel van de vroegere omwalling van het historisch centrum van de stad.
Deze collector is een gemetste koker waarvan bovengronds amper iets te bespeuren valt. De koker is bovendien grotendeels overbouwd (de koker ligt parallel aan de Zonnestraat, onder de bebouwing van de Zonnestraat).
Deze koker is in slechte staat en moet gerenoveerd worden.
De koker wordt van binnenuit gerenoveerd. De enige voor het publiek zichtbare werken bestaan uit enkele grote invoerputten (Korte Zoutstraat, ingang Park Schelfhout, Maanstraat, Houtmarkt) waarlangs de materialen voor de renovatie worden ingebracht. De aannemer zal een deel van de Houtmarkt gebruiken voor tijdelijke stockage van materialen
wordt vervolgd...
stephane
Terug naar “Waterlopen, poelen en vijvers”